Strategia de dezvoltare a producatorului de lacuri si vopsele Evolor are ca obiectiv principal dublarea cifrei de afaceri in perioada 2023-2027 si transformarea companiei intr-un "campion regional". Dupa extinderea livrarilor la export, in Republica Moldova si Israel, o etapa semnificativa a acestei strategii a fost achizitia, in 2023, a fostei fabrici de vopsele Chempro, amplasata pe platforma Oltchim Ramnicu Valcea, iar pentru anul in curs sunt programate investitii pentru operationalizarea acesteia. In plus, Evolor a cumparat in zona mai multe terenuri adiacente, pentru o dezvoltare ulterioara a productiei.
Parte a grupului Roca, compania Evolor (fosta Sarcom) are o experienta de peste 30 de ani in domeniul productiei si comercializarii de sisteme de acoperire, in toata aceasta perioada reusind sa-si adapteze cu succes oferta la cerintele in permanenta schimbare ale beneficiarilor. Firma detine un portofoliu bogat de produse, ce include vopsele, grunduri, diluanti, produse de curatare, tencuieli decorative pentru constructii si coloranti de uz industrial, sub marcile Evolor, Sticky si Coral.
Bogdan Pirvu, CEO al Evolor, se refera in continuare la situatia actuala a pietei si la oportunitatile vizate in perioada urmatoare.
- Cum a evoluat piata de lacuri si vopsele in 2023 si care sunt previziunile pentru 2024?
- Industria de lacuri si vopsele a inregistrat un al doilea an consecutiv de contractie in ceea ce priveste cantitatile vandute, continuand tendinta din 2022. In plus, se estimeaza ca trendul negativ se va mentine si in prima jumatate a lui 2024, cu anticiparea unei reveniri si a inceperii cresterii in volum incepand cu semestrul al doilea. In acest context marcat de provocari multiple, strategia noastra aduce rezultate solide, in primele 9 luni ale anului precedent inregistrand un volum crescut al vanzarilor pe cele mai multe categorii de produse, in unele cazuri cu pana la 47% mai mari, raportate la perioada similara din 2022.
- Precizati nivelul cifrei de afaceri consemnate de companie in 2023 si estimati evolutia acesteia in 2024.
- Ne aflam intr-un proces de dezvoltare accelerata, demarat inca din 2021, cand compania a intrat in portofoliul primului holding de materiale de constructii din Romania - ROCA Industry. Ca parte din aceasta structura performanta, orientata catre viitor, am elaborat in a doua jumatate a lui 2022 o strategie de dezvoltare multianuala, pentru perioada 2023-2027, ce presupune dublarea cifrei de afaceri in 5 ani. La nivelul anului trecut, pot spune ca ne-am incadrat in obiectivul asumat, avand un volum de business in crestere cu 25%. Pentru anul in curs, strategia prevede tot o crestere semnificativa, care sa consolideze pozitia noastra pe piata nationala si sa deschida calea catre o pozitie de lider regional. 2023 a deschis un nou capitol pentru companie, incepand cu rebrandingul Sarcom, in anul care a marcat 30 de ani de activitate pe piata. Este, de asemenea, si anul in care am dat startul activitatilor de export, produsele noastre ajungand pe pietele din Republica Moldova si Israel.
- Din ce sectoare a provenit, preponderent, cererea de lacuri si vopsele a companiei, in 2023?
- Noi activam pe piata de lacuri si vopsele decorative, care sunt destinate preponderent sectorului rezidential. Pe tot parcursul lui 2023, unul dintre obiectivele-cheie a fost extinderea prezentei produselor noastre, asa incat solutiile comercializate sub cele doua branduri care ne apartin (Sticky si Coral) sunt acum prezente atat in retelele de magazine moderne de tip DIY, cat si in reteaua de magazine traditionale, sporind astfel accesibilitatea acestora pentru consumatori. Prin aceasta politica, am reusit sa plasam cu succes produsele noastre in magazine importante din domeniul constructiilor si amenajarilor interioare, precum Dedeman, Leroy Merlin si Brico Dépôt, care reprezinta surse esentiale de acces la o gama larga de clienti din sectorul rezidential. In plus, am extins distributia prin intermediul unei retele de peste 1.100 de magazine traditionale, stabilind parteneriate stranse cu distribuitori locali. Aceasta miscare nu doar diversifica canalele de vanzare ale companiei, ci consolideaza prezenta Evolor in comunitatile locale.
- Ce planuri de dezvoltare aveti pe termen scurt si mediu?
- Strategia de dezvoltare reflecta angajamentul nostru de a investi in cresterea sustenabila a companiei, care sa permita transformarea sa intr-un campion regional. O etapa semnificativa a acestei strategii a fost achizitionarea in 2023 a fostei fabrici de vopsele Chempro, amplasata pe platforma Oltchim Ramnicu Valcea, iar pentru anul in curs avem investitii programate pentru operationalizarea sa. Aceasta achizitie nu s-a limitat doar la facilitatile existente, ci a inclus si cumpararea de terenuri in vecinatate, deschizand astfel calea catre dezvoltarea de noi capacitati de productie, logistice si administrative. Prin aceasta extindere, ne consolidam prezenta in regiune si devenim un actor-cheie in revitalizarea acesteia.
In paralel cu aceasta extindere, in 2023 am realizat un upgrade tehnologic pe linia de fabricatie a amorselor si vopselelor lavabile si am initiat investitii programate in zona ESG, prin montarea unui al doilea parc de panouri fotovoltaice, care ne permite utilizarea surselor de energie regenerabila, reducand astfel amprenta de carbon a operatiunilor. Pentru anul 2024, avem in plan o serie de investitii semnificative, directionate catre continuarea upgrade-ului tehnologic si cresterea capacitatilor de productie in mai multe sectii, cum ar fi cele de tencuieli decorative, vopsele lavabile si lacuri si emailuri, precum si modernizarea parcului auto.
- Ce parere aveti despre implementarea programului ConstructPlus? Intentionati accesarea de finantare prin intermediul acestuia?
- Ghidul de implementare al programului ConstructPlus vizeaza, in principal, finantarea proiectelor de mare anvergura, in timp se sumele alocate par sa fie prea mici pentru a acoperi necesitatile, dupa parerea mea. Este posibil ca, pe masura ce evolueaza conditiile pietei sau se modifica reglementarile, sa apara oportunitati noi sau ajustari in cadrul programelor guvernamentale, care sa devina mai atractive si mai adecvate pentru industria noastra. Pana atunci, apelam la investitii din surse proprii si parteneriate cu banci, ce ofera avantaje precum controlul asupra deciziilor financiare, flexibilitate in gestionarea proiectelor si un grad mai mare de autonomie in luarea deciziilor strategice.
- Care sunt principalele dificultati pe care le intampinati in derularea activitatii si oportunitatile pe care le intrevedeti in perioada urmatoare?
- Urmarim cu mare atentie tot ce se intampla in mediul nostru intern, dar si in cel extern, pentru o gestionare strategica si proactiva. Dificultatile, cu care se confrunta toti jucatorii din piata, includ cresterea preturilor la materii prime, schimbarile legislative care pun presiune pe mediul de afaceri, contextul volatil din punct de vedere macroeconomic, social, care produce ecouri chiar si in tarile cu economii dezvoltate. Cat despre oportunitati, noi ne uitam cu atentie la dezvoltarea de noi produse inovative, fezabile pentru segmentul "green building", acestea fiind deja incluse intr-un amplu proces de R&D, la continuarea expansiunii pe pietele externe, la accesarea de surse de finantare durabila, facilitate prin apartenenta la holdingul ROCA Industry, care are in plan pentru 2024 listarea pe piata principala a Bursei de Valori Bucuresti, fiind deja prezent pe piata secundara.