Vanzarile de BCA, adezivi si var realizate de compania Celco SA Constanta - cel mai mare producator de materiale pentru constructii din zona de sud-est a tarii - au cumulat 24 milioane de euro in 2016, dupa o crestere de 7% fata de anul anterior. Pentru 2017, conducerea companiei previzioneaza o majorare de 5%-7% a cifrei de afaceri anuale. Actualmente, ponderea majoritara din vanzarile companiei o au produsele din BCA, care reprezinta 65% din total, urmate de cele de var (25%) si de adezivi si mortare (10%). In ultimii ani, Celco SA a derulat o serie de investitii in retehnologizarea capacitatilor de productie si adaptarea acestora la nevoile curente ale pietei, ce au avut ca rezultat majorarea fluxurilor de productie. Astfel, fabrica de BCA a ajuns la o capacitate anuala de 450.000 mc, cea de adezivi la circa 30.000 de tone, fabrica de var a atins un potential productiv de 130.000 de tone, in timp ce cariera de piatra detinuta de societate in Constanta are o capacitate de extractie de 270.000 de tone/ an.
Interviu cu Niculae Dusu (62 de ani), presedintele companiei Celco SA.
- Cum a evoluat piata materialelor de constructii in acest an si ce estimari aveti pentru 2018?
- Piata de materiale de zidarie a cunoscut un usor avans in primul semestru din 2017, ca rezultat al majorarii numarului de constructii realizate in acest interval. Conform datelor furnizate de Institutul National de Statistica (INS), in perioada respectiva s-au eliberat autorizatii pentru 40.213 de locuinte, din care regiunile nord-est si sud-est, care compun piata noastra naturala de desfacere, au cunoscut un avans de 12%. Tot conform datelor statistice oficiale, pana in luna august inclusiv, volumul lucrarilor de constructii pe segmentul rezidential a crescut cu 75%. In continuare, acest sector este cel mai atractiv pentru producatorii de materiale de zidarie, fondul locativ avand inca un deficit de aproximativ un milion de locuinte. In plus, aflandu-ne intr-un important pol turistic al Romaniei, ne indreptam atentia catre dezvoltarea de noi unitati de cazare, moderne si sustenabile, astfel incat litoralul romanesc sa poata concura cu serviciile oferite de catre vecinii nostri. Avand in vedere semnalele pozitive primite de pe piata in prima jumatate a acestui an, suntem increzatori ca 2017 va reprezenta un an de crestere pentru Celco, estimand un plus de aproximativ 5% din punct de vedere al volumelor vandute.
- Cum credeti ca se va dezvolta sectorul de constructii eficiente in perioada urmatoare?
- In linie cu cresterea cerintelor de eficienta energetica, depunem toate eforturile sa atingem obiectivele pentru 2020 de reducere a consumului de energie si de creare de spatii si locuinte eficiente si sustenabile. In acest sens, ne asteptam ca in urmatoarele sase luni dezvoltatorii si constructorii sa castige incredere si sa aleaga materiale de zidarie tot mai performante energetic, cu proprietati termoizolante prin care sa elimine nevoia de sisteme de izolatie suplimentare. Sustinem utilizarea blocurilor de BCA mai groase, de minimum 35 cm, reprezentand practic o zidarie monostrat cu proprietati termoizolante suficient de bune pentru a elimina nevoia anveloparii suplimentare. Astfel, se evita o serie de riscuri si neplaceri, cum ar fi aparitia mucegaiului, intoxicarea cu fum in cazul unui incendiu, dar chiar si anumite costuri suplimentare, inca de la inceputul constructiei. Cladirile fiind construite in cadre, au nevoie de materiale de zidarie usoare, care sa nu supraincarce structura de rezistenta, iar beneficiarii isi indreapta atentia spre materiale rezistente, sanatoase si ecologice. In functie de evolutia pietei, ne vom adapta produsele astfel incat sa ne mentinem competitivitatea.
- Ce dinamica au preturile produselor, avand in vedere schimbarile din ultima perioada?
- In functie de evolutia sezoniera a pietei specifice si de scumpirile suportate la materii prime, combustibil, utilitati, salarii etc., preturile produselor Celco au fluctuat pe parcursul anului si s-au majorat cu pana la 7%. Pe masura ce am dezvoltat noi produse, piata le-a testat si a apreciat calitatea lor si, mai ales, comportamentul in timp al acestora. Facand un mix cu produse de calitate, servicii complementare si fiind perseverenti in dezvoltarea lor continua, am reusit sa ne atingem obiectivele propuse.
- Descrieti problemele pe care le intampinati in derularea activitatii curente?
In domeniul nostru de activitate ne confruntam cu o multitudine de impedimente, dintre care amintim normativul C107 privind calculul termotehnic al elementelor de constructie a cladirilor. Producatorii de BCA fac eforturi deosebite pentru a implementa tehnologii de ultima generatie si pentru a lansa produse noi, eficiente energetic si in concordanta cu legislatia europeana, insa normativele romanesti nu sunt inca aliniate la cele europene, fapt ce intarzie preluarea noilor produse de catre piata autohtona. In acest sens, am inaintat adrese pentru modificarea acestui normativ, prin intermediul asociatiei Pro BCA, insa procedurile sunt complexe, iar raspunsurile intarzie sa apara. O alta dificultate este legata de decizia ANRE nr. 183/2005 privind aprobarea contractului-cadru de distributie a gazelor naturale. Potrivit acestor reglementari, un consumator care are mai multe puncte de lucru in reteaua aceluiasi distribuitor este incadrat in categoriile de consumatori cu fiecare punct de lucru in parte, avand drept consecinta plata unor tarife diferite pentru aceeasi materie prima, cu influenta negativa asupra costurilor. Aceste prevederi sunt total inechitabile si se impune modificarea lor, astfel incat incadrarea unui consumator in categorii de consum sa se faca in functie de consumul total, indiferent de cate puncte de lucru detine in reteaua aceluiasi distribuitor. Pentru eliminarea unor astfel de bariere administrative este nevoie de predictibilitate in domeniul legislativ, pentru a putea lua decizii rapide si eficiente. Avem nevoie de consultari publice eficiente, adica de transpunerea solicitarilor mediului privat in redactarea si implementarea noilor legi si normative. Doar printr-o colaborare activa a mediilor public-privat putem atinge performante si ne putem concentra la cladirea unui viitor sustenabil pentru Romania si cetatenii sai.