Piata locala de placi ceramice a inregistrat, in 2018, o crestere de circa 3%-4%, in linie cu ritmul din anii anteriori, pentru 2019 putand fi anticipata o evolutie procentuala cel putin similara. Sectorul este dominat de importuri, care au o pondere de aproximativ 80% din total. In lipsa unor cercetari extensive realizate cu participarea tuturor competitorilor (importatori si fabricanti locali), estimarile de pe piata de placi ceramice indica o valoare anuala medie de circa 270-280 milioane de euro a intregului segment de produse (pentru pereti, pardoseli, amenajari interioare si exterioare), din care sectorul placilor ceramice de interior s-ar plasa la circa 150 de milioane de euro. Potrivit celor mai recente date disponibile, cele mai multe importuri de gresie si faianta provin din Bulgaria, Spania, Italia, Turcia si Polonia. Principalele comenzi se datoreaza, preponderent, proiectelor rezidentiale, comerciale si de birouri, estimarile de evolutie din perioada urmatoare fiind bazate inclusiv pe datele statistice privind activitatea sectorului de constructii in 2018 si 2019. Cel mai important producator de placi ceramice din tara noastra este reprezentat de compania Lasselsberger Ceramics Romania, detinatorul marcii Cesarom, cu sediul in Cluj-Napoca. In urma cu sase ani, conducerea societatii a decis ca intreaga activitate operationala, pe langa cea de productie, sa fie concentrata in cadrul Sanex SA - Cluj-Napoca, proces finalizat cu succes la inceputul lui 2014. Conform datelor publice, Sanex SA a incheiat anul 2018 cu o cifra de afaceri de 128,7 milioane de lei, in scadere usoara fata de nivelul din 2017.
Un alt fabricant important de placi ceramice si obiecte sanitare este reprezentat de societatea Cersanit - Roman, fosta fabrica Romanceram, in prezent parte a grupului polonez Rovese. La nivel national, holdingul polonez este implicat in fabricatie prin firma Cersanit, comercializarea produselor fiind coordonata prin intermediul societatii Rovese Romania. Compania este activa mai ales pe piata obiectelor sanitare, unde detine o cota de circa 35%. Conform datelor Cersanit SA, principalii competitori din domeniu sunt societatile Inker - Croatia si Mondial - Lugoj pe segmentul produselor economice, precum si Roca, in domeniul celor livrate la preturi medii.
Circa 70 de milioane de euro pe piata locala de piatra naturala
Piata locala de piatra naturala si-a continuat trendul ascendent de peste 10% si anul trecut, ajungand la circa 65-70 de milioane de euro, potrivit estimarilor realizate pe baza datelor furnizate de operatorii din domeniu. Aflata la inceput de drum in Romania, piata de piatra naturala castiga, treptat, un loc important in preferintele de amenajare ale romanilor. In continuare, in topul livrarilor de piatra naturala se afla materiale precum marmura, avand in vedere propunerile arhitectilor, in timp ce, din punct de vedere al design-ului, vor fi preferate mixajele de materiale si stiluri diferite. In ceea ce priveste tendintele in materie de piatra naturala si decoratiuni interioare sau exterioare, cele mai solicitate amenajari sunt realizate din mixuri de pattern-uri, iar imprimeurile 2D si 3D castiga tot mai mult teren.
***
Extras din Analia Pietei de Constructii 2019, previziuni pentru 2020-2023, ce include si TOP 500 Antreprenori de Constructii. Pentru a accesa varianta integrala a analizei sectoriale a pietei de constructii din Romania in 2019 si perspective pentru 2020-2023, click aici!