Principalele aeroporturi din Romania, precum si infrastructura critica aeriana beneficiaza de investitii importante, in valoare de aproape 1 miliard de euro, pe fondul cresterii fluxului de pasageri care tranziteaza Romania pe rutele aeriene, dar si ca urmare a deciziilor strategice de intarire a bazelor NATO din Romania, pe fondul evolutiilor geo-politice recente, arata o analiza a datelor publice realizata de ONV LAW. Unele dintre proiecte sunt in curs de derulare inca din 2022, majoritatea investitiilor urmand a fi absorbite pana in 2024.
Finantarile provin din fonduri locale sau de la bugetul de stat, dar si fondurile europene accesate de autoritati au o pondere semnificativa in dezvoltarea insfrastructurii aeriene locale. Unele proiecte de modernizare au fost incepute anul trecut, iar altele vor fi demarate in 2023.
Astfel, printre cei mai mari beneficiari ai investitiilor anuntate pentru aeroporturile din Romania se numara Aeroportul International Henri Coanda, Aeroportul Brasov, aeroporturile din Craiova, Iasi, Cluj - Napoca sau Constanta. Potrivit datelor analizate de ONV LAW, topul investitiilor este dominat de aeroportul Henri Coanda, care beneficiaza de o investitie de 163 de milioane de euro. Prezentam aici cele mai mari 8 investitii:
1. Aeroportul International Henri Coanda, 163 milioane de euro pentru modernizarea cailor de rulare si extinderea platformei de parcare a aeronavelor; lucrarile au demarat in etape in 2022, iar termenul de finalizare este de 2 ani;
2. Aeroportul International Brasov, 130 milioane de euro; acesta va deveni operational din 15 iunie 2023;
3. Aeroportul International Craiova, 100 milioane de euro pentru construirea unui nou terminal; termenul de finalizare a lucrarilor este finalul anului 2024;
4. Aeroportul International Iasi, 61 milioane de euro pentru extinderea terminalelor existente; termenul estimat de finalizare a lucrarilor este finalul anului 2023;
5. Aeroportul "Delta Dunarii" Tulcea, 27 milioane euro pentru modernizarea si extindere terminalului de pasageri si modernizarea platformei de imbarcare-debarcare si a caii de rulare Alfa (construite in 1973);
6. Aeroportul International “Avram Iancu” Cluj-Napoca, 46 milioane de euro pentru extinderea terminalului plecari; termen de executie a lucrarilor: 11 luni;
7. Aeroportul International “Mihail Kogalniceanu” Constanta, 37 milioane de euro pentru investitii intr-un nou terminal, turn de control, parcare; proiectul este in curs de licitatie, iar termenul de executie a lucrarilor este de 7 luni;
8. Aeroportul International Timisoara Tratan Vuia SA, 17 milioane euro investitii pentru un nou terminal plecari curse externe, termen de proiectare si executie: 20 de luni.
Si in infrastructura aeriana critica vor fi realizate curand investitii majore de peste 400 mil. EUR, in bazele NATO de la Campia Turzii si Mihail Kogalniceanu, avand in vedere cele mai recente evolutii geo-politice.
Doar in 2022, casa de avocatura ONV LAW a asistat astfel de proiecte majore de infrastructura, cu un volum de investitii care insumeaza peste 50 de mil EUR. Principalele provocari ale proiectelor de acest tip constau in termenele de executie mai scurte decat cele recomandate in studiile de fezabilitate din cauza lansarii licitatiilor cu intarziere, potrivit specialistilor ONV LAW. Contractele de finantare au termene precise (cele care sunt incheiate pe POIM au termen: decembrie 2023), iar autoritatile contractante prevad in documentatii ca termenul de executie sa se finalizeze pana la sfarsitul lui decembrie 2023 pentru a nu iesi din prevederile finantatorului. Aceste situatii fac dificila decizia operatorilor economici de a participa la licitatie din cauza termenelor de executie impuse care sunt prea scurte pentru astfel de lucrari de anvergura.
“Romania este un hub important atat pentru calatoriile de business, dar si pentru turismul medical si chiar cel general, sezonier. In contextul regional recent si al deciziilor strategice geo-politice, ne asteptam la un volum din ce in ce mai ridicat de investitii in infrastructura aeriana critica”, declara Alina Bilan, Partener ONV LAW si specialist in achizitii publice.
Fluxul de pasageri pe aeroporturile din tara a revenit aproape de valorile inregistrate inainte de pandemie. Daca in 2019 numarul pasagerilor depasea 23 de milioane, in 2020 fluxul anual a fost de doar putin peste 7 milioane, cu o usoara crestere inregistrata in 2021 (11 milioane). In 2022, s-a inregistrat o crestere de 87% fata de anul precedent, cu un volum de peste 21 de milioane de calatori pe aeroporturile din Romania. Pentru 2023, estimarile arata ca anul acesta se va inregistra un numar record de pasageri, de 24 de milioane. Pana in 2040 numarul pasagerilor care vor alege transportul pe calea aeriana ar putea atinge pragul de 50 de milioane de calatori**.
ONV LAW este una dintre cele mai dinamice companii independente de pe piata locala. Fondata in anul 2000, aceasta acorda consultanta juridica clientilor privati si institutionali in domenii precum achizitii publice si concesiuni, market entry, dreptul aviatiei si infrastructura aeroportuara, dreptul societar, dreptul muncii, dreptul concurentei, dreptul mediului, precum si dreptul digital.