Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA a emis ordinele de incepere a lucrarilor de proiectare pentru tronsoanele 1 si 2 ale autostrazii Sibiu - Fagaras, parte din A13. Acestea vor demara pe 26 februarie 2024, a anuntat Cristian Pistol, directorul general al companiei de drumuri. Etapa de proiectare va dura 12 luni pentru fiecare tronson. Pe tronsonul 1, cuprins intre Boita (autostrada Sibiu - Pitesti) si Marsa (DJ105G), este prevazuta constructia unei autostrazi de 14,25 km, a 6 viaducte (cel mai lung avand 911 metri) si 17 poduri, iar pe tronsonul 2 se vor construi 19,9 km de autostrada, 21 de poduri si 4 viaducte.
Practic, in acest moment sunt emise ordine de incepere a proiectarii pentru toate cele 4 tronsoane ale autostrazii Sibiu - Fagaras (68 km). Pentru tronsonul 3, faza de proiectare a inceput pe 16 octombrie 2023, iar pentru tronsonul 4 pe 15 ianuarie 2024.
"Ulterior finalizarii Proiectelor Tehnice se va intra in faza de executie a lucrarilor pe toate cele patru tronsoane, care va dura 36 de luni. Antreprenorul turc (Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS) are la dispozitie 6,4 miliarde de lei (fara TVA) pentru constructia intregii sectiuni Sibiu - Fagaras a A13", a precizat Cristian Pistol.
Cele 4 tronsoane ale sectiunii Sibiu - Fagaras a autostrazii A13 sunt:
- Tronsonul 1 - Boita (autostrada Sibiu - Pitesti) - Avrig - Marsa (DJ105G), cu o lungime de 14,25 km; valoarea contractului de proiectare si executie este de 1,9 miliarde lei;
- Tronsonul 2 - Marsa (DJ105G) - Arpasu de Jos (DN1), cu o lungime de 19,92 km; valoarea contractului de proiectare si executie este de 1,55 miliarde lei;
- Tronsonul 3 - Arpasu de Jos (DN1) - Sambata de Sus (DJ105B), cu o lungime de 17,61 km; valoarea contractului de proiectare si executie este de 1,77 miliarde lei;
- Tronsonul 4 - Sambata de Sus (DJ105B) - Municipiul Fagaras (16,26 km), la care se adauga drumul de legatura cu DN1 (5,6 km); valoarea contractului de proiectare si executie este de 1,2 miliarde lei.
Pentru primele 3 tronsoane, contractele de proiectare si executie au fost adjudecate de Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret AS, avand ca subcontractanti si terti companiile Vio - Top, Elektra Invest, Eckon Cei, General Survey Corporation, Prospect Technical Studies, Pirotehnic OSB, Visio Construction Works, Terra Silva, Muzeul Olteniei Craiova, EPC - Consultanta de Mediu, Mega Mühendislik Müsavirlik AS.
Tronsonul 4 va fi realizat de Makyol in asociere cu Yapi Merkezi Insaat ve Sanayi AS, cu aceiasi subcontractanti si terti.
Finantarea este asigurata din Programul Transport (PT), iar pe traseul acestei sectiuni urmeaza sa fie construite, in total, 7 noduri rutiere (Boita, Avrig, Arpasu, Victoria, Sambata, Ileni, Fagaras), 24 de poduri peste autostrada Sibiu-Fagaras, 63 de poduri peste alte tipuri de obstacole (cursuri apa, drumuri), trei poduri pe drum de legatura intre autostrada Sibiu - Fagaras si DN1, 12 viaducte pe autostrada Sibiu - Fagaras, doua Centre de intretinere si coordonare, un punct de sprijin si 4 spatii de servicii.