Piata europeana de pardoseli a inregistrat o crestere valorica de 5,6% in 2022, insa aceasta a fost generata exclusiv de inflatie. Astfel, estimarile ce vizau o redresare pe termen mai lung, cu vanzari in crestere dupa scaderea generata de restrictiile din perioada pandemiei, nu s-au indeplinit, potrivit unui studiu al Interconnection Consulting. Cantitativ, vanzarile pe piata europeana de pardoseli au stagnat anul trecut (-0,2%) si este putin probabil sa revina pe un trend de crestere sustenabila in urmatorii cativa ani. In 2023, analistii de la Interconnection se asteapta la o noua contractie de 0,3%. Piata europeana a pardoselilor va continua sa fie grav afectata, in special, de deficitul de materii prime, cresterea preturilor si a costurilor de transport, ceea ce mentine intr-o perspectiva negativa prognoza pentru piata. "O dezvoltare in sens pozitiv poate aparea daca sectorul constructiilor arata mai mult dinamism decat se asteapta in acest moment. Totusi, acest lucru va necesita investitii in proiecte de locuinte, rate mai mici ale dobanzilor imobiliare si o politica monetara mai putin stricta in general", a declarat Monika Pan, autorul studiului Interconnection.
In continuare, piata germana este cea mai mare din Europa, cu un volum de 381,3 milioane de metri patrati, urmata de Turcia si Rusia. Germania este, de asemenea, lider si in ceea ce priveste valoarea pietei, care ajunge la 8,1 miliarde euro, inaintea Frantei si Marii Britanii, piete evaluate la 3,8 miliarde euro, respectiv 3,3 miliarde euro. Cu toate acestea, estimarile pentru piata germana de pardoseli sunt negative pentru urmatorii cativa ani, fiind asteptata o rata anuala de scadere de -0,2% pana in 2025. In total, la nivelul intregii Europe, o crestere semnificativa a volumului de vanzari de pardoseli nu este asteptata pana in 2025.
Placile ceramice raman cel mai puternic segment de produse din Europa, cu o cota de 26,6%, urmate de produsele laminate (23%) si pardoseala elastica (12,4%). In comparatie cu anii trecuti, ponderea placilor ceramice a crescut, in timp ce parchetul laminat a pierdut din cota de piata. O contractie puternica anul trecut a fost inregistrata pe grupa de produse de parchet, care a pierdut aproximativ 4,5% si ajunge acum la o cota de piata de 8,7%. Cauzele acestei scaderi au fost penuria de materie prima lemnoasa, intarzierile in livrari si cresterea brusca a preturilor. Cu toate acestea, parchetul si-a mentinut pozitia de lider ca valoare. Principalii producatori europeni sunt: Altro, Amorim, Beauflor, Forbo, Gerflor, Nora (Interface), Tarkett, Kährs, Windmöller, Parador si Junckers.
Studiul a analizat urmatoarele tari din Europa: Austria, Belgia, Republica Ceha, Franta, Germania, Ungaria, Italia, Tarile de Jos, Polonia, Romania, Slovacia, Spania, Suedia, Elvetia, Marea Britanie, Turcia si Rusia.