In cadrul urmatorului buget al UE pe termen lung, aferent perioadei 2021-2027, Comisia Europeana (CE) a propus, la data de 6 iunie a.c., conform unui program prestabilit, reinnoirea Mecanismului pentru interconectarea Europei cu 42,3 miliarde euro, pentru sprijinirea investitiilor in retelele europene de infrastructura din sectorul transporturilor (30,6 miliarde euro), al energiei (8,7 miliarde euro) si din sectorul digital (3 miliarde euro), informeaza un comunicat al CE.
Potrivit oficialilor europeni, noua propunere financiara reflecta o crestere de 47% comparativ cu perioada 2014-2020 si demonstreaza angajamentul UE de a crea o Uniune bine conectata si integrata, in care cetatenii si intreprinderile pot beneficia pe deplin de libera circulatie si de piata unica. Pentru perioada 2021-2027, Comisia propune consolidarea dimensiunii de mediu a Mecanismului pentru interconectarea Europei, cu o tinta de 60% din bugetul acestuia care sa contribuie la realizarea obiectivelor climatice. Aceasta va contribui la consolidarea uniunii energetice, la indeplinirea angajamentelor asumate de UE in temeiul Acordului de la Paris si la intarirea pozitiei de lider mondial a Europei in lupta impotriva schimbarilor climatice.
Dupa prezentarea oficiala a propunerii, vicepresedintele responsabil cu uniunea energetica, Maroš Šefčovič, a declarat: „Din momentul semnarii Acordului de la Paris, crearea de legaturi intre sectoare a devenit imperativa. Noul Mecanism pentru interconectarea Europei va permite si mai multe sinergii intre sectoarele transporturilor, energiei si digital, pentru a spori la maximum impactul tranzitiei energetice. Totodata, bugetul majorat al mecanismului si posibilitatea combinarii cu alte instrumente vor ajuta Europa sa ramana intr-o pozitie de prim-plan in ceea ce priveste proiectele inovatoare precum retelele inteligente si stocarea energiei”.
La randul sau, comisarul pentru politici climatice si energie, Miguel Arias Cañete, a afirmat: „Aceasta propunere va asigura infrastructura necesara pentru tranzitia catre o energie curata si va contribui la atingerea tintelor ambitioase pe care le-am fixat pentru 2030 in materie de clima si energie. Noul program ne va ajuta totodata sa finalizam proiecte strategice, cum este sincronizarea statelor baltice cu reteaua electrica europeana, care sunt esentiale pentru o uniune energetica veritabila”.
Si comisarul pentru transporturi, Violeta Bulc, a subliniat: „Transporturile sunt un domeniu in care UE aduce beneficii concrete pentru cetatenii sai - si am propus in acest sens un buget fara precedent pentru imbunatatirea mobilitatii pe continentul nostru. Dorim ca europenii sa calatoreasca in cea mai moderna, mai sigura, mai ecologica si mai conectata retea din lume. Merita pe deplin acest lucru.”
Cele trei sectoare, integrate pentru a asigura viitorul sustenabil al economiei UE
Propunerea Comisiei Europene urmareste o mai buna integrare a sectoarelor transporturilor, energiei si digital, pentru a accelera decarbonizarea si digitalizarea economiei UE. Solutiile de mobilitate curate - cum este mobilitatea electrica - necesita, insa, o integrare stransa a sectorului transporturilor cu sectorul energiei. Printre alte exemple se numara mobilitatea autonoma, stocarea energiei si retelele inteligente.
Transporturi: o mobilitate sigura, curata si conectata
Mecanismul pentru interconectarea Europei va sprijini o mobilitate inteligenta, sustenabila, incluziva si care raspunde cerintelor de securitate si siguranta, in conformitate cu propunerile „Europa in miscare” si cu politica UE in materie de infrastructura de transport. De exemplu, mecanismul va contribui la decarbonizarea transporturilor prin stabilirea prioritatilor de folosire si dezvoltare a modalitatilor de transport ecologice (cum este transportul feroviar) si crearea unor puncte de incarcare pentru autovehicule ce utilizeaza combustibili alternativi. Se propune totodata un accent mai puternic pe modernizarea retelei, in special pentru imbunatatirea sigurantei si securitatii. Ca expresie concreta a solidaritatii europene, o parte din buget (mai precis 11,3 miliarde euro) va fi rezervata pentru statele membre eligibile pentru a beneficia de Fondul de coeziune (grup de tari din care face parte si Romania - n.r.).
Pentru intaia data, Mecanismul pentru interconectarea Europei va sprijini si infrastructura de transport cu dubla utilizare civila si militara, cu 6,5 miliarde euro. Obiectivul avut in vedere este adaptarea retelei de transport europene la cerintele militare si imbunatatirea mobilitatii militare in UE. Aceasta va reprezenta o contributie importanta la crearea unei veritabile uniuni a apararii pana in 2025, care reprezinta o prioritate politica a Comisiei Juncker. Propunerea din data de 6 iunie 2018 raspunde astfel Comunicarii comune din noiembrie 2017 si Planului de actiune din martie 2018.
Energie: accesibila, sigura si durabila
In sectorul energetic, noul Mecanism pentru interconectarea Europei va permite crearea unei veritabile uniuni energetice si va sprijini tranzitia energetica in conformitate cu obiectivele propunerilor privind energia curata pentru toti europenii. Astfel, Europa va putea ramane un pionier al tranzitiei catre o energie curata, in concordanta cu prioritatea politica a Comisiei Juncker ca UE sa devina lider mondial in domeniul energiei din surse regenerabile.
In acest scop, o noua componenta a bugetului va stimula cooperarea dintre statele membre cu privire la proiectele transfrontaliere de productie a energiei din surse regenerabile, pentru a promova adoptarea strategica a tehnologiilor din domeniul energiei din surse regenerabile gata de lansare pe piata. Programul va continua totodata sa sprijine infrastructurile retelelor transeuropene majore, permitand o mai buna integrare a pietei interne a energiei, stimuland interoperabilitatea retelelor la nivel transfrontalier si trans-sectorial, facilitand decarbonizarea si garantand securitatea aprovizionarii cu energie.
Sectorul digital: o retea in banda larga de mare capacitate
Mecanismul pentru interconectarea Europei va sprijini crearea unei infrastructuri digitale de ultima generatie, care pune bazele unei piete unice digitale functionale. Digitalizarea industriei europene si modernizarea unor sectoare precum transporturile, energia, sanatatea si administratia publica depind de accesul universal la retele de mare si foarte mare capacitate fiabile, accesibile si de calitate. In conditiile unei cereri tot mai mari de retele si infrastructura de mare capacitate in domeniul comunicatiilor electronice, noul Mecanism pentru interconectarea Europei va acorda o mai mare importanta infrastructurilor de conectivitate digitala, sustin oficialii UE.
Ce presupun etapele urmatoare?
Conform programului prestabilit, un acord rapid asupra bugetului global al UE pe termen lung si a propunerilor sectoriale ale acestuia reprezinta un demers esential pentru ca fondurile UE sa inceapa sa aiba rezultate pe teren cat mai curand posibil. Proiectele de infrastructura de mare amploare aflate in curs de desfasurare ar fi altminteri grav afectate de intarzieri. In sectorul transporturilor, ar fi afectate proiecte emblematice, precum legaturile feroviare Rail Baltica, Tunelul Brenner, Lyon-Torino, Evora-Merida etc. De exemplu, Rail Baltica trebuie sa poata lansa achizitiile publice majore necesare pentru constructie in 2021. Acest lucru este crucial pentru finalizarea unui proiect care va contribui la conectarea a cinci milioane de persoane din statele baltice.
Un acord asupra urmatorului buget pe termen lung, incheiat in 2019, ar permite o tranzitie armonioasa de la bugetul pe termen lung actual (2014-2020) la cel nou si ar asigura predictibilitatea si continuitatea finantarii in beneficiul tuturor.
***
Retelele transeuropene si cooperarea transfrontaliera sunt nu numai esentiale pentru functionarea pietei unice, dar si strategice pentru implementarea uniunii energetice, a pietei unice digitale si pentru dezvoltarea unor moduri de transport sustenabile. Fara interventia UE insa, operatorii privati si autoritatile nationale nu au suficiente stimulente pentru a investi in proiecte de infrastructura transfrontaliere.
Mecanismul pentru interconectarea Europei urmareste remedierea acestei situatii gratiei unei cofinantari a UE. Fondurile sunt alocate pe baza unor cereri competitive de propuneri gestionate de Comisia Europeana si de Agentia Executiva pentru Inovare si Retele (INEA).
Alaturi de programul InvestEU, mecanismul contribuie, de asemenea, la reducerea deficitului de investitii in Europa si la crearea de locuri de munca si de crestere economica. Pentru mai multe informatii, click aici!