Grupul Hornbach a reusit sa-si majoreze cifra de afaceri in anul financiar 2022/2023 (martie 2022 - februarie 2023), datorita unei cereri solide din partea clientilor, cu 6,6%, ajungand la 6,2 miliarde euro. In concordanta cu rezultatele prognozate si cu cifrele preliminare, EBIT ajustat a scazut cu 20% fata de anul trecut, ajungand la 290,1 milioane de euro. Comparativ cu nivelul de dinaintea pandemiei (2019/2020), acest lucru reprezinta o crestere de 28%. In contextul provocarilor macroeconomice curente cauzate de inflatia ridicata si de cresterea continua a preturilor produselor, precum si de inceputul slab al sezonului de primavara in majoritatea tarilor din zona de activitate, influentat si de conditiile meteorologice, Consiliul de Administratie al grupului este, in continuare, prudent in ceea ce priveste perspectivele pentru anul financiar 2023/2024.
"La fel ca anii precedenti, si ultimul an financiar a fost marcat de un grad ridicat de incertitudine. A trebuit mai mereu sa actionam rapid si sa reactionam la influentele externe, adesea foarte serioase. Succesul comercial inseamna astazi, mai mult decat oricand, rapiditate, adaptabilitate si anticiparea din timp a nevoilor oamenilor. Analiza din «Kundenmonitor 2022» (Monitorul clientilor 2022), care ne-a plasat pe primul loc in randul magazinelor de bricolaj din Germania in ceea ce priveste satisfactia clientilor, arata cat de bine ne-am descurcat anul trecut in aceasta privinta. In Suedia si Tarile de Jos, am ocupat primele pozitii in sondajul «Retailer of the Year 2022»", a declarat Albrecht Hornbach, presedintele Consiliului de Administratie Hornbach Management AG.
Grupul si-a marit semnificativ cota de piata in Germania si pe toate pietele internationale, in comparatie cu nivelul de dinaintea pandemiei, chiar daca contextul din ultimii ani a fost unul dificil. In anul calendaristic 2022, cota de piata a Hornbach Baumarkt (GfK3) a fost de 14,9% in Germania, fata de 13,1% in 2019, 17,8% in Austria (2019: 17%), 34,4% in Cehia (2019: 33,3%), 26,1% in Tarile de Jos (2019: 21,1%) si 13,5% in Elvetia (2019: 12%). In anul financiar 2022/2023, Hornbach a deschis patru noi magazine de materiale de constructii si gradinarit in Nitra (Slovacia), Enschede (Olanda), Constanta (Romania) si Leipzig (Germania).
Presiunea inflatiei si a costurilor influenteaza rezultatele anuale
EBIT ajustat al grupului Hornbach din anul financiar 2022/2023 a fost de 290,1 milioane de euro, cu 28% mai mare decat nivelul de dinaintea pandemiei de Covid-19 (2019/20: 227 milioane de euro). In comparatie cu cifrele record din anul financiar 2021/2022 (362,6 milioane de euro), EBIT ajustat a scazut, dupa cum a fost previzionat, cu 20%. Inflatia de-a lungul intregului lant valoric si presiunea asupra costurilor au influentat in mod deosebit marjele grupului. La toate acestea, s-a mai adaugat si cresterea costurilor cu sucursalele si cu personalul. Marja ajustata EBIT a fost de 4,6% (2021/2022: 6,2%).
In timp ce EBIT ajustat a scazut cu 23,4% in cazul subgrupului Hornbach Baumarkt, ajungand la 241 milioane de euro (2021/2022: 314,7 milioane de euro), Hornbach Baustoff Union si-a imbunatatit EBIT ajustat cu 6,2%, pana la 13,8 milioane de euro (2021/2022: 13 milioane de euro), iar subgrupul Hornbach Immobilien cu 3,9%, atingand 55,8 milioane de euro (2021/2022: 53,7 milioane de euro).
Taxele neoperationale pe profit, care se datoreaza in principal efectelor evaluarii conform IAS 36 (impairments), au crescut in anul financiar 2022/2023 de la 7,6 milioane de euro la 31,6 milioane de euro. Acest lucru se datoreaza cresterii costului mediu ponderat al capitalului (WACC), in special ca urmare a modificarii ratei dobanzii fara risc. EBIT, inclusiv efectele veniturilor neoperationale, a scazut cu 27,2%, ajungand la 258,5 milioane de euro (2021/2022: 355 milioane de euro).
Fluxul de numerar din activitatile comerciale curente s-a situat, la nivelul concernului, la 425,4 milioane de euro (in anul financiar 2021/2022: 344,9 milioane de euro). Acest lucru se datoreaza cu precadere imbunatatirii semnificative a capitalului de lucru. Ajungand la 203,5 milioane de euro, investitiile grupului Hornbach din anul financiar 2022/2023 sunt cu circa 14% mai mari decat cele din anul precedent (178,6 milioane de euro) si reflecta cele patru noi deschideri de magazine, precum si investitiile in magazine din anii urmatori, precum si o serie de modernizari de magazine. Fluxul de numerar liber dupa activitatile de investitii si dividende se ridica la 186,5 milioane de euro (anul financiar 2021/2022: 134,5 milioane de euro).
Rezerve privind perspectivele pentru anul financiar 2023/2024
Avand in vedere inflatia si dinamica preturilor produselor in curs de evolutie, precum si conditiile meteorologice neobisnuit de nefavorabile de la inceputul sezonului principal de DIY in primul trimestru al anului 2023/2024, Consiliul de Administratie al grupului Hornbach este, in continuare, rezervat in ceea ce priveste perspectivele si se asteapta ca vanzarile nete ale Hornbach Holding AG & Co. KGaA Group sa se apropie de nivelul anului financiar 2022/2023 (6,26 miliarde euro). In ceea ce priveste evolutia veniturilor, inceputul slab al anului, alaturi de provocarile la nivel macroeconomic, ingreuneaza si mai mult predictibilitatea. Astfel, avand in vedere contextul dificil, nu este exclusa o scadere a EBIT ajustat fata de nivelul anului precedent (290,1 milioane de euro), de circa 5%-15%.
"Daca ne uitam la nivelul inflatiei, care continua sa se mentina ridicat, dar si la vremea ploioasa din martie si aprilie din multe regiuni, si daca luam in calcul si starea de spirit precara a consumatorilor, este clar ca nu putem miza neaparat pe succes. Rezultate precum cele din 2022/2023 ne solicita pe toti, intrucat concurenta din sectorul comertului cu amanuntul in Europa este dura. Ca raspuns la aceste provocari, ne concentram tot mai mult pe baza noastra de costuri. Totodata, dorim sa ne continuam strategia de crestere pe termen lung, precum si strategia noastra consacrata privind preturile scazute permanent. Cu toate acestea, avand in vedere inceputul intarziat al sezonului de primavara, ne asteptam in prezent ca rezultatele din primul trimestru sa fie semnificativ mai mici decat cele din trimestrul corespunzator din anul trecut", a declarat Erich Harsch, presedintele Consiliului de Administratie al Hornbach Baumarkt AG.
Avand in vedere tendintele pozitive din industrie si din randul consumatorilor, in special in ceea ce priveste lucrarile de reabilitare energetica, Consiliul de Administratie este increzator in ceea ce priveste perspectivele companiei pe termen mediu. "In lunga sa istorie corporativa, HORNBACH a demonstrat in repetate randuri ca este deosebit de rezilient si ca se poate impune si poate castiga cote de piata chiar si in vremuri dificile economic", sustine Erich Harsch.