Comisia Europeana a aprobat, la inceputul acestui an, finantarea "Proiectului regional de dezvoltare a infrastructurii de apa si apa uzata in judetul Ilfov, in perioada 2014-2020", finantat in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare (POIM). Proiectul are o valoare totala de 279 milioane de euro, din care 261 milioane de euro reprezinta valoarea eligibila. Din valoarea totala a proiectului, suma de 222 milioane de euro va fi acoperita din fonduri europene, iar diferenta din fonduri nationale diverse, respectiv bugetul de stat, bugetele autoritatilor locale si beneficiar. Proiectul este implementat de operatorul regional, compania Apa Canal Ilfov.
"Obiectivul general al masurii de investitii il reprezinta imbunatatirea infrastructurii de apa si apa uzata, spre beneficiul mediului si al populatiei, in vederea indeplinirii obligatiilor de conformare a Romaniei la Tratatul de Aderare. Lucrarile propuse prin proiect, asa cum sugereaza, de altfel, si titlul acestuia, constau in crearea de sisteme noi de alimentare cu apa si canalizare, extinderea sau reabilitarea celor existente, modernizarea rezervoarelor existente in vederea asigurarii sigurantei in exploatarea sistemelor, construirea de statii de tratare a apei si apei uzate, pentru asigurarea calitatii apei conform reglementarilor actuale. Termenul de finalizare estimat al investitiilor este decembrie 2023. In prezent, contractele pentru executia lucrarilor de retele alimentare cu apa si de canalizare se afla in procedura de achizitie publica, in etapa de evaluare a ofertelor. Ne dorim ca aceste proceduri sa fie incheiate cat mai curand, astfel incat sa putem demara efectiv executia lucrarilor la retelele publice, atat de mult asteptate de catre cetateni si de Autoritatile Publice Locale", a declarat directorul general al companiei de apa, Catalin Dragila.
Beneficiarii acestui proiect major sunt locuitorii urmatoarelor comune si orase ilfovene: Balotesti, Bragadiru, Branesti, Cernica, Ciolpani, Ciorogarla, Clinceni, Cornetu, Domnesti, Glina, Jilava, Gradistea, Gruiu, Magurele, Moara Vlasiei, Mogosoaia, Pantelimon, Peris, Petrachioaia si Tunari. Astfel, 193.246 de locuitori vor beneficia de acces la apa sigura din punct de vedere calitativ si cantitativ, iar 118.310 locuitori vor avea acces la reteaua de colectare si tratare a apelor uzate, contribuindu-se la o mai buna protejare a mediului si a sanatatii publice.
Potrivit indicatorilor proiectului, in urma implementarii acestuia, reteaua de distributie a apei potabile va fi extinsa cu 580,5 km si pe alti 7 km vor fi executate lucrari de reabilitare, se vor construi 107,7 km de retea de aductiune si se vor reabilita alti 1,1 km, va fi extinsa reteaua de canalizare cu 613,8 km si se vor realiza reabilitari pe alti 1,6 km, vor fi create 24 de rezervoare de inmagazinare a apei, 27 de statii de tratare a apei si 12 statii de epurare (6 care deservesc aglomerari cu peste 10.000 de locuitori echivalenti si alte 6 sub 10.000 l.e.).
Afaceri in crestere cu aproape 30% pentru compania de apa
Operatorul regional Apa Canal Ilfov a realizat o cifra de afaceri de aproape 50 de milioane de lei in 2020, fiind in crestere cu 29% fata de nivelul din 2019. Conducerea companiei estimeaza mentinerea unui nivel similar de evolutie si in acest an, strategia companiei pe termen mediu vizand extinderea activitatii.
"Un factor important care va contribui la aceasta extindere este chiar proiectul major cu finantare din fonduri europene, despre care am vorbit mai devreme. In acelasi timp, dezvoltarea companiei pe termen scurt si mediu are in vedere eficientizarea parcului de contoare prin smart metering. Actiunea de montare a contoarelor inteligente, care permit citirea index-ului la distanta, a inceput in anul 2018 pentru cele mai importante localitati, in functie de numarul de clienti deserviti - Bragadiru, Pantelimon si Dobroesti, iar acum va continua cu restul localitatilor din aria de operare, axandu-ne, in prima etapa, pe contorizarea smart a principalilor consumatori, asociatii de proprietari, operatori economici si institutii publice", a precizat Catalin Dragila.
De asemenea, recent, compania a semnat un contract care prevede eficientizarea randamentului sistemului de distributie a apei potabile in orasul Pantelimon, prin reducerea apei care nu aduce venituri (NRW - non revenue water). "De fapt, acest contract este continuarea unui proiect pilot demarat in trecut, care a demonstrat ca analiza inteligenta a datelor, sectorizarea retelei, montarea de senzori de presiune in punctele-cheie ale retelei, citirea sistematica a contoarelor de bransament sunt premise sigure pentru eficientizarea sistemului de distributie. Concret, la inceputul proiectului pilot balanta apei in orasul Pantelimon era de 49%, iar astazi se situeaza la 65%. Tinta este sa atingem un randament de 80%", a mai spus reprezentantul companiei.
Printre proiectele de dezvoltare incluse in planurile companiei Apa Canal Ilfov se mai afla si suplimentarea debitelor de apa potabila, prin realizarea de noi aductiuni din sistemul Bucurestiului, dar si prin constructia de noi foraje de extractie a apei. Aductiunile vizeaza localitatile Dobroesti si Bragadiru, in zona Cartierului Independentei, unde necesarul de consum al populatiei este la limita disponibilitatilor operatorului. De asemenea, cu ajutorul actionarului majoritar, Consiliul Judetean Ilfov, prin acordarea de sume destinate investitiilor, operatorul regional vizeaza extinderea retelelor publice de canalizare in zonele care nu au fost acoperite de programele POS Mediu sau POIM. Prioritar, extinderile se vor realiza in Bragadiru, Magurele si Cernica.
"Nu in ultimul rand, ne vom concentra pe informatizarea si digitalizarea proceselor de lucru din cadrul companiei si a integrarii in sisteme GIS si SCADA a intregului patrimoniu, precum si pe instruirea si evaluarea personalului angajat, incercand sa mentinem in functii esentiale oameni cu pregatire adecvata si puternic motivati de a face din activitatea lor un succes", a Catalin Dragila.
Poluarea apelor si necorelarea dezvoltarii cu infrastructura existenta pun mai probleme
Potrivit managerului operatorului Apa Canal Ilfov, cea mai stringenta problema cu care se confrunta compania se refera la preluarea apelor pluviale din intravilanul localitatilor. "Desi sistemul de canalizare a fost proiectat si construit strict pentru preluarea apelor uzate menajere, in realitate in retelele de menajer ajunge si apa de ploaie, preluata atat de la consumatorii care au interconectat scurgerile de pluvial in racordurile de canalizare, cat si de pe suprafata domeniului public. Aceasta face ca, in momentul aparitiei ploilor, si in mod special cand acestea se mentin in zile succesive, sistemul de canalizare sa functioneze in regim de avarie si sa nu mai aiba capacitatea tehnica de a prelua atat cantitatile de apa menajera, cat si apele meteorice. Pentru a solutiona aceasta problema, Consiliul Judetean Ilfov are in curs de elaborare o strategie care vizeaza construirea de retele pluviale in intreaga arie a judetului, separat de retelele publice de canalizare. Totodata, in cadrul companiei a fost finalizata procedura de achizitie publica a contractului «Infiintare canalizare pluviala in Cartierul Independentei, oras Bragadiru, judetul Ilfov», insa contractul se afla in stadiul de contestatie a deciziei CNSC privind desemnarea ofertantului castigator", a explicat Catalin Dragila.
Totodata, o alta problema deosebita in operare este cauzata de necorelarea dezvoltarii urbanistice a localitatilor cu infrastructura de apa-canalizare existenta. Concret, exista zone in care se dezvolta ansambluri rezidentiale, pe verticala si orizontala, fara sa se tina seama de existenta sau capacitatea infrastructurii publice. Din pacate, doar dupa mutarea in aceste ansambluri, oamenii incep sa-si puna problema utilizarii serviciilor si constata ca bucuria achizitionarii unor locuinte cu sume mai mici este rapid inlocuita de dezamagirea dificultatii de acces la servicii, drumuri, transport, scoli, gradinite etc., mai explica managerul operatorului de apa.
"Astazi, in jur de 80% din sesizarile pe care le inregistram sunt venite din aceste zone si fac referire la probleme care tin de instalatiile private ale consumatorilor si de modul de dezvoltare a acestor condominii, aspecte care nu tin in niciun fel de obligatia companiei de a gestiona infrastructura publica. Din pacate, constatam ca majoritatea locuitorilor din ansamblurile rezidentiale nu isi cunosc si nu isi asuma obligatiile pe care le au in raport cu administrarea proprietatii private comune si nu infiinteaza, in acest sens, asociatii de proprietari. Spre exemplu, in condominiile in care compania factureaza individual serviciile de apa-canalizare, repartizand consumul total de apa inregistrat pe contorul general la nivel de consumatori individuali, acestia ajung sa confunde efectiv pierderile de apa din propriile locuinte cu pierderile operatorului din sistemul public care, din punct de vedere al facturarii, nu au nicio legatura. Astfel, o componenta importanta a activitatii noastre se refera la informarea, constientizarea si chiar educarea consumatorilor cu privire la cadrul legal si reglementat in care compania livreaza in aria de operare serviciile publice de apa-canalizare", a mai punctat Catalin Dragila.