In trimestrul al treilea din 2014, in pofida unei deprecieri de 2% a valorii vanzarilor (pe fondul impactului negativ al cursului de schimb valutar), corporatia Akzo Nobel a raportat o crestere cantitativa de 1% a livrarilor, in conditiile in care toti indicatorii de profitabilitate (indicele „return on sales” – ROS, venitul net si cel operational) au fost superiori celor din perioada similara a anului trecut. In consecinta, cifra de afaceri a holdingului din iunie – septembrie a.c. s-a plasat la 3,68 miliarde euro, fata de 3,77 miliarde euro in acelasi interval din 2013, in timp ce indicele ROS a ajuns la 9,1% (comparativ cu 8% anul trecut), aflandu-se in crestere pentru al cincilea trimestru consecutiv si indicand cu acuratete performanta indusa de aplicarea noului plan de afaceri la nivelul companiei. La nivelul primelor noua luni a.c., Akzo Nobel a consemnat vanzari de 10,77 miliarde euro (-3% fata de 11,1 miliarde euro in ianuarie-septembrie 2013), cu un indice ROS de 8,4%, in raport cu 7,6%. Comentand aceste rezultate, Ton Büchner, CEO al grupului, a explicat ca in al treilea trimestru performanta a fost solida, in pofida unor conditii economice dificile, caracterizate de nesiguranta si incertitudine. „Segmentele de piata pe care le vizam continua sa fie provocatoare, insa aplicam o strategie bazata pe dezvoltarea durabila, pentru a stimula cresterea organica si sustenabila a afacerilor. Avand in vedere beneficiile ce rezulta din aplicarea programelor de eficienta operationala, consideram ca vom putea indeplini cu succes tintele stabilite pentru 2015. Trimestrul al treilea din acest an a fost remarcabil si prin atingerea unor obiective de natura sa consolideze pozitia concernului pe plan global. Astfel, am fost desemnati pentru al treilea an la rand pe prima pozitie in industria pe care o reprezentam, in cadrul Dow Jones Sustainability Index (DJSI) si am initiat investitia intr-o noua fabrica de vopsele decorative, amplasata in Chengdu – China”, a declarat managerul grupului.
Produsele pentru infrastructura si constructii au un aport de 44% la incasari
In ceea ce priveste activitatea fiecarei divizii in parte, in intervalul de raportare constituit de al treilea trimestru a.c. sectia de vopsele decorative s-a confruntat cu o diminuare de 8% a veniturilor, la 1,05 miliarde euro, cantitatile livrate fiind insa stabile, in conditiile in care scaderile din Europa au fost echilibrate de cresterile din Asia. Conducerea Akzo Nobel sustine ca diminuarea valorica se datoreaza cu precadere costurilor induse de renuntarea la afacerile cu adezivi pentru constructii si de un efect negativ al mixului de pret pe piata germana. La randul sau, divizia de vopsele performante si-a mentinut incasarile la nivelul celor din trimestrul al treilea 2013 (respectiv la circa 1,42 miliarde euro), in contextul sporirii cantitatilor comercializate si al aplicarii unor masuri sustinute de control al costurilor la toate nivelurile, respectiv al implementarii unei noi structuri organizatorice. In fine, sectia de materiale chimice speciale a intampinat o scadere care poate fi asimilata mai curand unei stabilizari (-1%), pana la 1,23 miliarde euro, reusind insa o mentinere a cantitatilor livrate, in pofida unor sincope ale lantului de aprovizionare cu materii prime. Rezultatele dupa traversarea primelor trei trimestre din 2014 indica, insa, pentru fiecare departament, diminuari ale incasarilor de -8% in cazul vopselelor decorative (pana la 2,9 miliarde euro), de -1% pentru sectia de sisteme performante (4,1 miliarde euro) si de -2% la materialele chimice speciale (3,6 miliarde euro). Concomitent cu expunerea raportului financiar, Ton Büchner si Maëlys Castella, noul director financiar – CFO al Akzo Nobel, au prezentat in fata investitorilor institutionali un raport exhaustiv privind situatia corporatiei, ce realizeaza 44% din livrari pe segmentele de constructii si infrastructura, sectorul de transport si cel de bunuri de larg consum contand in proportie de 16% fiecare, in timp ce produsele pentru industrie au un aport de 24% la incasari. „Tintele pentru anul 2015 presupun, printre altele, atingerea unui indicator ROS de 9%, ceea ce implica inducerea unui trend de crestere organica si de excelenta operationala, promovand in principal sortimente sustenabile, din categoria eco-premium. Astfel, ne putem mentine pozitia actuala – de lider mondial (ca dimensiune) al pietei vopselelor decorative, evaluate la 80 miliarde euro, indreptandu-ne atentia mai ales asupra pietelor emergente din Europa (cum ar fi Polonia, Turcia si altele), fara sa neglijam insa celelalte segmente de afaceri. In prezent, Akzo Nobel reprezinta o corporatie solida, cu 49.560 de angajati, avand o cifra de afaceri de 14,6 miliarde euro in 2013. Prin intermediul programului Fix Europe, ne orientam astfel spre implementarea unui model centralizat de operatiuni specifice, simplificand structura organizationala. In domeniul vopselelor performante, suntem de asemenea lideri ai pietei mondiale, daca se exclud sortimentele pentru industria auto, unde PPG Industries ocupa prima pozitie in top. Am devansat, astfel, competitori importanti, cum ar fi Axalta, Nippon, BASF, Sherwin-Williams, Jotun etc., iar din punct de vedere valoric, la vopselele pulbere, la cele de protectie, la sistemele de finisare pentru lemn, respectiv la cele speciale si pentru anumite domenii din industria navala suntem lideri incontestabili. Pe segmentul de substante chimice avem, de asemenea, o pozitie privilegiata, insa trebuie tinut cont de faptul ca industria chimica pe plan global se adreseaza unei piete de 3,5 mii de miliarde USD, care se estimeaza ca va ajunge la 6,3 mii de miliarde USD in 2020, cu o crestere puternica in China, astfel incat este necesar sa ne dezvoltam platformele strict specializate (catalizatori polimerici, oxizi de etilen, surfactanti, clorat de sodiu, peroxizi etc.)”, au concluzionat managerii holdingului.
***
In Romania, corporatia Akzo Nobel este reprezentata pe diverse segmente de activitate, mai ales in domeniul vopselelor decorative si celor pentru aplicatii speciale, ce presupun finisarea elementelor metalice prin metoda nuantarii in camp electrostatic. Potrivit datelor oficiale, publicate pe portalul Ministerului Finantelor Publice, compania Akzo Nobel Coatings a anuntat pentru 2013 o cifra de afaceri de 45,7 milioane de lei (+3,2% fata de 2012), iar Akzo Nobel Powder Coating a comunicat livrari de 5,8 milioane de lei, in scadere cu aproximativ 7% fata de exercitiul fiscal precedent. Pentru informatii suplimentare, click aici!