Vor fi necesare masuri urgente referitoare la politicile care trebuie puse in aplicare pentru a garanta indeplinirea misiunii Comisiei Europene de a avea 100 de orase inteligente si neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon pana in anul 2030. Printre acestea se afla o finantare adecvata, crearea de grupuri de lucru si asigurarea unei conectivitati de inalta calitate, arata un nou studiu publicat de Vodafone. Raportul, intitulat, "Pregatiti pentru orasele viitorului: Cum poate accelera tehnologia schimbarea de durata (Fit for the Future Cities: How technology can accelerate sustainable change)" a fost derulat in 10 tari europene, inclusiv Romania, fiind comandat de Vodafone si realizat de Opinion Matters.
Potrivit sursei citate, 75% dintre romanii chestionati au spus ca tara lor si-a inceput deja parcursul de transformare digitala catre orase inteligente si 60% au considerat ca solutiile de tip smart city sunt apreciate de autoritatile locale din Romania.
Conform studiului, 7 din 10 orase europene analizate intentioneaza sa investeasca in solutii inteligente in viitor, mai mult de jumatate (52%) planuind sa cheltuiasca intre 2-10 milioane de euro in urmatorii trei ani. Chiar daca cele 10 tari se afla in faze diferite de implementare a planurilor referitoare la orasele inteligente, expertii au evidentiat o "fragmentare a responsabilitatilor". Aceasta inseamna ca depasirea obstacolelor necesita adesea interventii la diferite niveluri administrativ-teritoriale si depasirea provocarii unei coordonari complexe multi-organizationale intre consiliile locale, guverne si organisme interguvernamentale, precum Uniunea Europeana.
Lipsa de fonduri si legislatia - principalele piedici pentru realizarea de orase inteligente
Expertii au considerat ca principalele bariere in calea implementarii oraselor inteligente includ:
- lipsa de fonduri;
- legislatia;
- infrastructura;
- problemele legate de confidentialitate si siguranta;
- complexitatea procedurilor de achizitie;
- lipsa strategiei si a competentelor digitale.
"Orasele inteligente joaca un rol esential in Europa, avand capacitatea de a se adapta celor mai mari provocari ale vremurilor noastre, cum ar fi criza energetica in curs. In contextul in care trei sferturi dintre cetatenii UE traiesc in orase, orasele reprezentand 78% din consumul de energie din lume, trebuie sa investim in solutii digitale capabile sa reduca consumul general de energie si dependenta de sursele bazate pe combustibili fosili. Daca toate partile interesate din sectoarele public si privat se pot alia pentru a prioritiza dezvoltarea de tehnologii inovatoare, a infrastructurii adecvate si a competentelor digitale, putem face fata provocarilor Europei in materie de mobilitate, digitalizare si eficienta energetica", a declarat Joakim Reiter, Chief External Affairs Officer al Vodafone Group.
"Vodafone are parteneriate cu autoritatile municipale din UE unde solutiile companiei sunt deja utilizate, precum contorizarea inteligenta pentru monitorizarea consumului de energie si SIM-urile folosite pentru a ajuta soferii din serviciile publice de transport sa reduca costurile de combustibil si emisiile, schimband modul in care conduc. Acum, mai mult ca niciodata, in contextul crizei energiei si al cresterii cheltuielilor zilnice, factorii de decizie nu ar trebui sa astepte «momentul ideal» sau «solutia perfecta». Ar trebui sa inceapa procesul de digitalizare astazi, chiar daca presupune pasi mici. Acum este momentul si Vodafone este pregatita sa ajute guvernele si societatea sa abordeze aceste provocari pe termen imediat, mediu si lung", a precizat Vinod Kumar, Chief Executive Officer, Vodafone Business.
Cinci stadii de adoptie a oraselor inteligente, in Romania
Raportul identifica cinci stadii de adoptie a oraselor inteligente, in Romania acestea incadrandu-se in aceeasi proportie (35%) in categoriile "New Explorer" si "Pathfinder". "New Explorer" se refera la orasele care incep sa-si alinieze prioritatile politice la progresele digitale. Prin urmare, sunt dornice sa isi inceapa parcursul si sa adopte solutii inteligente. "Pathfinder" se refera la orasele care au implementat deja cateva solutii tehnologice, dar nu au o strategie clara si sunt marcate de anumite dezechilibre intre clustere. Dintre orasele romanesti luate in calcul pentru analiza niciunul nu a fost considerat "Front-Runner", categorie care include orasele mature tehnologic, dornice sa investeasca in solutii inovatoare.
Potrivit rezultatelor DESI, Romania se situeaza pe ultimul loc la indicatorii referitori la serviciile publice digitale si la competentele digitale. Acestea sunt cele doua componente importante pentru a sprijini adoptarea si promovarea solutiilor pentru orase inteligente.
Politicile pot juca un rol-cheie in accelerarea adoptarii oraselor inteligente
Studiul Vodafone identifica si domeniile-cheie in care anumite politici ar putea accelera adoptarea oraselor inteligente in Europa si recomanda patru actiuni specifice:
- asigurarea unei finantari adecvate, atat prin investitii publice, cat si private, si sprijin acordat oraselor pentru accesarea acestora;
- dezvoltarea planurilor pentru orase inteligente, prin incurajarea crearii de grupuri de lucru. Grupurile operative ar trebui sa impartaseasca exemple de bune practici, precum cele cu privire la modul de partajare a datelor si sa dezvolte cadre propice pentru masurarea eficientei si impactului solutiilor smart city. Grupurile operative pot oferi, de asemenea, recomandari despre cum sa dezvolte si sa respecte cadrele legale care au impact asupra implementarii oraselor inteligente, cum ar fi securitatea cibernetica;
- imbunatatirea abilitatilor digitale atat pentru forta de munca implicata in selectarea si implementarea de solutii pentru orase inteligente, cat si pentru cetatenii care vor utiliza serviciile pe care le sprijina aceste solutii;
- conectivitate de inalta calitate disponibila si accesibila tuturor, deoarece acesta este catalizatorul pentru dezvoltarea de succes a unui oras inteligent.
***
Sondajul online a fost realizat de Opinion Matters, o companie independenta de consultanta si cercetare de piata, care a colectat raspunsuri din Spania, Marea Britanie, Italia, Germania, Romania, Portugalia, Cehia, Turcia, Grecia si Finlanda. Expertii au fost selectati din randul celor care detin functii in cadrul unei autoritati locale sau al unui departament intr-o unitate administrativ-teritoriala, zona metropolitana, judet sau stat si avand un grad inalt de responsabilitate in ceea ce priveste luarea deciziilor in materie de tehnologie si inovare. Cercetarea a avut loc in perioada 15.03.2022 - 19.04.2022. Opinion Matters aplica principiile ESOMAR in activitatea sa, iar angajatii sunt membri ai Market Research Society.
Pentru a consulta studiul, click aici!