Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (CNAB) propune actualizarea calendarului de construire a terminalului nou de pasageri la Aeroportul International Henri Coanda din Otopeni, noul termen de finalizare a obiectivului urmand a fi decalat in 2028, potrivit unui proiect de lege publicat in consultare publica pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI). Valoarea investitiei este de circa 4,77 miliarde lei (inclusiv TVA), echivalentul a peste un miliard de euro.
"Prin prezentul act normativ, se propune modificarea calendarului de implementare prin mutarea subetapei II.4. in cadrul Etapei a III-a a proiectului, respectiv cea a realizarii lucrarilor, si actualizarea calendarului de implementare a Programului strategic prevazut prin decalarea cu 6 ani a urmatoarei etape principale (Etapa a III-a), ceea ce va asigura evitarea unui blocaj in dezvoltarea pe termen lung a AIHCB, infrastructura aeroportuara publica de interes national, dezvoltare care se va baza pe un calendar corect si justificat in conditiile socio-economice actuale. Prin actualizarea etapelor de realizare a Programului Strategic se vor crea premisele pentru corelarea acestuia cu implementarea obiectivelor de investitii in infrastructura rutiera prin care se va realiza conectarea aeroportului la reteaua de autostrazi", se arata in instrumentul de motivare a proiectului de lege.
Pana in prezent, au fost implementate primele doua etape ale proiectului, care au prevazut elaborarea si aprobarea studiilor de fezabilitate, respectiv elaborarea si avizarea documentatiilor tehnico-economice pentru studiile de fezabilitate aprobate. De asemenea, CNAB a demarat procedurile de achizitie si expropriere a terenurilor necesare investitiei si a initiat obtinerea avizelor, acordurilor si autorizatiilor necesare in vederea demararii lucrarilor, faza in care se afla in acest moment.
Termenul de finalizare a etapa a treia, ce prevede realizarea efectiva a lucrarilor de constructii, va fi decalat din 2022, cat este in prezent, in 2028, pe fondul reducerii activitatii aeroportului in contextul pandemiei de coronavirus. CNAB a resimtit puternic efectele pandemiei si ale restrictiilor impuse, astfel incat traficul inregistrat pe parcursul anului 2020 a fost de 4,5 milioane pasageri, in comparatie cu anul 2019, cand aeroportul a procesat putin sub 15 milioane pasageri, o scadere de 70%.
"Avand in vedere nivelul de incertitudine generat de pandemia Covid-19, care inca nu s-a finalizat, precum si planul de investitii CNAB necesar a fi realizat in vederea asigurarii unei infrastructuri aeroportuare sigure si conforme cu standardele UE, anticipam o ingreunare a demersului de atragere a finantarii proiectului in urmatoarea perioada, cel putin pana la revenirea traficului aerian la valori similare cu cele specifice perioadei dinaintea crizei pandemice si revenirea, in consecinta, a indicatorilor financiari ai companiei. De asemenea, luam in calcul si o posibila restrangere a grupei de investitori capabili sa finanteze proiectul. Implementarea etapei a III-a a programului de investitii, in sensul realizarii lucrarilor, in perioada imediat urmatoare nu poate fi realizata in lipsa fondurilor necesare, iar situatia financiara curenta a companiei precum si previziunile pe termen scurt-mediu nu permit finantarea din fonduri proprii si nici atragerea de fonduri imprumutate mai devreme de orizontul anului 2024, fara sa apara riscul supraindatorarii. Conform Studiului de fezabilitate aferent PSDIA, realizarea lucrarilor implica o durata de aproximativ 3 ani astfel incat, daca consideram anul 2025 ca an de referinta pentru contractarea fondurilor si apoi inceperea lucrarilor, atunci estimam ca termen de finalizare a etapei a III-a anul 2028, luand in calcul si perioada de teste si pregatiri necesare pentru operationalizarea noii infrastructuri", se mai arata in Expunerea de motive.