Piata romaneasca de profile metalice si panouri termoizolante ar putea tinge cota de 250 milioane de euro in acest an (in usoara crestere fata de nivelul din 2011), pe termen mediu reprezentantii acestor sectoare economice preconizand o evolutie anuala dependenta de volumul investitiilor atrase de tara noastra. Potrivit datelor disponibile, segmentul de panouri termoizolante se va situa la 80 - 90 milioane de euro in acest an, valoare corespunzatoare unui volum de cel mult 5,5 milioane de metri patrati. Pentru anii urmatori, managerii furnizorilor specializati estimeaza majorari anuale de 2%-3%, atat in 2013, cat si in 2014, dupa cativa ani in care sectorul s-a prabusit sub impactul recesiunii economice. In continuare, segmentele de profile si panouri vor fi influentate de cresteri semnificative ale preturilor materiilor prime, din cauza potentialei introduceri a taxei pentru tabla fabricata in China, precum si a presiunilor exercitate de producatorii de materiale chimice utilizate la fabricarea panourilor termoizolante.
Sectorul local de constructii si confectii metalice s-a restrans semnificativ in anii recesiunii economice, dupa o perioada de dezvoltare intensa inregistrata in intervalul 2004 - 2008, reprezentand unul dintre cele mai afectate domenii de criza din industria constructiilor. Majoritatea firmelor din bransa si-au redus capacitatile de fabricatie, unele ajungand chiar in insolventa, deoarece nu si-au mai putut plati furnizorii ca urmare a neincasarii creantelor pentru lucrarile efectuate sau sistemele livrate. Astfel, in termeni cantitativi, nivelul pietei romanesti de constructii metalice - in sens extins - s-a situat, in 2011, la un nivel similar perioadei 2003-2004, fiind cuprins intre 80.000 de tone si 100.000 de tone, productia autohtona fiind, evident, mai scazuta. In prezent, confectiile metalice sunt utilizate preponderent la executia lucrarilor de infrastructura sau la imobilele multietajate, ponderea structurii de rezistenta din profile metalice in costul total al obiectivului de investitii fiind de circa 25%. Desi in mare parte optimisti, reprezentantii producatorilor de profile metalice si ai antreprenorilor de hale sunt precauti in realizarea de estimari exacte in ceea ce priveste evolutia domeniului pe termen mediu, in contextul incertitudinilor actuale, la care se adauga ambiguitatea legislativa si fiscala din Romania si alte aspecte ce pot aparea in urma alegerilor parlamentare din luna noiembrie a.c. Mai mult, exista si operatori pesimisti, care considera ca acest segment de piata este in continuare afectat de lipsa de incredere a investitorilor generata de efectele crizei mondiale, precum si de ezitarile institutiilor bancare in a oferi instrumente de creditare in vederea impulsionarii afacerilor. Totodata, potrivit acestora din urma, increderea consumatorilor se afla la un nivel critic, acest aspect avand drept consecinta o posibila mentinere a dificultatilor pentru inca doi-trei ani, pana la aparitia primelor semnale vizibile de recuperare sustinuta.
Sectorul panourilor termoizolante va depasi 110 milioane de euro in 2014
Piata locala de panouri termoizolante (cunoscute si sub denumirea de «panouri sandwich») s-ar putea situa, din punct de vedere valoric, la 110 milioane de euro in 2014, urmand a se majora usor in fiecare an de la nivelul de maximum 90 milioane de euro la care se situeaza in prezent. Reprezentantii principalilor agenti economici specializati sunt, in mare parte, optimisti referitor la posibilitatile oferite de atat de piata interna, cat si de cea externa, acestia semnaland o intensificare a cererii pentru panouri de grosimi mai mari, ceea ce inseamna ca beneficiarii au inceput sa constientizeze importanta gradului de izolare pentru confortul termic, chiar daca acest lucru implica o majorare a bugetului necesar. De asemenea, utilizatorii devin tot mai interesati de sistemele realizate cu spuma poliuretanica ignifugata, o alta tendinta fiind reprezentata de cresterea comenzilor pentru panourile pe baza de vata minerala, in detrimentul celor cu polistiren. Din punct de vedere tehnic, operatorii de pe piata au mai semnalat o noua tendinta, respectiv aceea de inlocuire a solutiilor bazate pe casete metalice cu panouri termoizolante, concomitent cu o crestere generala a cererii pentru produse de calitate superioara. In 2011, producatorii de sisteme de pe piata locala au initiat activitatile de export, anul trecut acestia livrand pe plan extern aproximativ 1,5 milioane de metri patrati de produse, in timp ce importurile s-au redus considerabil, pe fondul existentei unor capacitati de productie excedentare. Analiza detaliata a pietei nationale de profile, panouri termoizolante si alte sisteme pentru hale poate fi lecturata in editia Octombrie 2012 a revistei Agenda Constructiilor. Pentru mai multe informatii, click aici!