Studiul de fezabilitate pentru un nou pod Giurgiu-Ruse, depus de Romania pe fondurile de mobilitate militara, a fost aprobat, a declarat comisarul european Adina Valean, la Bruxelles, pentru Agerpres, exprimandu-si speranta ca autoritatile romane se vor misca repede si vor aplica si pentru finantarea efectiva a lucarilor, iar proiectul final va avea si o sectiune feroviara.
"A venit relativ tarziu proiectul pentru un studiu de fezabilitate, a fost depus de Romania pe fondurile de mobilitate militara. A fost aprobat, dar (aprobarea) este in acest moment doar pentru studiul de fezabilitate. Eu sper ca lucrurile se miste cat mai repede, sa poate sa aplice si pentru finantarea efectiva a lucrarilor. In acest moment el este depus doar ca un pod rutier, cu optiune pentru feroviar. Eu sper sa fie un pod si cu feroviar, pentru ca este pe acest Coridor Nord-Sud, care trebuie sa fie deservit de o trecere moderna peste Dunare", a afirmat marti comisarul european pentru transporturi.
Ea sustine ca, in conformitate cu cele mai noi harti de infrastructura europene adoptate recent, Giurgiu-Ruse 2 ar trebui sa fie un pod rutier si de cale ferata.
"De altfel, Comisia a investit sute de milioane in refacerea caii ferate Bucuresti-Giurgiu. Este absolut natural ca acest coridor sa continue spre sud, mai ales in contextul noilor posibilitati de conectivitate care vin in Marea Egee dinspre Grecia, Bulgaria, deci pe Coridorul Nord-Sud, pe care acum Romania se afla. Un coridor nou pe care l-am adus Romaniei, Coridorul Nord-Sud - de la Marea Baltica, la Marea Egee, cu conectare la Marea Neagra. Deci este foarte important ca acest pod sa fie la standarde si Comisia este perfect dornica sa investeasca in el", a precizat Adina Valean.
Inaltul oficial european afirma ca acesta este unul dintre doua proiecte legate de Dunare pe care le considera extrem de importante pentru Romania si pe care a incercat sa le impulsioneze in intreg mandatul sau.
"Al 2-lea proiect legat de Dunare la care faceam referire este Fast Danube, 'Dunarea rapida', care ar asigura navigabilitatea pe Dunare tot timpul anului - si in contextul coridoarelor solidaritatii cu Ucraina, transportului de marfuri pe Dunare dinspre porturile dunarene din est pe Dunare in amonte catre Europa Centrala si alte porturi, porturile italiene sau croate - este extrem de important, astfel incat e un context favorabil care aduce cu siguranta sprijinul Comisiei Europene si o prioritizare a proiectului", a explicat Adina Valean.
Comisarul UE pentru transporturi apreciaza ca Romania si Bulgaria si-au respectat obligatia, despre care afirma ca a impus-o personal, de a depune un proiect comun pe programul Fast Danube 2 pana la sfarsitul lui ianuarie.
"(...) Romania a reusit sa propuna acest proiect, sa-l depuna impreuna cu Bulgaria. Eu sper ca el sa fie selectat, astfel incat sa beneficieze deja de finantare in aceasta schema financiara multianuala. (...) Am avut aceasta ambitie ca pana la finalul mandatului meu sa vad acest proiect depus odata de Romania si Bulgaria si era, ca sa spun, ultimul apel de proiecte pana la sfarsitul lui ianuarie", a spus comisarul UE.
Ea a precizat ca proiectul a fost depus cu sprijinul task-force-ului care este finantat de Comisia Europeana si care ajuta Romania si Bulgaria sa scrie proiecte cat mai competitive "si care a identificat modalitati practice de depasire a unor obstacole, sa spunem, privind date adunate din proiecte precedente".
"In fine, am facut o reteta noua, sa spun, doar ca sa vedem acest proiect depus si sper sincer sa aiba succes, sa fie finantat", a mai afirmat Valean.