Dan Nicolaescu, directorul general al distribuitorului de echipamente de incalzire, ventilatie si aer conditionat (HVAC) Air Trade Centre (ATC) - Bucuresti indica o tendinta descendenta pe piata specifica in 2012, in contextul in care cererea s-a directionat foarte puternic spre pret, in detrimentul calitatii sistemelor. De asemenea, sectorul de profil a fost afectat de lipsa investitiilor, scaderea puterii de cumparare a populatiei si, nu in ultimul rand, de conditiile de plata dificile, numarul mare de creante si inexistenta unor masuri legislative care sa tina situatia sub control si sa protejeze agentii economici de pericolul insolventelor in lant. In acest context, principalele obiective stabilite la nivel de companie pentru anul in curs vizeaza recuperarea creantelor existente de la clienti, stabilizarea afacerilor la nivel national si accesarea unor noi piete pentru export. Compania distribuie in Romania echipamente fabricate de Air Trade Centre Belgia, acesta reprezentand cel mai important furnizor al societatii.
- Cum credeti ca se va dezvolta piata locala a echipamentelor HVAC pe termen scurt?
- O evaluare exacta a pietei autohtone a sistemelor HVAC este foarte dificil de realizat, avand in vedere faptul ca domeniul se caracterizeaza printr-o fragmentare deosebita. Nu exista firme care sa se ocupe numai de productie, instalare sau distributie, iar activitatea din sector este, prin insasi natura sa, foarte greu de cuantificat. In ansamblu, se poate lua in considerare o valoare totala situata in jurul a 200 milioane de euro, insa nu stiu cat de realista este o astfel de estimare. De asemenea, este dificila si elaborarea vreunei previziuni pentru anul in curs, avand in vedere, in primul rand, lipsa investitiilor in constructii. In ceea ce ne priveste, exista momentan vreo patru proiecte de anvergura in care ne-am implicat, toate din domeniile industrial si comercial, acestea fiind principalele segmente carora ne adresam. De altfel, piata se afla la un nivel minim de activitate si este nevoie de o analiza foarte clara a potentialilor clienti si de reconsiderarea optiunii de a livra sau nu echipamente, data fiind dificultatea de a stabili bonitatea unui cumparator.
- Cum ar putea evolua livrarile companiei in aceste conditii?
- Incercam sa mentinem un nivel calitativ ridicat al produselor si sa ne orientam spre segmentul de recuperatoare si pompe de caldura, desi cererea se localizeaza, in prezent, tot catre produsele standard, respectiv spre grile, ventilatoare, tubulatura, sisteme pentru protectia la foc etc. Anul trecut, am reusit sa consemnam o crestere cu 7% a cifrei de afaceri, pana la 3,6 milioane de euro, iar pentru 2013 avem in vedere depasirea nivelului de 4,2 milioane de euro. Aproximativ 90% din furnizorii nostri reprezinta companii consacrate la nivel european, ceea ce inseamna ca livreaza sisteme de calitate superioara la preturi peste media pietei locale. Criza ne-a afectat, insa, pe toti si am renegociat contractele de furnizare, pentru a obtine oferte cat mai competitive. Totusi, avem inca dificultati cu mentalitatea clientilor, care sunt rareori dispusi sa investeasca mai mult pentru performante superioare sau economii ulterioare.
- Care sunt cele mai solicitate produse din catalogul firmei?
- Anul trecut am inregistrat o crestere semnificativa pe segmentul echipamentelor de tratare a aerului: centrale, chillere si ventiloconvectoare. La aceste sortimente s-a remarcat o evolutie constanta inca din 2009, de cand am optat pentru promovarea preponderenta a sistemelor respective. Alte produse ce au beneficiat de comenzi importante sunt cele pentru protectia la foc si desfumare, furnizorul belgian de echipamente - ATC - reprezentand unul dintre liderii pietei europene de profil si detinand certificate CE pentru toate sortimentele. Scaderi ale vanzarilor am consemnat pentru aparatele de difuzie a aerului, deoarece competitorii pe acest segment sunt reprezentati de furnizori de sisteme ieftine din Turcia, China sau Romania. In afara livrarilor propriu-zise, pentru noi sunt foarte importante serviciile, a caror calitate dau o valoare adaugata importanta activitatii firmei.
- Ce presupun planurile de export ale companiei?
- In principiu, ne gandim la exportul in tarile invecinate. Anul trecut ne-am implicat in cateva proiecte mari in Belgia, realizate de companii romanesti. Faptul ca am livrat din Romania produse belgiene pentru lucrari realizate la doi km distanta de sediul furnizorului reprezinta un lucru imbucurator si oarecum surprinzator pentru noi. Au fost cinci proiecte destul de consistente din punct de vedere financiar. De asemenea, am mai avut comenzi din Republica Moldova si Croatia, state pe care le vizam si in acest an.