Grupul francez Saint-Gobain, liderul pietei mondiale de habitat, a anuntat pentru anul 2016 o crestere organica de +2,6% a cifrei de afaceri (pe baze comparabile tip like-for-like - LFL), insa pe fondul majorarii mai puternice a livrarilor sub aspect cantitativ pe toate segmentele si in toate regiunile, dar si in contextul unei influente pozitive date de stabilizarea pretului, astfel incat se poate afirma ca nivelul incasarilor ramane optim, chiar daca diminuarea vanzarilor totale, pe baze reale de comparare, a fost de -1,3%. In acelasi timp, au fost anuntate obiectivele preliminare, stabilite pentru exercitiul financiar in curs, pe fondul estimarii unei cresteri continue a venitului net recurent si a fluxului liber de numerar, dar si prin majorarea cheltuielilor de capital. „In 2016, corporatia Saint-Gobain a consemnat rezultate optime, demonstrand ca suntem capabili sa ne evidentiem printr-un progres puternic din acest punct de vedere. Am fructificat, astfel, beneficiile eforturilor de optimizare a activitatii si oportunitatile specifice pietelor emergente, intr-un mediu economic mai favorabil ca in 2015. Dupa cum am estimat anterior, in Franta, volumul lucrarilor de constructii noi si-a continuat trendul de recuperare, iar vanzarile noastre s-au stabilizat. In toate celelalte regiuni ale globului, Saint-Gobain a avut o activitate optima, beneficiind si de focalizarea asupra pretului, care a fost ajustat pe fondul scaderii costului cu energia si deprecierii cotatiei principalelor materii prime. Ca urmare a acestor realitati de necontestat, daca in anul 2015 la nivelul grupului s-au inregistrat vanzari (si venituri auxiliare) de 39,62 miliarde euro, rulajul din 2016 indica un nivel de 39,09 miliarde euro (-1,3% la o baza actuala de calcul sau +2,6% prin metoda LFL). Pentru exercitiul financiar in curs, ne vom indrepta atentia spre prioritatile strategice si operationale, preconizand, in acelasi timp, majorari atat ale costurilor, cat si de pret. Mediul economic ar trebui sa ramana pozitiv, in general, cu toate ca unele piete-tinta vor fi marcate de incertitudine. In acest context, ne-am propus inca o crestere LFL a vanzarilor, precum si a profitului operational”, a declarat Pierre-André de Chalendar, presedinte si CEO al Saint-Gobain.
Potrivit unui comunicat al corporatiei, vanzarile de 39,093 miliarde euro din 2016 includ un impact negativ semnificativ al cursului de schimb (-2,9%), indus atat ca urmare a deprecierii lirei sterline, cat si (mai putin vizibil) a devalorizarii monedelor unor state din America Latina, in raport cu euro. Totodata, impactul negativ dat de modificarile structurii grupului (-1%) reflecta activitatea din perioada dintre momentul optimizarii portofoliului diviziei de distributie a materialelor de constructii (prin renuntarea la anumite activitati neprofitabile in 2015-2016) si achizitiilor strategice efectuate, in mare parte, spre finalul anului trecut. Pe baze LFL, insa, vanzarile au fost mai mari cu +2,6%, ca urmare a majorarii cantitative la nivelul tuturor diviziilor si regiunilor. Pe baza unui numar constant de zile lucratoare (pentru ca efectul calendaristic a fost negativ in semestrul al doilea din 2016), cantitatile comercializate au continuat sa se majoreze, in intervalul iulie-decembrie, la aceeasi rata ca in primele sase luni. Preturile s-au stabilizat de-a lungul anului trecut, cu un salt de +0,6% in semestrul al doilea, in pofida inflatiei.
Alte informatii mai certifica si faptul ca rata operationala s-a majorat de la 6,7% in 2015 la 7,2% anul trecut (cu o tendinta ascendenta mai vizibila in ultimele sase luni), ca si indicatorul LFL al venitului operational, cu +10,8%. In acelasi timp, in intervalul analizat, investitiile Saint-Gobain (cheltuielile de capital) au ajuns la 1,37 miliarde euro, in linie cu estimarile initiale. Mai mult, s-au realizat economii ale costurilor de 270 milioane de euro (fata de 2015), peste tinta programata la 250 milioane de euro. De asemenea, fluxul liber de numerar a inregistrat un salt de +29%, la 1,258 miliarde euro, in linie cu performanta operationala a grupului. Anul trecut, Saint-Gobain si-a urmat programul de achizitii strategice, entitatile nou-preluate si integrate in structura corporatiei avand un aport de 300 milioane de euro la vanzarile totale. In ceea ce priveste planul de a achizitiona pachetul de actiuni ce va permite controlul Sika, managerii grupului sunt increzatori ca drepturile Schenker-Winkler Holding (SWH) vor fi restaurate.
Achizitii strategice pe pietele emergente
Pentru fiecare divizie in parte, analiza structurala a anului trecut indica fluctuatii LFL ale vanzarilor de +4,5% in cazul sectiei de materiale inovatoare (+6,5% pentru divizia de sticla float si +2,2% pentru cea de materiale de inalta performanta, ce si-a inversat trendul descendent din 2015), apoi de +1,4% la departamentul de produse pentru constructii (cu un salt de +3,7% raportat de sectia de solutii pentru interior si o scadere de -0,1% pentru cea de solutii exterioare) si +2,7% la distributia de materiale de constructii, a carei activitate s-a redresat. Pe regiuni geografice, Saint-Gobain a anuntat o scadere organica de -0,1% in Franta (ceea ce corespunde unei stabilizari), precum si majorari LFL sau organice de +3,6% in celelalte tari vest-europene, +2% in America de Nord si +6,1% in Asia si statele emergente. Referindu-se la zona est-europeana, unde se afla si Romania (inclusa, insa, in zona emergenta), managerii corporatiei franceze au aratat ca aceasta regiune, alaturi de America Latina (in pofida unor probleme punctuale in Brazilia), a contribuit substantial la cresterea vanzarilor grupului, operatiunile comerciale fiind solide. In plus, in aceeasi regiune (Asia si tarile emergente), dar nu numai, Saint-Gobain a efectuat diverse achizitii strategice, urmarind sa acceseze piete tehnologice de nisa si depunand eforturi pentru a consolida pozitia diviziei de materiale de constructii, inclusiv in statele nordice. Toate acestea au presupus investitii ce au totalizat 362 milioane de euro, comparativ cu 227 milioane de euro in 2015.
In acest context, corporatia va monitoriza cu atentie lichiditatile sale si puterea financiara de care dispune, urmarind sa mentina un flux ridicat de numerar, inclusiv prin acordarea unei prioritati deosebite politicii de ajustare a pretului produselor Saint-Gobain, in contextul inflatiei. De asemenea, holdingul isi propune sa-si diminueze costurile operationale cu inca 270 milioane de euro in plus fata de nivelul economisit in 2016 si sa implementeze un nou program ce presupune cheltuieli de capital in cuantum de 1,6 miliarde euro. Pentru 2017, proiectul de achizitii strategice va fi aplicat in mod sustinut, cu precadere in afara Europei de Vest, punandu-se accent pe productivitate si transformare digitala. De asemenea, corporatia si-a reinnoit angajamentul de a investi in cercetare-dezvoltare pentru a sprijini implementarea strategiei sale de diferentiere pe piata, prin promovarea unor solutii cu valoare adaugata foarte mare.
***
Dupa cum se arata in cadrul unor comunicate anterioare, in 2014 afacerile grupului Saint-Gobain au totalizat 41 miliarde euro (rectificate la 38,34 miliarde euro intr-un document dat publicitatii in februarie 2016), iar in tara noastra toate cele sapte activitati (Abrasives, Brodrene Dahl, Glass, Isover, PAM, Rigips si Weber) au consemnat rezultate pozitive, vanzarile depasind astfel 163 milioane de euro (+4%), comparativ cu aproape 156,7 milioane de euro in 2013 (+5%). De asemenea, la nivelul lui 2015, Saint-Gobain a consemnat un rulaj de 39,62 miliarde euro, in conditiile unei cresteri de +35,9% a profitului net, de la 953 milioane de euro la 1,29 miliarde euro. In acelasi timp, in 2016, cifra de afaceri a grupului s-a plasat la 39,09 miliarde euro, iar profitul net s-a majorat usor, cu +1,2%, ajungand la 1,31 miliarde euro. In Romania, Saint-Gobain detine trei societati (Saint-Gobain Construction Products, cu diviziile Isover, PAM, Rigips si Weber; Saint-Gobain Glass Romania, cu sectiile Glass si Abrazivi si Brodrene Dahl Tulcea), avand circa 1.000 de angajati si 10 unitati de productie in sapte centre industriale localizate in Branesti, Calarasi, Ploiesti, Satu Mare, Tulcea, Turda si Suceava. Datele oficiale disponibile la Ministerul Finantelor Publice atesta ca, in 2015, aceste companii, ce reunesc in tara noastra activitatile mentionate anterior, au cumulat o cifra neta de afaceri ce depaseste 766,3 milioane de lei (sau 172,16 milioane de euro), ceea ce reprezinta o crestere de +5,62% (denominata in moneda europeana), comparativ cu 2014. Pentru informatii suplimentare, click aici!