Anii post pandemie si perioada care a precedat criza energetica si declansarea razboiului din regiune au fost foarte buni pentru sectorul constructiilor. In 2020, s-a inregistrat o crestere a volumelor de vata bazaltica cu aproape 11%. In 2021, un alt an cu totul remarcabil, volumele livrate au crescut cu 36%, iar in urmatoarele 12 luni cresterea a fost de 8,2%, conform unui studiu Neomar, citat de Florin Popescu, Business Unit Manager al producatorului de sisteme pentru izolatii ROCKWOOL Romania.
"Pe un asemenea trend de expansiune a pietei, inclusiv livrarile companiei noastre au crescut, in acord cu cererea. In anul 2022, de exemplu, am fost «sold out»", a precizat Florin Popescu.
Prognoza pentru urmatorii doi ani este optimista, avand in vedere ca Romania beneficiaza de fondurile europene pentru renovare si constructii de cladiri noi. Ministerul de resort a semnat peste 1.500 de contracte in valoare de circa 2,7 miliarde euro prin pilonul V, Valul Renovarii. In acelasi in PNRR mai sunt prevazute alte aproximativ 3 miliarde euro pentru infrastructura de cladiri din sanatate, educatie si case NZEB, pentru tinerii specialisti. Toate au termen de finalizare 31 decembrie 2026.
"Daca reusim sa atragem acesti bani si sa implementam toate proiectele din PNRR, atunci urmatorii doi ani ar trebui sa fie cei mai buni ai acestei decade. Piata materialelor de termoizolatii in anul 2022 a fost de peste 484 de milioane de euro, conform aceluiasi studiu de piata amintit anterior. Vata bazaltica detine circa 30% din acest cuantum, cu peste 141 de milioane de euro. In 2023, sectorul izolatiilor a avut un trend similar cu cel al celorlalte materiale de constructii folosite la cladirile rezidentiale. Cererea de sisteme a fluctuat in functie de numarul de autorizatii de construire. Pentru cladirile industriale, de tip «metal box», piata a fost oarecum mai rezilienta, aici existand o predictibilitate mai mare", a adaugat reprezentantul ROCKWOOL Romania.
In plan financiar, ROCKWOOL Romania a incheiat anul 2022 cu o cifra de afaceri de 280,84 milioane de lei. In ultimii doi ani, insa, businessul a fost afectat de inflatie si de impactul crizei energetice.
"Referitor la preturi, impactul crizei energetice s-a resimtit cel mai acut in a doua jumatate a lui 2022 si s-a stabilizat in 2023 la un nivel crescut. Evident, cresterea costurilor de productie s-a propagat pe intregul lant valoric. Noi am aplicat o strategie pentru o redresare flexibila in acord cu piata, astfel incat sa ajutam si furnizorii si consumatorii finali. Cel mai important in astfel de momente este sa mentii un echilibru, pentru ca miscarile haotice au repercusiuni ireversibile. De asemenea, am elaborat politici de marketing care sa vina in sprijinul distribuitorilor si sa mentina interesul consumatorilor finali pentru produsele de termoizolatie de inalta calitate", a conchis Florin Popescu.