Potrivit unui raport al ABI Research, intitulat Robotics in Construction & Extraction, robotii mobili autonomi (Autonomous Mobile Robots - AMR) sunt mai intai utilizati in activitatile miniere si pe santierele de constructii. Desi robotica moderna tinde sa fie asociata fie cu medii interioare, cum ar fi pentru aplicatiile din fabrici si depozite, fie in spatiul rezidential, exista multe alte medii mai putin structurate si mai dificile, in care AMR incep sa prolifereze. Conform specialistilor de la ABI Research, mobilitatea avansata si autonomia sunt principalele criterii pe baza carora se vor putea comercializa roboti care sa realizeze anumite sarcini de baza pe santierele de constructii, in industria extractiva si in alte domenii. In timp ce in 2018, 28,7% din vanzarile de roboti comerciali/industriali aveau un anumit grad de autonomie, in anul 2027 cota robotilor cu mobilitate avansata si autonomi va fi de 79,3%.
„Robotii destinati santierelor de constructii pot fi implicati in sarcini specifice, cum ar fi lucrarile de zidarie (transportul si dispunerea caramizilor), de vopsire, incarcarea/descarcarea materialelor de constructii sau manevrarea buldozerelor. In urmatorii doi ani, este posibila utilizarea a sute de AMR, in principal in transportul unor materiale/elemente de constructie”, a declarat Rian Whitton, analist in cadrul ABI Research.
Acesti roboti autonomi ajuta la protejarea lucratorilor fata de un mediu periculos, la reducerea numarului de accidente survenite la locul de munca, iar antreprenorii au astfel la dispozitie o masura ce permite rezolvarea penuriei de forta de munca mai mult sau mai putin calificata.
Pentru ca robotii sa functioneze in medii provocatoare, ostile si nesigure, fara asistenta umana, cei mai avantajati pe noua piata vor fi producatorii de echipamente originale (OEM) care implementeaza sisteme de operare de la furnizori terti. De pilda, deja, pentru industria miniera, producatori OEM consacrati de echipamente, cum ar fi Komatsu si Caterpillar, colaboreaza cu furnizori de sisteme de navigare, ca Braincorp si Autonomous Solutions Inc. sau cu furnizori de tehnologie, precum Humatics, implicandu-se in automatizarea vehiculelor grele utilizate in la lucrarile de extractie a minereului. Conform raportului, in prezent, robotii autonomi specializati sunt testati pentru constructii, iar vehiculele grele automatizate, furnizate de OEM, indeplinesc sarcini specifice mineritului, de la transportul simplu pana la foraj, excavare si exploatari miniere, chiar daca operatiunile se afla intr-un stadiu incipient de dezvoltare.