APAVITAL SA, operatorul regional al retelelor de apa si canalizare din judetul Iasi, beneficiaza in 2024 de un buget pentru investitii cu o valoare totala de 556,1 milioane de lei. Ca surse de finantare, cele mai multe fonduri provin din Programul Operational Infrastructura Mare (POIM), 331,8 milioane de euro, dar alocari semnificative provin si din surse bugetare (138,5 milioane de lei), din venituri proprii (45,45 milioane de lei), din credite externe (35 milioane de lei) si din PNRR (5,33 milioane de lei). Din totalul investitiilor alocate pentru 2024, suma de 16,28 milioane de lei va fi folosita pentru continuarea unor lucrari incepute deja si care au termene de finalizare stabilite in perioada 2024-2025. Acestea vizeaza extinderea retelelor de apa si canalizare in comunele Prisacani, Tibanesti, Al. I Cuza, Timisesti, Tiganasi, Tomesti, Butea, Miroslava, Todiresti, Barnova, Costesti si Ceplenita, precum si in orasul Harlau.
Pentru investitii noi se vor aloca aproape 521 milioane de lei, pentru lucrari ce vor fi executate pana in anul 2027. Aici sunt incluse cu precadere investitiile finantate prin Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apa si apa uzata din judetul Iasi, in perioada 2014-2020, ce beneficiaza de alocari financiare din POIM (axa prioritara 3) si din Programul Dezvoltare Durabila (PDD) 2021-2027, valoarea totala a acestora fiind de 505,33 milioane de lei.
Au fost atribuite 32 de contracte de lucrari, prin POIM
In prezent, la APAVITAL SA are in implementare, prin POIM, Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apa si apa uzata din judetul Iasi in perioada 2014-2020. Investitiile prevad in principal alimentarea cu apa a aglomerarilor care fac parte din proiect, realizarea de aductiuni, constructia de rezervoare, precum si de retele de canalizare si statii de epurare. Contractul de finantare a fost semnat in luna februarie 2021.
In cadrul acestui proiect, investitiile se vor realiza prin intermediul contractelor de lucrari, diferentiate in 14 Contracte (24 de loturi) si avand ca obiect executia de lucrari de captare (aductiuni noi si reabilitari), statii de tratare a apei (statii de clorinare noi si reabilitari aferente celor existente), la retelele de distributie (statii de pompare, rezervoare, retele de distributie, inclusiv bransamente), la retelele de canalizare (colectare - inclusiv racorduri, statii de pompare a apelor uzate - SPAU), la statii de epurare a apelor uzate - SEAU (statii noi si reabilitarea celor existente), precum si alte dotari aferente investitiilor.
"Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apa si apa uzata din judetul Iasi, in perioada 2014-2020 are o valoare de 504 milioane de euro (fara TVA) si este finantat 94% din fonduri publice nerambursabile, din care 85% din Fondul de Coeziune, 13% bugetul de stat si 2% bugetul local. Din totalul de 36 contracte (24 de lucrari, 10 de furnizare si doua contracte de servicii), au fost semnate 32, trei sunt in procedura de licitatie (publicate in SEAP sau aflate in etapa de evaluare a ofertelor) si unul este in etapa de pregatire a licitatiei", a precizat dr. ing. Mihail Dorus, directorul general al APAVITAL SA.
Proiecte de contorizare si digitalizare
Compania APAVITAL SA a incheiat anul 2023 cu o cifra de afaceri de 381,4 milioane de lei, in crestere cu 39,19% raportat la nivelul de 274 milioane de lei realizat in 2022. "Pentru anul in curs si urmatorul an dorim sa ne mentinem trendul crescator. Conform prevederilor Bugetului de venituri si cheltuieli, cifra de afaceri pentru anul 2024 este estimata la 433,48 milioane de lei, iar pentru 2025, valoarea estimata a acesteia este de 460,5 milioane de lei", a adaugat dr. ing. Mihail Dorus.
In ceea ce priveste serviciile de contorizare si strategia de reducere a pierderilor din retele, compania APAVITAL SA are in derulare Planul de management al activelor - Retele apa Iasi. Acesta este parte integranta a Planului Strategic de Management al activelor APAVITAL SA si contine indicatorii de performanta specifici, precum si detalierea modului de atingere a obiectivelor propuse (tinte). "Unul din acesti indicatori, cu referire la nivelul domeniului de servicii «sustenabilitate» este: «Volumul de apa care nu aduce venit (NRW), ca procent din volumul de apa intrat in sistem». Acest indicator se afla in relatie directa cu reducerea pierderilor de apa din retelele de distributie.
Incepand cu anul 2024, vom dezvolta planuri de management active si pe celelalte domenii de activitate operationale ale companiei: statii de tratare - surse de apa, sisteme de canalizare, statii de epurare", a explicat managerul APAVITAL SA.
In ceea ce priveste digitalizarea, compania de apa a implementat o aplicatie GIS, operabila, care contine informatii digitale despre activele gestionate de companie (retele de apa/ canalizare, statii de pompare/ epurare, rezervoare etc.). De asemenea, operatorul a mai realizat aplicatii pentru Managementul activelor Pipeplanner (gestioneaza retelele de apa din punctul de vedere al starii acestora si realizeaza prioritizarea inlocuirii conductelor), Managementul Activelor Leak Detection (realizeaza previziuni privind consumul de apa si evaluarea din punct de vedere al pierderilor de apa, identificand zonele cu eventuale pierderi fizice), precum si aplicatia de modelare hidraulica a retelelor de apa Mike Urban, ce realizeaza simularea functionarii sistemului de distributie bazat pe modelul matematic al retelei.
Gestionarea pierderilor de apa din retele
APAVITAL SA mai are in derulare un amplu proiect de montare a unor module de comunicatie radio pentru contoare de apa, in cadrul caruia, in perioada 2022-2025, vor fi instalate circa 60.000 de module radio, de tip LoRa, care vor asigura transmiterea la distanta a datelor despre contor. Valoarea investitiei este de aproximativ 30 de milioane de lei, la care se adauga TVA. In cadrul acestor operatiuni, sunt montate/ inlocuite module de comunicatie radio pe contoarele utilizatorilor, costurile fiind suportate integral de APAVITAL SA. Modulele radio cu protocol de comunicatie LoRa vor fi montate pe toate contoarele aflate in Zona Metropolitana Iasi a APAVITAL SA (respectiv Unitatile Administrativ Teritoriale Iasi, Letcani, Ciurea, Barnova, Tomesti, Holboca, Aroneanu, Valea Lupului, Rediu, Miroslava, Popricani). Totodata, noile dispozitive vor inlocui modulele de tip Cyble, acolo unde acestea au fost montate.
"Prin montarea modulelor radio de tip LoRa, se va elimina necesitatea deplasarii si prezentei fizice in teren a salariatilor cu atributii de colectare a datelor de la contoare in vederea facturarii consumurilor, va creste acuratetea consumurilor facturate utilizatorilor prin eliminarea erorilor umane si va exista posibilitatea identificarii in timp util a unor evenimente ce pot fi semnalate de respectivele module, respectiv contor blocat, pierderi de apa, contor inversat etc. Noile module radio vor transmite informatii despre contor, cum ar fi indexul de consum, direct in baza de date APAVITAL SA. Dupa montarea noilor module, utilizatorii nu vor mai trebui sa transmita citirea contorului, urmand sa se factureze consumul in baza datelor primite de la modulul radio", a explicat dr. ing. Mihail Dorus.
De asemenea, APAVITAL SA a oferit o imbunatatire semnificativa a serviciilor oferite clientilor si prin introducerea unor alerte avansate pentru utilizatorii la care au fost montate pe contoare module cu citire radio de la distanta - cyble 5. Facilitatea ofera clientilor posibilitatea de a primi notificari in timp real, prin SMS si/sau prin e-mail, prin care sunt instiintati de aparitia unor alarme inregistrate de modulul mai sus mentionat. Se emit informari pentru doua tipuri de alarme: risc de inghet a instalatiei de apa si posibilitatea unei pierderi de apa aparute pe reteaua interioara.
"Datele transmise de dispozitivele de citire de la distanta cyble5, montate pe contorul de apa, sunt colectate prin intermediul unui program informatic. Atunci cand programul identifica erori (un consum continuu de apa potabila, pe o perioada de 24 de ore, sau temperaturi apropiate de limita inghetul in apropierea dispozitivului de citire de la distanta), utilizatorii primesc automat o alerta de instiintare, pe parcursul zilei, la ore rezonabile, prin SMS si/sau pe e-mail. Alerta este repetata o singura data, dupa 30 de zile, in cazul in care dispozitivul de citire de la distanta constata ca eroarea identificata reapare. Utilizatorii care au cont de client APAVITAL vor avea - pana la finalizarea proiectului - acces la informatiile privind consumul inregistrat de contorul de apa si transmis in baza de date de dispozitivul de citire de la distanta, alaturi de alarmele aparute (risc inghet si pierderi de apa)", a mai precizat managerul companiei de apa.
Principala provocare: limitarea resurselor de apa potabila
Provocarile pentru companiile de apa in acest moment sunt reprezentate de limitarea resurselor de apa potabila, pe fondul schimbarilor climatice. Cu toate acestea, dr. ing. Mihail Dorus spune ca lipseste o analiza cuprinzatoare a contramasurilor de urgenta pentru protectia apei potabile care trebuie sa fie oferita de autoritatile de reglementare, prin impunerea unor tarife mai mari pentru utilizarea in scopul irigatiilor a apei tratate, sau chiar limitarea folosirii acesteia.
Cu toate acestea, operatorii regionali ai serviciilor de alimentare cu apa si de canalizare din Romania, impreuna cu Asociatia Romana a Apei, au initiat o serie de actiuni de monitorizare pentru identificarea unor alternative locale, utilizarea apei regenerate, interconectarea sistemelor de apa, folosirea apei distribuite in cisterne, folosirea apei preambalate la PET, tratare de urgenta si supape de izolare din perspectiva rezilientei si sustenabilitatii.
"In timp ce contramasurile precum interconexiunile functioneaza relativ bine din ambele perspective, exista un compromis clar intre rezilienta si cost. Alternativele locale si tratamentul de urgenta raspund rapid si asigura aprovizionarea sustinuta in timpul situatiilor de urgenta, dar implica si costuri mai mari. Apa furnizata cu cisterna si apa preambalata la PET sunt de obicei ieftine, dar au o capacitate de alimentare limitata si necesita timp pentru a fi distribuite. Intrucat amenintarile viitoare vor deveni mai frecvente si mai prelungite, este prudent ca furnizorii de servicii sa investeasca in contramasuri care au rezultate bune atat in ceea ce priveste rezistenta, cat si costurile si sa utilizeze o abordare integrata care combina proiectele specifice fiecarei regiuni", a subliniat dr. ing. Mihail Dorus.