Piata de placi ceramice a inregistrat, potrivit conducerii companiei Kai Romania, o scadere cuprinsa intre 5% si 10% pe parcursul anului 2011 comparativ cu anul precedent, ajungand astfel la o valoare de pana la 120 milioane de euro si un volum de circa 25 milioane de metri patrati. Totusi, in acest context, filiala din tara noastra a producatorului bulgar de gresie si faianta a consemnat o crestere a cifrei de afaceri de peste 25% comparativ cu anul precedent. Pentru perioada urmatoare, conducerea Kai Romania estimeaza o crestere similara a afacerilor pentru 2012, avand in vedere diversificarea gamei de produse si dezvoltarea parteneriatelor cu distributori semnificativi de pe piata de placi ceramice.
Catalin Rotaru, director general al Kai Romania: "Aparent, din punct de vedere valoric, anul trecut s-a observat o oarecare stabilitate pe piata nationala de placi ceramice, insa, in realitate, la inceputul lui 2012 configuratia acesteia difera substantial in special in ceea ce priveste structura importurilor. Cota importurilor a sporit in detrimentul productiei locale, topul principalelor tari furnizoare de placi ceramice inregistrand o reconfigurare drastica. Astfel, China nu mai este principala tara de provenienta a gresiei si faiantei achizitionate de populatie, anul trecut ponderea acestor produse reducandu-se cu peste 50%. In prezent, principalii furnizori de pe piata interna sunt reprezentati de producatori din tarile europene, care respecta standarde clare in ceea ce priveste calitatea materialelor distribuite. Bulgaria a devenit, in 2011, tara din care au fost achizitionate cele mai mari volume de placi ceramice, majoritatea importurilor provenite de la sudul Dunarii fiind realizate prin intermediul Kai Romania, companie receptata de foarte multi clienti drept producator local datorita serviciilor, a gamei extinse de produse si a disponibilitatii de stoc. De altfel, investitiile realizate la nivel de grup au vizat, in mare masura, adaptarea la cerintele consumatorilor din tara noastra, Romania devenind pentru Kai principala regiune de export, peste 25% din productie fiind livrata la nivel national. Cererea locala a determinat grupul sa se axeze pe aceasta piata in conditiile in care producatorul bulgar este unul dintre principalii furnizori din multe alte tari din Uniunea Europeana, precum Marea Britanie. Totusi, estimam ca in continuare pretul va predomina ca si principal criteriu de achizitie a placilor ceramice, insa, concomitent, va creste si importanta acordata calitatii produselor. Inca de anul trecut am observat o tendinta a clientilor de a evita primul nivel de pret, reprezentat de placile ieftine din China, acolo unde nu exista garantii de calitate. Teoretic aceste produse nu ar trebui sa poata fi vandute fara a oferi garantii minime specificate pe ambalaje, asa cum prevede legislatia. Compania noastra a comercializat, in 2011, preponderent, produse din game medii sau premium, existand in piata o cerere consistenta si in aceasta directie. Exceptand pretul, gama cromatica, finisajele si formatul sunt elemente importante in selectia placilor deoarece acestea trebuie sa se integreze in spatiul ce urmeaza a fi placat si sa rezoneze cu mobilierul ales de client pentru amenajarea unui anumit spatiu. In ceea ce priveste tendintele in designul placilor ceramice, etimam ca vor predomina culorile calde (din gama crem-bej-maron-wengue). In continuare, violetul ramane o culoare cautata in special de cumparatorii care opteaza pentru realizarea unor amenajari mai elegante. Totodata, combinatiile de rosu, alb si negru vor pastra o pondere constanta in vanzari. Observam, de asemenea, aparitia tot mai multor placi realizate prin decorare digitala, procedeu disponibil si la Kai din luna octombrie 2011, atat pentru modele de portelanate de exterior cat si pentru cele de interior. Acest procedeu permite folosirea unui numar nelimitat de culori pe placa neteda sau cu un relief puternic, ceea ce contribuie la realizarea unor finisaje similare materialelor naturale din care au fost inspirate. In ceea ce ne priveste, gresiile portelanate au prezentat o crestere semnificativa in vanzari, in special cele cu un aspect rustic. In perioada urmatoare ne dorim sa dezvoltam o serie de game noi de prouse in special destinate segmentelor mediu si mediu-lux, datorita noilor capacitati tehnologice instalate in fabricile noastre. Printre aceste tehnologii importante ar fi sistemele de decorare digitala si liniile de productie pentru fomate mari, in special gresii portelanate (format 600 mm x 600 mm, 500 mm x 500 mm si 300 mm x 600 mm) si faiante rectangulare (200 mm x 500 mm si 330 mm x 500 mm). De asemenea, mizam pe o crestere a cotei de piata pe fondul dezvoltarii clientilor din portofoliu".