Preturile de productie a materialelor de constructii vor inregistra majorari cuprinse intre 8% si 10% in 2014, ca urmare a noilor redevente la materiile prime, impozitarii pe constructii speciale si cresterii costurilor cu energia electrica, gazele naturale si combustibilul pentru transport, potrivit estimarilor Asociatiei Producatorilor de Materiale de Constructii din Romania (APMCR). In 2013, piata de profil s-a s 3,5 miliarde euro (incluzand aici si importurile), estimarile pentru 2014 vizand o variatie de maximum +2%, corelata cu nivelul cererii interne si o oarecare disponibilitate pentru export. "Practic, in proiectul de buget sunt in jur de 12 miliarde euro pentru investitii, daca includem si alte surse de finantare, precum fondurile europene. Daca am adauga si finantarile private, mai ales din domeniul constructiilor industriale, bugetul pentru investitii ar putea ajunge la 13 miliarde euro, o suma minima pentru o repornire lenta a industriei de constructii. Insa, fara un buget votat si o viziune clara asupra folosirii fondurilor europene, degeaba asteptam banii chinezesti. Sa ne fie clar cine da banii cere si ceva in schimb. Asadar, mai mult de 2%-3% nu se intrevede o crestere a sectorului de constructii, mai ales ca nu sunt incheiate contracte in domeniu", a declarat Claudiu Georgescu, presedintele APMCR.
Exporturi anuale de 100 milioane de euro
In ceea ce priveste exporturile, un colectiv al asociatiei lucreaza la o corelare a codurilor CAEN si TARIC, astfel incat in concordanta cu familiile de produse stabilite prin anexa RPC 305/2011 sa poata estima cat mai precis valoarea exporturilor. "Estimativ, in acest moment exporturile de materiale de constructii se situeaza la circa 100 milioane de euro. Produsul «vedeta» ramane cheresteaua, urmata de tamplaria termoizolanta. Putem remarca aparitia producatorilor de profil la marile targuri. La editia din toamna anului 2013 a Batimat au fost prezente cu standuri proprii trei societati producatoare, respectiv: Arcon Sfantu Gheorghe, Optimedia Oradea si Qfort, din Pielesti - Dolj. De asemenea, o misiune economica a producatorilor a vizitat targul pentru dezvoltarea unor parteneriate in domeniu. In 2014, aspecte importante pentru producatori vor fi schimbarea de mentalitate si dorinta de a valorifica mai mult resursele de care dispunem", a mai spus Claudiu Georgescu. Actualmente, incercarile timide ale producatorilor romani sunt conditionate de distante si de preturile din zonele limitrofe. Pentru informatii suplimentare, click aici!