Baumit Romania a luat fiinta in Iulie 1995 ca firma romaneasca cu capital austriac, parte a prestigiosului grup Schmid Industrie Holding, unul dintre cei mai vechi si mai puternici jucatori europeni pe piata materialelor de constructie. In cei 20 de ani de functionare, Baumit Romania a fost un pionier in introducerea si dezvoltarea, pe piata locala, a unor sisteme si materiale de constructie inovative si performante, dar si a unor tehnologii de punere in opera de inalta productivitate. Sistemele ETICS de izolare termica a cladirilor au fost oferite pe piata romaneasca, pentru prima data, de catre Baumit. In continuare, Laurentiu Lupusor, director general al companiei se refera la conjunctura actuala a pietei si la perspectivele de dezvoltare a acesteia.
- Care sunt cele mai mari realizari ale firmei Baumit pe piata locala, in cei 20 de ani de prezenta in Romania?
- Imi amintesc ca, in anii ‘90, numele Baumit era asociat, in exclusivitate, tuturor sistemelor ETICS de termoizolare. Am fost primii care am fabricat si comercializat in Romania tencuieli si sape aplicabile mecanizat si tot primii care am livrat pe santiere mortare si tencuieli in silozuri autotransportabile. Avem prioritati incontestabile in lansarea si promovarea finisajelor de fatada de tipul tencuielilor decorative in stare umeda, gata preparate pentru aplicare. Am lansat, in fiecare an, produse si sisteme de constructie noi, unele dintre acestea fiind, la momentul lansarii pe piata, noutati absolute si apartinand in exclusivitate marcii Baumit: sistemele termoizolante Baumit Open si Baumit Star, tencuiala decorativa Baumit NanoporTop cu proprietati de autocuratare prin fotocataliza, sistemele de ancore de lipire Baumit StarTrack, tencuiala decorativa de modelaj Baumit CreativTop, care permite obtinerea unei fatade personalizate si unice, iar enumerarea ar putea continua mult. Un lucru pe care il consider foarte important este ca, in tot acest timp de existenta Baumit in Romania, noi am promovat, cu consecventa, relatii comerciale curate si corecte cu toate tipurile de parteneri, bazate pe respect reciproc, solicitudine si solutii la nevoile reale ale colaboratorilor, onestitate si parteneriat responsabil. Pot afirma, cu satisfactie, ca politica Baumit este un model de conduita comerciala intr-o piata marcata, inca, de turbulente si inconsecvente. Nu in ultimul rand, consider ca Baumit Romania este o scoala a profesionalismului si a personalitatii umane. Am investit mult timp si multi bani pentru dezvoltarea pe planurile profesional si personal a colectivului Baumit si a partenerilor nostri. Imi face placere sa spun ca, datorita acestei orientari, Baumit Romania are cea mai valoroasa echipa si, in acelasi timp, cei mai valorosi parteneri.
- Cum a reactionat consumatorul roman la oferta companiei? Care au fost momentele remarcabile in relatia cu consumatorii locali?
- Consumatorul roman este educat si deschis la nou. Aici am avut un mare avantaj. Munca noastra s-a orientat catre identificarea nevoilor si cerintelor partenerilor si catre oferirea unor solutii personalizate. Deciziile gresite ale consumatorilor sunt datorate, intr-o masura foarte mare, lipsei de informatie sau informatiilor insuficiente. Un consumator informat este un consumator satisfacut.
Imi amintesc cum, in 1995, caram in portbagajul autoturismului personal, doi-trei saci de adeziv pentru placaje ceramice, incercand sa conving mesterii faiantari sa foloseasca un produs creat in fabrica in locul traditionalului amestec de nisip, ciment si aracet, preparat la fata locului… Astazi nimeni, nicaieri, nu mai foloseste decat adezivi la sac pentru montarea placajelor ceramice…
Sistemele termoizolante ETICS, privite initial cu suspiciune, sunt, in acest moment, un „sine qua non” al oricarui proiect de constructie. Pot, prin urmare, concluziona ca oferta Baumit a venit la timpul potrivit pentru a satisface nevoia crescuta a pietei privind calitatea, performanta si fiabilitatea materialelor si lucrarilor.
- Cum s-a schimbat piata constructiilor din Romania in 2015 fata de 1995?
-Cererea s-a orientat, destul de rapid, catre sisteme si materiale de constructii performante. Se solicita materiale gata preparate, usor de aplicat, eficiente din punct de vedere energetic si prietenoase cu mediul inconjurator. Calificarea aplicatorilor a crescut datorita unui cumul de factori: activitati de instruire ale firmelor producatoare, cererile de performanta ale investitorilor si reintoarcerea in tara a unor echipe de meseriasi care au lucrat pe santiere in zona occidentala a Europei. Momentul crizei economice mondiale a insemnat un recul in tendinta prezentata mai sus. A fost o perioada de 3-4 ani in care s-a instaurat o psihoza a preturilor mici si o reticenta in promovarea investitiilor mici si mijlocii. S-a dovedit, in acel timp, corectitudinea proverbului romanesc „Scumpul mai mult pagubeste!”. Si Baumit Romania, ca toate celelalte companii din domeniu, a fost afectata de criza economica, dar nu a abdicat niciun moment de la principiul pastrarii calitatii de nivel european a produselor si serviciilor oferite catre terti. Aceasta atitudine ne-a consolidat, pana la final, pozitia de lider de piata si imaginea unei firme consecvente si orientate catre client.
-Cate fabrici detine compania Baumit in Romania. Ce capacitate de productie au si unde sunt amplasate?
- Baumit Romania are patru unitati de productie: fabrica de mortare uscate din Bolintin Deal (judetul Giurgiu), fabrica de mortare uscate din Teius (judetul Alba), fabrica de finisaje umede (tencuieli decorative si vopsea) din Bucuresti si cariera de calcar Geomal din Stremt (judetul Alba). Capacitatea de productie este de 500.000 de tone de mortare uscate pe an, respectiv 20.000 de tone de finisaje umede pe an. Toate investitiile au fost „greenfield” si sunt dotate cu instalatii si linii tehnologice moderne si performante.
-Care sunt factorii care pot dinamiza sectorul local al constructiilor?
-Romania are un potential extraordinar in ceea ce priveste sectorul constructiilor. Parerea mea este ca factorul dinamizator principal il constituie investitiile private mici si mijlocii. Programele nationale si locale de reabilitare termica a constructiilor vechi, inca timide si disperse, reprezinta, de asemenea, un potential important. A treia directie de mare importanta este aceea a restaurarii si renovarii constructiilor de relevanta arhitectonica si istorica. Baumit Romania are capacitatea tehnologica, profesionala si expertiza necesara pentru a furniza produse si servicii la cel mai inalt nivel de calitate pentru toate cele trei domenii care se constituie, acum si in viitor, in factori dinamizatori ai pietei romanesti a materialelor de constructie.
-Care sunt atuurile Baumit in competitia cu firmele cu produse similare de pe piata romaneasca?
-Competitia corecta este, la randul sau, un factor dinamizator in ascensiunea unei piete, iar, din punctul nostru de vedere, este benefica si ultimativa. Respectam si pretuim toti competitorii nostri.
Baumit Romania are, la randul sau, atat o frumoasa traditie cat si o prezenta bine conturata pe piata autohtona a materialelor de constructie. Am furnizat, pana in prezent, mai bine de 50 de milioane de metri patrati de sisteme termoizolante si mai mult de 4 milioane de tone de mortare si tencuieli produse industrial. Avem, practic, obiecte de referinta in toate localitatile Romaniei: monumente istorice restaurate, ansambluri rezidentiale, unitati industriale, cladiri administrative sociale si culturale, vile si case. Toate aceste constructii, edificate si decorate cu produse Baumit, reprezinta cartea noastra de vizita reala si concreta in privinta calitatii produselor si serviciilor noastre. Pe de alta parte, asa cum am mai mentionat, avem o serie de sisteme si produse noi, inovative, unice, cum ar fi sistemele termoizolante Open, finisajele de tip Nanopor si Creativ, sistemele de ancore lipite Star Track etc. Vom continua sa imbunatatim oferta noastra de produse si sisteme bazandu-ne pe studierea si intelegerea noilor tendinte de orientare a cererii si pe nevoia de calitate si performanta a partenerilor nostri. De altfel, tot ce am spus mai sus, este exprimat, sintetic, in motto-ul firmei noastre: „Baumit-idei cu viitor”.
-Cum a evoluat echipa Baumit in acesti 20 de ani?
-Am pornit la drum, acum 20 de ani, impreuna cu o mana de oameni extrem de motivati si dornici sa aduca un suflu nou pe piata materialelor de constructii din Romania. De atunci, zi de zi, acesti oameni sunt dedicati firmei Baumit, care a devenit mai mult decat un job, a devenit o a doua familie. Astfel, oameni precum Aura Popa (Director Financiar), Rolland Mlenajek (Director de Operatiuni si Tranzactii), Florin Popescu (Director de Calitate si Tehnologii), Irina Sorescu (Asistent Director General) sunt cei pe care i-am avut alaturi in toti acesti ani si pe care ne bazam si in continuare. Avem, in acest moment, o combinatie aproape ideala intre persoanele cu experienta si oameni tineri din alcatuirea colectivului nostru. Astfel, incepand din anul 2013, am reconstruit si am adus un plus de initiativa si dinamism in compartimentele Vanzari, Marketing si Product Management, prin optimizarea schemelor de personal si prin aducerea la conducerea acestor compartimente a unor tineri extrem de valorosi: Director National de Vanzari este domnul Tiberiu Pop, ce a avut functii de conducere la firmele Baurom si Arabesque. Compartimentul de Marketing este condus de Sebastian Vlasceanu, ce a venit la Baumit din pozitia de director de marketing la Porsche Romania. Directorul compartimentului Product Management este domnul Paul Dicu, cu o experienta de aproape 10 ani in cadrul companiei noastre. Efectele acestei infuzii de tinerete au inceput sa se vada: activitatea noastra a devenit mai eficienta, mai dinamica si mai orientata catre telul nostru major: cresterea gradului de satisfactie a tuturor partenerilor si colaboratorilor nostri.