O finantare-record in valoare de 13,1 miliarde euro va fi alocata pentru executia a 276 de proiecte ce vizeaza dezvoltarea infrastructurii de transport, in cadrul mecanismului de conectare a Europei (Connecting Europe Facility - CEF). Anuntul a fost facut de Comisia Europeana (CE), oficialii europeni adaugand ca acest plan va debloca investitii din sectorul public si privat in valoare totala de circa 28,8 miliarde euro. Alaturi de viitorul Fond European pentru Investitii Strategice (EFSI), CEF va avea un rol important in reducerea decalajului de investitii dintre regiunile Europei, obiectiv inclus in topul prioritatilor CE. In afara beneficiilor ce vor fi aduse infrastructurii de transport de pe continent, de implementarea planului de actiune va beneficia intreaga economie europeana, intrucat va crea conditii favorabile pentru dezvoltare si locuri de munca. "Proiectele pe care le-am selectat vor deservi atat populatia, cat si companiile, prin modernizarea infrastructurii si eliminarea blocajelor existente. Investitiile vor promova, de asemenea, solutii durabile si inovatoare de mobilitate si transport. Suma alocata este fara precedent si reprezinta o masura prioritara in agenda Comisiei Europene pentru dezvoltare economica si crearea de locuri de munca. Implementarea proiectului de crearea a retelei transeuropene de transport (TEN-T) ar putea genera pana la 10 milioane de locuri de munca si ar majora PIB-ul Europei cu 1,8% pana in 2030", a declarat Violeta Bulc, comisarul european pentru transporturi.
Proiectele selectate de CE sunt localizate pe reteaua principala TEN-T, printre beneficiarii acestora aflandu-se lucrari emblematice, cum ar fi Rail Baltica (obiectiv ce va conecta, printr-o retea de cale ferata, Finlanda de tarile baltice si de Polonia), tunelul Brenner (ce va traversa muntii Alpi), canalul navigabil Seine-Escaut - din Franta, podul Caland - din Olanda etc.
De la lansarea CEF din septembrie 2014, Comisia Europeana a primit aproximativ 700 de cereri de finantare, in valoare totala de aproximativ 36 miliarde euro, suma de trei ori mai mare fata de cea disponibila. Potrivit CE, au fost selectate proiectele avand cea mai mare valoare adaugata pentru economia europeana si care asigura un echilibru geografic intre modulele de transport la nivelul intregului continent.
Contributia financiara a Uniunii Europene va fi acordata sub forma de granturi, co-finantarile urmand a fi cuprinse intre 20% si 85% din valoarea fiecarui proiect, in functie de tipul acestuia. Decizia finala privind finantarea va fi luata de catre comitetul CEF, care se va reuni la data de 10 iulie 2015. Acordurile individuale de finantare a statelor membre vor fi pregatite de catre Agentia Executiva pentru Inovare si Retele (INEA), contractele cu beneficiarii proiectelor urmand a fi semnate in a doua jumatate a acestui an.