Raspunzand unor intrebari referitoare la piata de placi ceramice si la activitatea companiei Kai Romania, Catalin Rotaru, country manager al firmei, este de parere ca segmentul de profil a inregistrat o diminuare de pana la 10% in acest an, in timp ce afacerile societatii au consemnat o crestere semnificativa. Compania Kai Romania, subsidiara locala a producatorului bulgar de placi ceramice Kai Ceramics, detinut de fondul de investitii Advent International, estimeaza ca 20% din importurile de gresie si faianta de pe piata autohtona provin din Bulgaria.
- Cum a evoluat segmentul specific de activitate in anul 2010?
- Contextul economic dificil, precum si lipsa accesului la finantare au fost factorii care au dus la scaderea numarului de constructii noi. Dupa estimarile noastre, realizate pe baza vanzarilor de pana acum, necesitatea renovarii fondului construit, precum si nevoia de a finaliza la nivel de finisaj proiectele noi, demarate in anii trecuti, au fost vizibile pe tot parcursul lui 2010. Programe de tipul "Prima Casa" i-au determinat pe dezvoltatori sa nu mai vanda «la rosu», ci sa finalizeze locuintele promovate, inclusiv la nivel de finisaje interioare.
Valoarea pietei locale de placi ceramice s-a diminuat in 2010 cu niveluri cuprinse intre 5% si 10%, o scadere relativ mica daca ne raportam la comprimarea sectorului constructiilor din acest an. La nivel local s-a remarcat, in acelasi timp, o majorare de peste 20% a volumului importurilor in primele sase luni ale acestui an, aspect favorabil activitatii noastre. In momentul de fata, circa 20% din totalul importurilor de gresie si faianta din Romania provin din Bulgaria. Volumele comercializate de Kai Ceramics pe piata autohtona au egalat cantitatile celor provenite din tari precum Spania sau Italia.
Pentru 2011 inca nu putem face previziuni referitoare la evolutia pietei de profil, dar intentionam sa ne atingem obiectivele stabilite in momentul intrarii pe piata locala. Ne dorim sa detinem o cota de piata de 25% pana in 2012 si asteptam revenirea cererii, dupa imbunatatirea climatului economic si restabilirea increderii consumatorilor.
- Descrieti modul in care recesiunea a afectat activitatea pe care o desfasurati.
- Criza economica a afecat puternic intreaga activitate din sectorul constructiilor, lipsa de finantare blocand demararea de proiecte noi. Dezvoltatorii au fost nevoiti sa se concentreze pe finalizarea proiectelor existente, fapt care a dus la o crestere a comenzilor de materiale destinate lucrarilor de finisare, cum ar fi placile ceramice. De asemenea, blocajul din piata imobiliara a determinat proprietarii de apartamente sa investeasca mai mult in renovarea imobilelor, in vederea obtinerii unui pret acceptabil.
- Ce produse aflate in portofoliu inregistreaza cele mai multe cereri?
- Dezvoltarea rapida a unui portofoliu de produse complex, adaptate specificului pietei locale din Romania, ne-a permis sa oferim alternative la placile ceramice provenite din Spania si Italia, a caror pondere a scazut puternic in structura pietei autohtone. Livram materiale similare celor importate din alte tari europene, la pret de producator local. Placile ceramice din gama medie vor avea o pondere tot mai semnificativa in vanzarile companiei. Produsele de tipul gresiei portelanate au inregistrat cresteri substantiale in ceea ce priveste cota de piata, beneficiind, in acest caz, de avantajul de a fi singura companie din strainatate care poate livra acest produs in conditii de pret si transport identice unui producator local.
- Care este zona in care realizati cele mai mari vanzari?
- Bazandu-ne pe datele inregistrate pana in acest moment, putem aprecia ca ponderea vanzarilor este detinuta de livrarile din zona de sud a tarii. Ca urmare a distantei mici fata de fabricile noastre din Bulgaria, regiunea Munteniei este preferata in vederea distributiei. Astfel, pot fi livrate serii ample de modele, nefiind constransi de prezenta unui stoc de marfa limitat. Clientii pot opta pentru o gama diversa de placi ceramice, pe care le vor primi in cel mai scurt interval de timp posibil. Si Transilvania este, de asemenea, o regiune in care realizam vanzari importante, inca de la intrarea noastra pe piata locala.
- Ce prevede strategia de investitii adoptata la nivelul companiei?
- Kai Ceramics si-a adaptat portofoliul de produse in ceea ce priveste dimensiunea placilor fabricate si finisajele aplicate acestora, conform tendintelor identificate in cadrul celor mai recente targuri de profil din Spania si Italia, printr-o investitie de 6 milioane de euro. Aceasta se adauga unui total de 40 milioane de euro - suma alocata in ultimii 10 ani de Kai Group, in vederea rentabilizarii productiei. Acest efort investitional a avut ca rezultat atingerea unui capacitati de productie de 18 milioane de metri patrati.
In ultimul an, am investit un milion de euro in lansarea unei marci de produse proprii, cu un nivel mediu si de lux, denumita Progres Ceramica. Vanzarile din aceasta categorie de produse au crescut ca urmare a acestei investitii.
Totodata, in mixul de afaceri al companiei, vanzarile de produse de nivel mediu-lux au o pondere de peste 20%. La nivelul pietei locale, placile cu proprietati superioare au o pondere cuprinsa intre 10% si 15% din total. In prezent, consideram ca nu mai este necesar sa realizam investitii noi pe acest segment, ci din contra, trebuie sa amortizam investitiile mari pe care le-am efectuat deja.
- Care a fost cifra de afaceri in primele 9 luni?
- La inceputul anului ne-am propus o crestere anuala a vanzarilor de 50% comparativ cu anul precedent, pana la 12 milioane de euro. In baza cifrelor centralizate pana in prezent credem ca ne vom depasi estimarile initiale si vom realiza o majorare de 70% pana la sfarsitul acestui an. Aceasta evolutie este sustinuta si de buna colaborare cu retelele de magazin de tip «do it yourself». De la accesarea pietei locale, in primavara anului 2009 si pana in prezent, compania a incheiat contracte cu cei mai reprezentativi distribuitori nationali si regionali, precum si cu magazinele Praktiker, Bricostore sau Baumax, urmand ca, in viitorul apropiat, sa acopere intreaga piata de profil. Pentru 2011 inca nu putem face previziuni, dar intentionam sa ne dezvoltam in continuare.
- Care sunt provocarile specifice domeniului propriu de activitate?
- Insecuritatea pietei, precum si blocarea creditarii franeaza relansarea pietei de constructii, implicit a segmentului de placi ceramice. In prezent, companiile se confrunta cu un grad ridicat de impredictibilitate, cauzat de instabilitatea legislativa, economica si financiara. Kai Ceramics a reusit sa se dezvolte chiar si in aceste conditii vitrege, ca urmare a identificarii unei brese favorabile, oferind produse la preturi accesibile unei game largi de beneficiari. Insa, deblocarea creditarii ar duce la o relansare a activitatii in domeniu, majorand bugetele alocate investitiilor si renovarilor.