In cadrul dezbaterii pe tema actualizarii Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR), organizata de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene cu Uniunea Nationala a Consiliilor Judetene, Adrian-Ioan Vestea, seful UNCJR si presedintele Consiliului Judetean Brasov, a adus in atentia ministrului Cristian Ghinea proiectele prioritare pe care judetul nostru le propune spre finantare prin intermediul acestui mecanism financiar.
Este vorba despre noua proiecte de infrastructura, a caror anvergura depaseste cadrul judetean, iar impactul lor este de nivel regional si chiar national. Acestea sunt:
- Autostrada Brasov - Bucuresti, (tronsonul Ploiesti - Brasov), proiect ajuns in stadiul de revizuire a studiului de fezabilitate si elaborare a proiectului tehnic, a carui valoare este de 2,9 miliarde de euro;
- Autostrada Brasov - Sibiu, proiect aflat in stadiul de revizuire a studiului de fezabilitate, in valoare de 737 milioane de euro;
- Autostrada Brasov - Bacau, proiect ajuns in stadiul elaborarii studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic, cu o valoare de 2,1 miliarde de euro;
- Spitalul Regional Brasov, proiect aflat in stadiul elaborarii studiului de fezabilitate, a carui valoare ajunge la 300 de milioane de euro;
- Acces pe calea ferata la Aeroportul International Ghimbav Brasov, proiect cu o valoare estimata la 300 de milioane de euro;
- Extinderea domeniului schiabil Brasov - Rasnov, proiect cu o valoare de 30 de milioane de euro;
- Trenul metropolitan Brasov, proiect in valoare de 25 de milioane de euro;
- Terminalul Intermodal Feldioara, proiect totalizand 300 de milioane de euro;
- Amenajarea complexa a raului Olt intre Hoghiz si Fagaras, obiectiv investitional aflat in stadiu de proiect tehnic, cu o valoare de 1,5 miliarde de euro.
„Construirea celor trei autostrazi este esentiala in asigurarea dezvoltarii judetelor pe care acestea le strabat. Aceste autostrazi sunt in diverse stadii de realizare a documentatiilor de proiectare, astfel ca finantarea executiei lucrarilor din fonduri PNRR, pe componenta de coeziune sociala si teritoriala, o consideram de importanta maxima. Este foarte important sa reusim sa legam in sfarsit Transilvania de Moldova, astfel ca autostrada Brasov - Bacau ar trebui realizata in cat mai scurt timp. In acelasi timp, la fel de importante sunt autostrazile spre Bucuresti si spre Sibiu, avand in vedere ca pe DN 1 se inregistreaza cel mai mare trafic rutier din tara”, a sustinut presedintele CJ Brasov.
Adrian-Ioan Vestea a adus in discutie si proiectul noului spital, o investitie prioritara in conditiile in care Brasovul a fost desemnat centru regional in domeniul medical, arondand judetele Covasna, Harghita si Brasov. Construirea spitalului este in pregatire, cu asistenta asigurata de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, iar finantarea ar putea fi asigurata pe componenta de sanatate si rezilienta economica a PNRR.
Un alt proiect extrem de important trecut in revista de presedintele CJ Brasov a fost cel privind conectarea Aeroportului International Brasov la reteaua feroviara. „Am reusit, prin intermediul Ministerului Transporturilor si al Companiei Nationale CFR Infrastructura, sa pornim elaborarea studiului de fezabilitate pentru calea ferata care va face legatura intre Brasov si Aeroportul de la Ghimbav pe care il vom finaliza in cursul acestui an. Documentatia este intr-un stadiul avansat, iar investitia ar putea fi finantata prin intermediul componentei de coeziune sociala si teritoriala a PNRR. Pe aceeasi componenta ar putea fi implementate si alte proiecte de infrastructura feroviara, cum sunt trenul metropolitan sau terminalul intermodal de la Feldioara”, a explicat seful CJ Adrian-Ioan Vestea.
Cristian Ghinea, ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene, a luat act de propunerile formulate de judetul Brasov si a reiterat ideea ca in privinta construirii de autostrazi in Romania, exista un consens politic atat la nivelul coalitiei de guvernare, cat si intre putere si opozitia parlamentara, astfel incat sa poata fi mentinuta alocarea de 4,5 miliarde de euro pentru Romania, destinata transportului rutier, din care 3,5 miliarde sa fie alocate pentru autostrazi si 1 miliard de euro pentru realizarea de centuri ocolitoare.