In intervalul 1 ianuarie - 30 septembrie 2021 au avut loc cresteri de 9,4% la lucrarile de constructii noi si de 27,8% pe segmentul cladirilor rezidentiale. Dezvoltarea domeniului rezidential este confirmata si de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, potrivit careia numarul locuintelor vandute in Romania in primele 10 luni ale anului a fost cu 65% mai mare comparativ cu cel inregistrat in perioada similara din 2020. De asemenea, livrarile de locuinte din primele sase luni din 2021 au crescut cu 5,3% fata de acelasi interval din 2020, stabilindu-se un nou record pentru semestrul intai. In total, piata rezidentiala din Romania a atras investitii de peste 1,5 miliarde euro in 2021, potrivit rapoartelor de piata. Dezvoltarea segmentului de constructii rezidentiale reprezinta un efect direct al restrictiilor impuse de criza pandemica si mai ales de perioada de lockdown din primavara anului trecut. ELCO, brandul german de cazane pentru incalzire de capacitati mari, parte din portofoliul Ariston Group, a fost unul dintre beneficiarii tendintelor pozitive din sectorul constructiilor. Astfel, in urma nevoilor identificate in piata, sistemele de incalzire industriale au fost proiectate pentru cele mai exigente cerinte, oferind avantaje si beneficii ce le permit sa fie montate in numeroase aplicatii comerciale, fie ca unitati unice, fie in cascada.
Interviu cu Catalin Draguleanu (46 de ani), Country Manager, Ariston Romania, specialist cu o experienta profesionala de 18 ani pe piata de instalatii termice si HVAC.
- Ce tendinte ati observat pe piata de instalatii termice in 2021 si ce rezultate ati inregistrat in acest an?
- O tendinta clara a anului 2021 a fost cresterea vanzarilor online si a solutiilor mai complexe, in special pentru produsele care inglobeaza tehnologii noi si care includ conectivitatea. Principalele produse comercializate de Ariston Thermo sunt centralele termice de apartament sau industriale, boilerele electrice, pompele de caldura, sistemele solare si aparatele de aer conditionat. Primele trei luni au avut rezultate pozitive, am inregistrat o crestere de aproximativ 20% peste aceeasi perioada din anul trecut. Portofoliul de produse cu care suntem prezenti pe piata nu s-a modificat, dar s-au schimbat preferintele consumatorilor. Exista cerere tot mai mare pentru tehnologie, conectivitate si aparate eficiente energetic, precum panourile solare si pompele de caldura. Discutam si despre centrale termice mari, care pot fi utilizate atat in proiectele comerciale, cat si rezidentiale pentru a le inlocui pe cele de apartament.
Vanzarile au o dinamica diferita, consumatorii sunt foarte atenti la tendintele de eficienta si conectivitate. Urmatorul pas care ar trebui facut este cel al subventionarii de catre stat a sistemelor cu pompa de caldura, dupa modelul vest-european, avand in vedere ca acestea au un consum mic de energie. Pompa de caldura va deveni o solutie tot mai importanta, iar Franta, Germania, Italia desfasoara deja astfel de proiecte si produsele au devenit foarte populare. Dincolo de cladirile noi, mai sunt si blocuri vechi care apeleaza acum la solutia cazanelor industriale (centralelor de bloc) sau a panourilor solare, pentru a se putea debransa de la sistemul centralizat din Capitala. Unul dintre cele mai importante avantaje ale acestor cazane este gradul foarte ridicat de eficienta, iar dezvoltatorii sunt tot mai interesati ca spatiile pe care le construiesc sa fie dotate cu solutii de incalzire in sistem centralizat, cat mai eficiente, dar sa prezinte si fiabilitate, alaturi de un raport pozitiv putere - amprenta la sol.
- Ce obiective aveti planificate pentru anii urmatori?
- Obiectivele pe termen mediu si lung sunt consolidarea prezentei in Romania prin extinderea retelei de distributie si service, dar si asigurarea unei cresteri constante si sustenabile. De asemenea, suntem intr-o continua consolidare a portofoliului de produse, cu focus pe conectivitate, eficienta energetica si pe solutii inovatoare. Eficienta energetica este o conditie indispensabila a sistemelor noastre, indiferent de gama, astfel ca aceasta este o directie pe care vom continua sa inovam. De asemenea, vom dezvolta in continuare segmentul echipamentelor dedicate aplicatiilor comercial-industriale, pe cel al conectivitatii si domeniul foarte putin explorat al echipamentelor hibrid.
- Care sunt cele mai mari dificultati cu care va confruntati in aceasta perioada?
- Dincolo de incertitudinile inerente pandemiei pe care o traversam cu totii, pentru noi toata aceasta perioada a avut si o parte pozitiva, deoarece oamenii - fiind nevoiti sa stea mai mult in case - au facut mai multe achizitii prin care au sporit confortul in propriile locuinte, astfel incat afacerea Ariston Romania a crescut in aceasta perioada. Pandemia a accelerat si tendinte care incepusera deja sa se faca simtite pe piata, respectiv cresterea achizitiilor online si orientarea tot mai mare a consumatorilor catre produse eficiente energetic, care folosesc energii regenerabile si care inglobeaza tehnologie inteligenta si solutii de conectivitate. Credem ca aceste tendinte se vor mentine si chiar se vor accentua in viitor.
Faptul ca pandemia nu s-a incheiat ne obliga sa ne temperam optimismul. Desi pe parte de vanzari suntem increzatori ca vom avea o evolutie buna si anul acesta, avem semnale care ne ingrijoreaza pe alte segmente, avand in vedere ca ultima perioada a favorizat, din pacate, cresterea accelerata a costurilor materiilor prime. Este o situatie care ingreuneaza foarte mult lantul de aprovizionare si aduce majorari de preturi in piata si intarzieri pe care deja le resimtim in livrarile de la furnizorii nostri. Iar, intr-un cadru mai larg, avem o preocupare serioasa legata de lipsa personalului tehnic si ne ingrijoreaza faptul ca gasim tot mai greu specialisti, atat pe partea de instalatii, cat si de service.
- Care credeti ca vor fi provocarile anului 2022 in domeniul constructiilor si pentru companie? Dar oportunitatile?
- In pofida pandemiei, continuam sa ne extindem portofoliul si ne propunem sa aducem la indemana consumatorilor din Romania produse cat mai variate, in linie cu cele mai diverse nevoi ale lor. Vorbim de produse de ultima generatie. De asemenea, ne concentram pe segmentul pompelor de caldura, care reprezinta urmatorul pas in asigurarea confortului termic al locuintelor (incalzire, racire si apa calda). Totodata, vrem sa continuam povestea de succes a brandului nostru ELCO, unul dintre liderii pietei locale pentru solutii de incalzire comerciale si rezidentiale. De altfel, anul trecut, portofoliul de produse ELCO Heating Solutions a fost consolidat cu noua gama de cazane in condensare L Plus, care este formata din modelele murale THISION® L PLUS si de cele de pardoseala TRIGON® L PLUS, ce ofera performante ridicate, instalare adaptabila oricarui tip de instalatie si intretinere simpla. Ambele tipuri de echipamente termice includ produse eficiente energetic, cu emisii de noxe foarte reduse si cu o gama variata de puteri adaptata oricarui tip de proiect comercial sau industrial, precum cladiri de birouri, centre comerciale si de leisure, proiecte rezidentiale de dimensiuni mari, centre medicale, educationale, cladiri administrative, proiecte de reabilitari etc. - unde spatiul disponibil trebuie folosit in mod inteligent. Fiind unul dintre jucatorii principali din Europa in domeniul solutiilor de incalzire pentru aplicatiile comerciale, portofoliul ELCO este format dintr-o gama extinsa de produse pentru intervalele de performanta medie si mare, instalate in cladiri comerciale, publice si rezidentiale.
La nivelul grupului Ariston, planurile noastre sunt armonizate si cu obiectivele europene, exprimate recent prin pachetul Fit for 55, anuntat de Comisia Europeana. Pentru 2022, grupul isi propune ca peste 80% din venituri sa fie generate de produse regenerabile si cu eficienta sporita si reducerea cu peste 3 milioane de tone a emisiilor de CO2 echivalent, datorita tehnologiilor noastre performante. In acest sens, Ariston Thermo investeste semnificativ in cercetare si dezvoltare, intelegand ca inovarea si progresul tehnologic sunt singurele cai prin care ne putem adapta unui viitor in care eficienta, protejarea mediului si sustenabilitatea devin tinte obligatorii.