Dezvoltarea accelerata a industriei constructiilor din ultimii trei ani, in special in zona rezidentiala si logistica, a facut ca piata locala a echipamentelor electrice si de automatizare sa inregistreze o crestere peste media europeana. Segmentul se afla intr-o etapa de dezvoltare care va continua cel putin 10 ani, spune Ionut Popa, directorul general al companiei Consolight Com, companie specializata in importul si distributia de materiale electrice. Sectorul echipamentelor electrice de joasa si medie tensiune a inregistrat un trend ascendent si in primele sase luni ale anului 2021, context in care Consolight a consemnat o crestere de aproximativ 20%, in acest interval. Pentru intregul an in curs, conducerea companiei estimeaza o crestere de aproximativ 15% fata de 2020.
In 2021, compania aniverseaza 25 de ani de activitate pe piata materialelor electrice din Romania. Consolight este furnizor de echipamente electrice si corpuri de iluminat, avand in permanenta pe stoc peste 25.000 de repere, furnizate de producatori europeni si locali care activeaza in domeniul aparatajului de protectie si comanda, retelistica, cabluri, statii de incarcare a masinilor electrice si UPS-uri, aparataj modular, precum si solutii smart. De asemenea, livreaza produse sub marca proprie, Elmax.
- Care au fost cele mai bine vandute produse din portofoliul companiei, in 2021?
- Cele mai solicitate sisteme au fost cele de aparataj de protectie si comanda, statii de incarcare a masinilor electrice si UPS-uri, aparatajul modular, precum si solutiile smart. Zonele de investitii unde am furnizat produse si sisteme electrice profesionale sunt: proiectele imobiliare, halele industriale, centrele logistice si obiectivele sportive. In ceea ce priveste livrarile de corpuri de iluminat, contextul actual generat de pandemie a determinat o crestere de 37% a vanzarilor pe acest segment in 2020, comparativ cu 2019. Evolutia a continuat si in prima jumatate din 2021, cu o majorare de peste 25% comparativ cu semestrul intai din 2020, iar prognoza pentru intregul an in curs indica o crestere de 30% pe aceasta divizie. Un alt efect al pandemiei este impactul pozitiv vizibil asupra pietei imobiliare, specialistii indicand o evolutie robusta pana la finalul anului.
- Cum va adaptati oferta noilor trenduri de digitalizare si eficienta energetica?
- Inca de la inceputul anului 2021, am intensificat investitiile in digitalizare si in dezvoltarea platformei online, astfel ca vanzarile au inregistrat un trend ascendent in semestrul intai al acestui an, comparativ cu aceeasi perioada din 2020. Iluminatul LED este in continua dezvoltare si acest lucru s-a reflectat in solicitarile venite catre noi in ultima perioada. Consideram ca iluminatul LED va evolua in urmatoarele directii: cererea va continua pe fondul cresterii interesului pentru sustenabilitate, iar in viitorul apropiat sistemele de iluminat inteligente vor face trecerea din sfera echipamentelor de nisa in utilizarea pe scara mult mai larga. Astfel, extinderea calitatii iluminatului LED incorporat va genera un confort suplimentar utilizatorilor. In ceea ce priveste eficienta energetica, de la inceputul acestui an a intrat in vigoare obligativitatea ca toate cladirile proiectate incepand din 2021 sa respecte exigentele in constructii de tip nZEB. Este necesar sa se actioneze corect inca din etapa de proiectare, iar arhitectii si echipele trebuie sa stie si sa propuna materiale eficiente energetic. Consolight furnizeaza consultanta si solutii care sa asigure cladirilor performanta energetica ridicata, deci un consum de energie primara foarte scazut. Portofoliul Consolight cuprinde solutii pentru sisteme de case inteligente (iluminat, control inteligent al energiei, sisteme de umbrire etc.), panouri fotovoltaice, statii de incarcare pentru masini electrice, cablare si UPS.
- Care sunt cele mai mari proiecte la care ati participat in acest an?
- Cele mai mari proiecte in care Consolight a fost implicat in anul 2021 vin din zona industriala, office, a iluminatului de siguranta si securitate, precum si iluminatului stradal. Printre proiectele de referinta realizate in ultima perioada cu produse livrate de noi se afla iluminatul stradal din Mogosoaia, Spitalul Judetean de Urgenta Sibiu, Altex Clariant, Hala Multico, Honeywell Lugoj, Sala Sporturilor Floreasca, Hala Kastamonu si Kaufland. De asemenea, printre proiectele de anvergura unde livram sisteme electrice de joasa si medie tensiune se afla cladirile Atenor Expo, Emag 2, Dacia One, Opera Residence, Lidl Cernica, ONE Cotroceni, Shopping Park Timisoara, Bazinul de inot Mosnita Noua, Centrul Logistic Profi, Complex Novopolis Constanta, AROBS Cluj, Stadionul Alexandria, CTPark, cladirea Karcher Romania si depozitul Jumbo.
- Ce obiective de dezvoltare aveti stabilite in urmatorii 5 ani?
- Obiectivul principal al Consolight este sa se mentina in topul furnizorilor de sisteme si echipamente electrice, prin promovarea celor mai noi tehnologii, precum si prin educarea pietei pentru trecerea de la "produs" la "solutie", de la "pret" la "calitate", respectiv de la "vanzare" la "consultanta". Acest plan de dezvoltare a inceput deja, iar urmatoarea borna este anul 2026, cand vom sarbatori 30 de ani. Din perspectiva dezvoltarii interne, vom investi in cresterea resursei umane ca principal factor de suport al intregului proces de dezvoltare, mentinerea celor mai inalte standarde logistice prin marirea si modernizarea capacitatilor proprii, precum si extinderea capacitatii de proiectare, ofertare si productie a tablourilor electrice. Avem un plan de dezvoltare foarte clar definit pentru urmatorii cinci ani. Principalul obiectiv este acela al continuarii eforturilor de dezvoltare a pietei prin oferirea de valoare adaugata atat pentru furnizori, cat si pentru clienti. Experienta pe care am acumulat-o ca membru al grupului FEGIME ne arata ca piata romaneasca a materialelor electrice este intr-o etapa de dezvoltare care va continua cel putin 10 ani de acum incolo.
- Care sunt provocarile pe care le intampinati in prezent in activitate?
- Provocarile majore in aceasta perioada vin din trei directii: scaderea numarului autorizatiilor de construire, investitiile in industrie (mentenanta cladirilor noi) si reducerea numarului de proiecte de cladiri de birouri. Ne concentram sa aplanam provocarile actuale ale pietei (cresterea permanenta a preturilor, ruperi de stoc din ce in ce mai frecvente) si sa le transformam in valoare adaugata pentru partenerii nostri. Aceasta abordare ne ajuta sa ne concentram eforturile pe gasirea de solutii la situatiile critice din piata. De aceea este deosebit de important sa cunoastem piata in care activam si sa avem rapiditatea de a fi cu un pas in fata situatiilor neprevazute. In ceea ce priveste specificitatea segmentului de corpuri de iluminat, principalele dificultati sunt legate de legislatia nealiniata celei europene, precum si lipsa de educare a pietei in directia cresterii calitatii produselor utilizate. Ultima lege care reglementeaza iluminatul public este din 2006, motiv pentru care nu o data am primit solicitari pentru produse care nu se mai produc de ani de zile. Totodata, lipsa de educare a pietei face extrem de dificila impunerea unor solutii moderne cu performante tehnice ridicate oferite la un raport calitate-pret net superior celui existent in cazul produselor clasice, iar lipsa specialistilor in noile tehnologii ne ingreuneaza eforturile de dezvoltare a segmentului solutiilor de iluminat.