Piata locala de centrale termice a inceput inca de anii trecuti sa se adapteze noilor trenduri in ceea ce priveste eficienta energetica, astfel incat, din 2014, s-a putut observa o crestere substantiala a vanzarilor de modele in condensare, ceea ce indica o schimbare treptata a comportamentului de achizitie al populatiei, potrivit datelor Ariston Thermo Romania, liderul pietei locale de profil, cu afaceri anuale de circa 25 milioane de euro, conform datelor Ministerului Finantelor Publice. Mai mult, intrarea in vigoare, din data de 26 septembrie 2015, a noilor directive ErP (Energy-related Products Directive), potrivit carora pe piata locala vor putea fi importate doar centrale termice in condensare, va avea drept rezultat eliminarea treptata de la raft a centralelor conventionale si inlocuirea acestora cu modele in condensare.
Interviu cu dl. Catalin Draguleanu (40 de ani), Country Manager al Ariston Thermo Romania.
- Care sunt principalele modificari impuse pe piata prin noile directive?
- Cel mai important aspect se refera la faptul ca pe piata locala vor putea fi importate doar centrale termice in condensare, cele conventionale urmand a fi, astfel, eliminate treptat de la raft. Noile norme nu vor afecta, insa, utilizatorii care au deja montata o centrala termica si nici distribuitorii care au in stoc echipamente conventionale. Totusi, centralele termice in condensare vor reprezenta tot mai mult din vanzarile realizate pe piata locala, dupa cum rezulta din estimarile noastre. In plus, vanzarile de centrale termice vor fi sustinute atat de debransarile de la sistemul centralizat si de instalarea de catre clientii care renunta la CET-uri, cat si de dezmortirea segmentului rezidential.
- Cand credeti ca se vor epuiza complet stocurile existente la nivel national de centrale termice conventionale?
- Este greu de facut o previziune in acest sens, dar credem ca vor mai exista stocuri de modele conventionale timp de circa trei luni de la intrarea in vigoare a noilor directive ErP. Diferenta de pret dintre cele doua tipuri de centrale termice este de 25% - 30%, insa este cert ca populatia a inteles avantajele tehnologiei condensarii si va fi interesata de aceste produse, in pofida diferentei de pret.
- Cum caracterizati starea concurentiala de pe piata?
- In acest moment, piata este dominata de competitori puternici, cu traditie, preponderent de origine italiana si germana. Este important de mentionat ca, pe parcursul anilor, jucatorii prezenti in acest domeniu s-au restrans ca numar si au ramas doar cei care au stiut sa vina in intampinarea clientilor cu game de produse competitive si o calitate ridicata a serviciilor, dar si cu o politica adecvata de comunicare. In ceea ce priveste cererea, aceasta este dictata de cei care isi doresc confort, alaturi de o autonomie totala a costurilor.
- Ce obiective aveti, pe termen scurt?
- Planurile Ariston Thermo Group pentru Romania includ consolidarea pozitiei de lider pe cele doua segmente importante (centrale termice si incalzitoare de apa), precum si indeplinirea nevoilor actuale de pe piata in ceea ce priveste produsele, dar si serviciile anterioare si ulterioare vanzarii. Mai mult, planuim sa consolidam pozitia brandului Ariston ca marca de inalta calitate si de incredere. De asemenea, printre obiectivele noastre se afla informarea pietei in ceea ce priveste eficienta energetica a produselor din portofoliu: centrale in condensare, sisteme solare, pompe de caldura, boilere electrice prevazute cu functii si tehnologii speciale etc. Totodata, ne dorim sa facem fata in mod corespunzator noilor directive ErP prin promovarea unei game complete de produse, atat pentru aplicatii rezidentiale, cat si industriale, care indeplinesc toate cerintele tehnologiei in condensare. Nu in ultimul rand, vom continua proiectul demarat in 2013, prin care ne-am propus sa perfectionam intreaga retea nationala de centre de service, astfel incat fiecare dintre acestea sa poata oferi aceleasi servicii de calitate in orice zona a tarii. In ceea ce priveste noile produse, vom introduce in curand in gama centrala Cares Premium o centrala in condensare, usor de instalat si de intretinut de catre profesionisti, dar si foarte usor de folosit de catre consumator. De asemenea, vom prezenta numeroase incalzitoare de apa care se disting printr-un design inovator, o inalta eficienta energetica si usurinta in utilizare.