Piata romaneasca de lacuri si vopsele decorative a scazut de la peste 330 milioane de euro in 2008 la mai putin de 230 milioane de euro in 2011, potrivit datelor anuntate de Asociatia Industriei Vopselelor din Romania (AIVR). In continuare, perspectivele nu sunt optimiste nici pentru anul in curs, majoritatea managerilor companiilor din domeniu estimand cel mult o stagnare a domeniului la nivelul anului trecut. De asemenea, principala problema din bransa va fi reprezentata de riscul sporit de intrare in faliment in cazul firmelor specializate. In 2011, piata vopselelor a inregistrat al treilea an de reducere dramatica a consumului (-15% in 2009, -10% in 2010 si -10% in 2011), concomitent cu o sporire a costului materiilor prime de 15% in 2010 si de peste 20% in urmatoarele 12 luni. Doua materiale esentiale (uleiul de soia si dioxidul de titan) inregistreaza, in acest moment, preturi record. Astfel, toti producatorii se confrunta cu un regres substantial al marjelor brute si, in consecinta, cu o erodare puternica a nivelului de profitabilitate.
Industria de vopsele din Romania s-a schimbat mult in ultimul deceniu, cercetarea si crearea de produse noi devenind imperative pentru asigurarea dezvoltarii sustenabile. Astfel, in perioada urmatoare, in categoria vopselelor arhitecturale vor fi prezente pe piata atat produse «verzi» (avand un continut redus de compusi organici volatili - COV sau care poarta eticheta ecologica europeana), cat si sisteme de finisare care folosesc nanomateriale, in timp ce segmentul industrial va fi caracterizat de aparitia unor acoperiri de protectie, preponderent a vopselelor termospumante. Primul semnal care anunta amanarea revenirii pietei de profil in 2012 este reprezentat de continuarea scaderii numarului de autorizatii de construire pentru cladiri rezidentiale cu 6,6% in 2011, fata de anul anterior. Astfel, afacerile furnizorilor din domeniul vopselelor vor fi sustinute, in continuare, preponderent de lucrarile de renovare realizate de populatie, eventualele oportunitati urmand a fi generate de intentia autoritatilor centrale si locale de intensificare a programului national de reabilitare termica. Potrivit unor anunturi recente, proiectele de anvelopare vor fi sustinute financiar din fonduri europene nerambursabile, estimate la circa 360 milioane de euro.
Circa 270 de companii sunt active pe piata de profil
Previziunile pentru intervalul urmator sunt cu atat mai dificil de realizat cu cat exista pe piata foarte multe companii active care nu desfasoara activitati de marketing, fiind integrate aproape exclusiv in sistemul «business to business». De asemenea, printre cei 270 de furnizori locali de lacuri si vopsele (dintre care 90 sunt importatori), se afla companii care nu au ca principal domeniu de activitate livrarea de vopsele, in timp ce altele nu comunica date referitoare la vanzarile efectuate. Sunt cateva firme care predomina pe piata de profil, printre cele mai importante fiind Fabryo, Policolor, Deutek, Köber, Daw Benta, Atlas Corporation, Sarcom, Druckfarben etc., precum si mari grupuri internationale, precum AkzoNobel, Sigma Kalon - PPG Sto, Sniezka, Tikkurila, Hempel, Becker Acroma etc. Un segment important pentru sectorul de lacuri si vopsele este reprezentat de marile retele de bricolaj care se dezvolta anual, precum si de existenta unui numar relativ mare de aparate de colorare la punctele de vanzare ale furnizorilor. Potrivit unor estimari realizate de InterBiz la finele anului trecut, numarul acestor sisteme a depasit 2.600 de unitati, fiind inregistrate cresteri de peste 20% in ultimii sase ani.
Continuare a sporirii pretului materiilor prime
In prezent, materiile prime au o pondere de 50% din preturile finale practicate pe piata vopselelor, pentru perioada urmatoare fiind estimate noi scumpiri ale materialelor, avand in vedere faptul ca producatorii nu pot inlocui elemente alternative, cum ar fi substantele de calitate slaba si, in acelasi timp, nici nu pot absorbi in totalitate noile majorari. Pretul vopselelor a crescut cu 5%-7% in 2011, oficialii AIVR estimand alte sporiri ale cotatiei in primavara acestui an. Raportul dintre gradul de absorbtie a scumpirilor de catre producatori si cel resimtit de consumatori este de 50%. Astfel, daca pana acum populatia cheltuia aproximativ 600 lei/an pentru achizitia produselor necesare redecorarii/renovarii unui apartament cu trei camere, de acum inainte trebuie sa achite cu 5%-10% mai mult pentru acelasi tip de interventii.