Eduard Macarescu (28 de ani) Functia/Firma: director comercial al Lasselsberger SA; Studii: Universitatea Crestina Dimitrie Cantemir, Facultatea de Management (1999-2003); Universitatea Nicolae Titulescu, Facultatea de Drept (2006-2010); Experienta profesionala: 7 ani in domeniul vanzarilor si al materialelor de constructii; Hobby-uri: calatorii, literatura, sport. |
|
Cesarom reprezinta una dintre cele mai vechi marci de pe piata din Romania, avand o traditie de peste 40 de ani. Compania cu acelasi nume a devenit, incepand din 2004, membra al grupului Lasselsberger (din Austria), unul dintre cei mai importanti producatori de placi ceramice (gresie, faianta, elemente decorurative) din intreaga lume. Concomitent cu integrarea in structurile concernului austriac, societatea si-a schimbat numele in Lasselsberger SA, insa a pastrat marca de produse Cesarom. Printre premierele introduse de Cesarom in Romania de-a lungul timpului se afla gresia in relief, faianta in format 15x20 cm si placile pictate manual cu glazura (realizate prin dubla ardere). De asemenea, fabrica de la Bucuresti a fost prima unitate care a experimentat si introdus in tehnologia traditionala de realizare a placilor materiile prime indigene: argile, caolinuri si feldspati.
|
- Cum au evoluat afacerile Lasselsberger in 2009?
- Anul trecut a fost unul optim pentru compania noastra, in acest timp reusind sa ne consolidam afacerea. Am comercializat cu succes produsele din colectiile vechi aflate in stoc, la preturi reduse, strategie primita bine de clienti, avand in vedere aceasta perioada de recesiune. De asemenea, in 2009 am deschis si primele magazine proprii, in Bucuresti, Cluj-Napoca si Oradea si am inceput exportul placilor Cesarom pe pietele din Bulgaria si Grecia. Daca anul trecut materialele livrate in afara tarii au avut o pondere de 1% din cifra de afaceri, pentru 2010 am planificat majorarea acestei cote pana la 5%, obiectiv realizabil si prin extinderea pe noi piete. In acelasi timp, vom continua expansiunea si la nivel intern, prin inaugurarea a cinci noi puncte de vanzare (unul in Capitala si patru in tara), precum si prin extinderea suprafetei centrului logistic din Cluj-Napoca.
- Caracterizati piata autohtona de placi ceramice.
- Piata de placi ceramice a consemnat, anul trecut, o valoare de 110 milioane de euro, inregistrand o scadere de 40% comparativ cu 2008. Pentru 2010 estimam ca segmentul de profil va inregistra o depreciere mult mai mica, de numai 10%, pana la 100 de milioane de euro, evolutia fiind conforma celei a industriei constructiilor, in general. Domeniul nu va cunoaste o redresare inainte de anul 2011, cand este previzionata reluarea creditarii si revenirea cererii de pe piata imobiliara. O evolutie buna a segmentului ar putea fi sustinuta si de proiectele finantate din fonduri publice: reabilitarea spitalelor, a scolilor si a altor institutii. Comprimarea sectorului constructiilor, scaderea numarului de proiecte, intarizierile la finalizarea lucrarilor incepute in anii anteriori si blocarea creditarii reprezinta principalele motive care au dus la diminuarea pietei de placi ceramice in 2009. De asemenea, anul trecut a fost raportat un volum al sectorului specific de 25 milioane de metri patrati, in 2010 acesta urmand a ajunge la maximum 23 milioane de metri patrati. Astfel, potrivit previziunilor, in acest an segmentul de profil va inregistra cea mai scazuta activitate, din 2011 trendul urmand a fi din nou pozitiv. In acest context, Cesarom a detinut, anul trecut, o cota de piata de 36%, pentru 2010 prognozand cresterea acesteia pana la 38%.
- Care sunt previziunile referitoare la veniturile aferente acestui an?
- Pentru anul in curs, mizam pe o crestere a afacerilor cu 10% in contextul unei piete care se va diminua cu acelasi procent. Astfel, veniturile companiei vor inregistra o valoare de 38,5 milioane de euro, dupa ce, anul trecut, acestea au consemnat un volum de 35 milioane de euro. Anul 2009 a fost o perioada in care ne-am consolidat afacerile si am implementat o noua strategie de organizare interna, care sa permita o crestere a eficientei proceselor interne si o abordare comerciala performanta, iar 2010 va insemna revenirea companiei pe profit. Afacerile consolidate din 2008 au fost de 41 milioane de euro, respectiv echivalentul a 152 milioane de lei. Nivelul veniturilor calculate in lei s-a mentinut, anul trecut, insa din cauza cursului de schimb indicele in euro a scazut la 35 milioane de euro. Rezultatele financiare pozitive consemnate in contextul prabusirii pietei cu 40% s-a datorat masurilor administrative si comerciale luate in cele 12 luni anterioare: reorganizarea Cesarom prin relocarea unitatii de productie din Bucuresti la cealalta fabrica detinuta de grup in Cluj-Napoca, optimizarea stocurilor prin lichidarea celor vechi si implementarea unei politici comerciale performante care a permis triplarea numarului de distribuitori si prezenta produselor in toate magazinele de tip Do-It-Yourself. De asemenea, s-a decis desfiintarea unor departamente, restructurarea unora dintre cele deja existente si infiintarea altora noi, pentru a face posibila o mai buna colaborare interna.
- Care sunt cele mai noi colectii lansate?
- In prezent, comercializam doua marci importante, produse in Romania: Cesarom (destinata partenerilor specializati si consumatorilor din segmentul mediu / premium din magazinele tip DIY) si Casa Mia (cu materiale pentru sectorul economic si mediu din centrele de bricolaj). Din punct de vedere al repartitiei geografice, suntem prezenti in toate regiunile tarii, diferentele de vanzari dintre zone fiind strict legate de densitatea populatiei. Cele mai noi colectii lansate pe piata sunt Girotondo, America, Woman, Portofino, Dovima, Pearls, Exotica si Rainbow, caracterizate printr-un design unic si prin preturi competitive.
- S-au schimbat relatiile cu partenerii in contextul recesiunii?
- Suntem furnizori de placi ceramice pentru multe proiecte de constructii, firma noastra fiind preferata atat datorita unei relatii bune de colaborare cu antreprenorii, cat si cu firmele de proiectare / arhitectura, respectiv cu beneficiarii. O contributie semnificativa in acest sens a avut-o si echipa departamentului specializat de Project Management (pe care l-am infiintat in 2009). Lasselsberger a reusit sa-si securizeze creantele in contextul dificil de pe piata, prin inceperea colaborarii cu o companie de asigurari (incepand de anul trecut), precum si prin introducerea limitelor comerciale menite sa diminueze gradul de expunere la risc. In ceea ce priveste partenerii de distributie, acestia se bazeaza pe produse care beneficiaza de un raport pret / calitate optim, care sa le ofere marje comerciale cat mai mari. Ne-am conformat la aceasta cerinta a pietei, rezultatul fiind acela de crestere a numarului de distribuitori de la 25 - la finele lui 2008, la 100 - in prezent.
- Mentionati principalele probleme intampinate in desfasurarea activitatii.
- Piata de placi ceramice din Romania este in curs de dezvoltare, avand un potential imens. In momentul de fata, cele mai mari dificultati intampinate sunt legate de inexistenta unei culturi a populatiei in ceea ce priveste obiceiurile de reamenajare a locuintei. De asemenea, achizitia de produse specifice pe baza altor criterii decat cele de necesitate si lipsa unei mase critice de profesionisti in placari reprezinta alte probleme semnificative cu care ne confruntam. Lasselsberger este unic producator local cu distributie nationala. De aceea vom investi - in continuare - in instrumente de marketing pentru educarea consumatorilor. In acest sens, cea mai recenta actiune este lansarea noului website, www.cesarom.ro, care vine in ajutorul clientilor cu sfaturi utile privind amenajarea locuintei, oferind aplicatii practice pentru testarea modelelor dorite.