Radox Romania, furnizorul centralelor de tratare Euroclima si al altor sisteme HVAC si radiatoare, a inregistrat evolutii constante ale afacerilor in ultimii patru ani, ce au culminat cu un rulaj total de 9 milioane de euro in 2016, dupa o evolutie de 15% fata de 2015. Pentru anul in curs, conducerea companiei si-a propus sa continue trendul de crestere, urmand a depasi pragul de 10 milioane de euro al business-ului. Cele mai importante produse din portofoliul Radox sunt radiatoarele, fabricate in unitatile proprii, precum si grilele de ventilatie Madel, sistemele de incalzire in pardoseala si fitingurile Giacomini, aparatele de aer conditionat Radox si Mitsubishi, rooftop-urile Euroclima, convectorii de pardoseala Radox, precum si puffer-ele si boilerele Cordivari.
Interviu cu Cristiana Rosu (33 de ani), directorul general al Radox Romania. Are studii la nivel international in finante si management.
- Ce planuri aveti pe piata sistemelor HVAC pe termen scurt si mediu?
- Piata sistemelor HVAC (incalzire, ventilatie si aer conditionat) s-a mentinut dinamica si in 2016. Acest lucru denota faptul ca exista, desigur, competitie la fel de acerba in acest domeniu. Centralele termice de apartament sunt, in continuare, foarte cautate de majoritatea dezvoltatorilor imobiliari. Desi nu reprezinta un punct strategic pentru Radox, in fiecare an ne implicam si in proiecte de acest gen, pentru a ne mentine portofoliul complet. Competitia preturilor este extrem de mare, in timp ce diferentele tehnice dintre marcile consacrate in Romania sunt mici. Strategia noastra tinteste mai mult piata de centrale de mari dimensiuni pentru piscine, hoteluri, hale de productie, cladiri de birouri si alte astfel de investitii. Tot pe partea de incalzire, continuam sa comunicam beneficiile pe termen lung ale incalzirii in pardoseala. Radox are un istoric foarte solid, montand prima incalzire in pardoseala in Romania inca din anii '90. Am fost printre primele firme de instalatii care a adus in Romania sisteme de incalzire in pardoseala si ne mandrim ca lucram si acum tot cu acelasi furnizor, Giacomini. Segmentul produselor de racire reprezinta o piata interesanta, avand in vedere temperaturile generale tot mai ridicate din ultimii ani. Se fac investitii foarte variate si interesante. Proiectantii au deja experienta cu pompele de caldura si le regasim tot mai des in solicitarile clientilor. De asemenea, tintim sa ocupam o cota de piata cat mai mare pe segmentul unitatilor de tratare a aerului de tip rooftop si vom promova aceste produse cu prioritate in 2017. In intervalul 2017-2020 sunt si eu curioasa ce se va intampla. Daca tara reuseste sa convinga investitorii straini sa investeasca in continuare in Romania, ramane de vazut. Din punctul meu de vedere, infrastructura este mai mult decat un cosmar in tara noastra. Ca antreprenor, imi mentin optimismul, altfel nu pot trasa liniile strategice ale firmei.
- Cum credeti ca se va dezvolta piata sistemelor HVAC in Romania, in acest an?
- Eu sunt mereu rezervata in a estima valoarea pietei HVAC. Consider ca este in jurul unui miliard de euro, insa ma bazez pe niste informatii fractionate. Pentru 2017 cred ca se poate realiza o crestere de 5% a pietei. Sectorul privat este activ din punct de vedere al investitiilor, insa cel public pare a fi putin in urma. In plus, sunt foarte multe proiecte care asteapta avizele autoritatilor pentru a fi demarate; in functie de aceste demersuri, vom putea observa si schimbari in evolutia pietei HVAC. Fiecare impuls care incurajeaza sectorul constructiilor, atat constructii noi cat si renovari, va ajuta. Atat programele de tip Prima Casa si Casa Verde, cat si apetitul sistemului bancar de a finanta populatia sunt binevenite. Si interesul investitorilor in dezvoltarea spatiilor de birouri este de apreciat. Anul acesta, Bucurestiul se bucura de cateva investitii de mare amploare pe acest segment.
- Ce obiective aveti in acest an?
- In 2017 vom finaliza extinderea fabricii de la Campulung. In plus, am continuat sa achizitionam echipamente pentru imbunatatirea si eficientizarea productiei de convectori de pardoseala. Din punct de vedere comercial, continuam sa consolidam imaginea brandului Radox atat pe piata interna, cat si pe cele externe. Acum exportam in 25 de tari la nivel mondial si dorim sa ne extindem.