Grupul francez Saint-Gobain, liderul pietei mondiale de habitat, a anuntat pentru primele noua luni ale anului in curs o crestere organica de +4,2% a cifrei de afaceri (pe baze comparabile tip like-for-like - LFL), pe fondul majorarii livrarilor sub aspect cantitativ pe toate segmentele si in aproape toate regiunile globului (inclusiv in Franta), dar si in contextul unei influente pozitive usoare date de sporirea pretului, cu toate fluctuatiile ratei de schimb valutar (ce au avut un impact negativ), astfel incat se poate afirma ca nivelul incasarilor este mai mult decat satisfacator, mai ales ca majorarea vanzarilor totale, pe baze reale de comparare, a fost de +4,3%. Totodata, treptat, sunt eliminate si efectele nefavorabile generate de atacul cibernetic asupra grupului (survenit la 27 iunie 2017). In acelasi timp, au fost reconfirmate obiectivele stabilite pentru exercitiul financiar in curs, concomitent cu majorarea cheltuielilor de capital, asa cum s-a anuntat anterior, in primele noua luni a.c. avand loc si 23 de achizitii strategice, in timp ce s-au efectuat mai multi pasi importanti pentru preluarea Sika, prin prelungirea acordului cu familia Burkard (detinatoarea majoritatii drepturilor de vot la Sika, reunite in actiunile Schenker-Winkler Holding - SWH) pana la 30 iunie 2018, cu un nou drept de prelungire, in acel moment, pana la data de 31 decembrie 2018. „In ianuarie-septembrie 2017, corporatia Saint-Gobain a consemnat rezultate deosebite, ca urmare a unei activitati comerciale robuste. De altfel, primele noua luni ale anului in curs au confirmat trendul incurajator din semestrul intai a.c., cu precadere in Franta. Excluzand impactul atacului cibernetic (care au continuat sa se manifeste si in trimestrul al treilea), afacerile grupului s-au majorat in mod optim. Ca urmare a acestor realitati de necontestat, daca in primele noua luni ale anului 2016 la nivelul grupului s-au inregistrat vanzari de 29,306 miliarde euro, rulajul din ianuarie-septembrie 2017 indica un nivel de 30,57 miliarde euro (+4,3% la o baza actuala de calcul, +3,5% pentru una comparabila sau +4,2% prin metoda LFL). Pentru finele exercitiului financiar in curs, ne mentinem atentia spre prioritatile strategice si operationale, preconizand, in acelasi timp, majorari atat ale costurilor, cat si de pret, intr-un context economic global marcat, mai degraba, de inflatie. Mediul de afaceri ar trebui sa ramana pozitiv, in general, cu toate ca unele piete-tinta vor fi marcate de incertitudine. In acest context, confirmam previziunile initiale prin care ne-am propus inca o crestere LFL a vanzarilor, precum si a profitului operational la nivelul lui 2017, cu o rata care, in semestrul al doilea, sa fie mult mai consistenta ca in primele sase luni”, a declarat Pierre-André de Chalendar, presedinte si CEO al Saint-Gobain.
Potrivit unui comunicat al corporatiei, vanzarile de 30,57 miliarde euro din primul semestru al lui 2017 includ un impact negativ nesemnificativ al cursului de schimb (-0,7%), indus atat ca urmare a deprecierii dolarului american si unor monede asiatice sau din numeroase tari emergente in raport cu euro, cat si pe fondul prabusirii lirei sterline. Totodata, impactul pozitiv dat de modificarile structurii grupului (+0,8%) reflecta activitatea ce a presupus efectuarea unor achizitii strategice in Asia si in statele emergente (Emix, Solcrom, Tumelero), respectiv investitiile efectuate in noi tehnologii si servicii strict specializate, de nisa (H-Old, Isonat, France Pare-Brise), precum si consolidarea pozitiei pe care Saint-Gobain o detine cu divizia de distributie a materialelor de constructii (mai ales in tarile nord-europene). Pe baze LFL, insa, vanzarile au fost mai mari cu +4,2%, ca urmare a majorarii cantitative de +2,4% la nivelul tuturor diviziilor si regiunilor. Intr-un mediu de afaceri caracterizat de o inflatie a costurilor operationale, preturile au continuat sa se majoreze cu +1,8%, fiind necesar un salt de +2% al acestora in trimestrul al treilea din 2017.
Trend ascendent optim in Europa de Est
Pentru fiecare divizie in parte, analiza structurala a primelor noua luni din acest an indica fluctuatii LFL ale vanzarilor de +4,8% in cazul sectiei de materiale inovatoare (+5,3% pentru divizia de sticla float si +4,5% pentru cea de materiale de inalta performanta), apoi de +5% la departamentul de produse pentru constructii, cu un salt de +4,8% raportat de sectia de solutii pentru interior si un avans, oarecum neasteptat (din cauza unui prim semestru dificil), de +5,2%, pentru cea de solutii exterioare si de +3,5% la distributia de materiale de constructii, unde s-a remarcat clar efectul pozitiv dat de sporirea afacerilor pe piata franceza. Pe regiuni geografice, Saint-Gobain a anuntat o crestere organica de +2,6% in Franta, precum si majorari LFL sau organice de +2,9% in celelalte tari vest-europene, +4,7% in America de Nord si +8,2% in Asia si statele emergente. Referindu-se la zona est-europeana, unde se afla si Romania (inclusa, insa, in randul tarilor emergente), managerii corporatiei franceze au aratat ca aceasta regiune continua sa contribuie substantial la cresterea vanzarilor grupului, operatiunile comerciale fiind solide, pe baza majorarii livrarilor in toate tarile din arealul respectiv. Totodata, in cadrul unei prezentari concepute cu acelasi prilej pentru investitorii institutionali, managerii corporatiei franceze au explicat ca, din punct de vedere structural, in Asia si tarile emergente s-au realizat 21% din vanzarile de 30,57 miliarde euro ale primelor noua luni a.c., astfel: Asia propriu-zisa (8% din total, cu o crestere LFL de +10,2%), America Latina (6%, cu un salt LFL de +5,2%), Europa de Est - inclusiv Romania (cu o pondere de 5% si un salt LFL de +7,6%), respectiv Africa si Orientul Mijlociu (ce detin 2% si au generat o majorare LFL de +15,1%).
In acest context, corporatia - care a anuntat ca, la finele lui 2017, efectele estimate ale atacului cibernetic vor insuma pierderi evaluate la -220 milioane de euro (in vanzari) si -65 milioane de euro (asupra profitului operational) va monitoriza cu atentie lichiditatile sale si puterea financiara de care dispune, urmarind sa mentina un flux ridicat de numerar, inclusiv prin acordarea unei prioritati deosebite politicii de ajustare a pretului produselor Saint-Gobain, in contextul inflatiei. Ca perspective pe termen scurt, dupa ce primele noua luni au indicat rezultate solide, corporatia isi mentine estimarile anterioare, subliniind ca in Franta ar trebui sa beneficieze de o imbunatatire ceva mai rapida a cererii, pe fondul reluarii graduale a lucrarilor de constructii noi, dar si a celor de renovare. Si Europa Occidentala ar trebui sa furnizeze o crestere organica a vanzarilor, mai putin vizibila in Germania (ce ramane ezitanta) si Marea Britanie, in timp ce in America de Nord se va remarca un avans deosebit al pietelor de constructii. In fine, dar nu in ultimul rand, la nivelul Asiei si tarilor emergente ar trebui sa se remarce o crestere organica robusta. Toate acestea vor duce, fara indoiala, la o majorare clara pe baze LFL a profitului operational, ceea ce reprezinta principala tinta din 2017 la nivel de grup.
***
Dupa cum se arata in cadrul unor comunicate anterioare, in 2014 afacerile grupului Saint-Gobain au totalizat 41 miliarde euro (rectificate la 38,34 miliarde euro intr-un document dat publicitatii in februarie 2016), iar in tara noastra toate cele sapte activitati (Abrasives, Brodrene Dahl, Glass, Isover, PAM, Rigips si Weber) au consemnat rezultate pozitive, vanzarile depasind astfel 163 milioane de euro (+4%), comparativ cu aproape 156,7 milioane de euro in 2013 (+5%). De asemenea, la nivelul lui 2015, Saint-Gobain a consemnat un rulaj de 39,62 miliarde euro, in conditiile unei cresteri de +35,9% a profitului net, de la 953 milioane de euro la 1,29 miliarde euro. In acelasi timp, in 2016, cifra de afaceri a grupului s-a plasat la 39,09 miliarde euro, iar profitul net s-a majorat usor, cu +1,2%, ajungand la 1,31 miliarde euro. In Romania, Saint-Gobain detine trei societati (Saint-Gobain Construction Products, cu diviziile Isover, PAM, Rigips si Weber; Saint-Gobain Glass Romania, cu sectiile Glass si Abrazivi si Brodrene Dahl Tulcea), avand circa 800 de angajati si 10 unitati de productie in sapte centre industriale localizate in Branesti, Calarasi, Ploiesti, Satu Mare, Tulcea, Turda si Suceava. Cele mai recente date oficiale disponibile la Ministerul Finantelor Publice atesta ca, in 2016, aceste companii, ce reunesc in tara noastra activitatile mentionate anterior, au cumulat o cifra neta de afaceri ce depaseste 762,6 milioane de lei (sau 167,34 milioane de euro), ceea ce reprezinta o scadere de -2,8% (denominata in moneda europeana), comparativ cu 2015, cand s-au realizat circa 766,3 milioane de lei (sau 172,16 milioane de euro). Ca structura, ponderea afacerilor anului trecut a detinut-o Saint-Gobain Glass Romania, cu peste 413,7 milioane de lei, urmata de Saint-Gobain Construction Products Romania, cu aproape 308,7 milioane de lei, respectiv Brodrene Dahl, cu 40,2 milioane de lei. Pentru informatii suplimentare, click aici!