Potrivit Softlead, platforma de tip marketplace care ajuta companiile din Romania sa aleaga aplicatia software potrivita pe baza ADN-ului Digital, cele mai importante tendinte in achizitii si implementari software vor fi marcate de obiective masurabile dedicate cresterii si dezvoltarii.
1.Obiectivele de business vor genera decizia de achizitie software
In contextul schimbarilor fiscale si ale incertitudinii economice pentru cateva sectoare de activitate, companiile din Romania vor lua decizia achizitiei si implementarii aplicatiilor software potrivite in functie de obiectivele de crestere/dezvoltare, de oportunitati sau de problemele de business existente. Astfel, achizitiile software vor fi privite ca investitii sustenabile, ce vor contribui la eficientizarea costurilor sau la cresterea productivitatii interne.
2.Companiile vor avea nevoie de leadership agil
Potrivit Gartner, in 2024, companiile vor avea nevoie de aplicatii software care sa protejeze obiectivele de crestere in timp ce acestea vor genera valoare adaugata. Deciziile rapide, dar informate, bazate pe date, statistici si algoritmi ce indica sezonalitate sau recurenta au nevoie de solutii software care sa poata capta informatiile, care mai apoi sa poata fi analizate si gestionate eficient.
3.Top management-ul va ghida procesul de achizitie
In special in cazul companiilor de tip IMM, decizia de achizitie software apartine segmentului de management, care are o privire de ansamblu a nevoilor companiei si care are nevoie de acces la date si statistici in timp real pentru a lua decizii inspirate. Conform datelor Softlead, in 2023 a fost identificata o tendinta evidenta si in cazul companiilor mari, unde transparenta cifrelor devine un pilon important in fluxul decizional.
Cresterea interesului segmentului de top management pentru a-si cunoaste ADN-ul Digital si pentru a lua decizii obiective si sustenabile bazate pe acesta este un semn al educarii pietei de consum de aplicatii software. Acest lucru va conduce, in timp, la imbunatatirea ratei de succes a proiectelor IT, precum si la eficientizarea proceselor si activitatilor interne ale fiecarui tip de organizatie. Alexandra Roata, Co-Founder Softlead.
4.Finantarea achizitiilor software prin granturi. Peste 10.000 de companii vor accesa fonduri in 2024 pentru digitalizare
Apetitul pentru tehnologii avansate, de tipul AI (Artificial Intelligence), pentru roboti care eficientizeaza activitatile repetitive - RPA (Robotic Process Automation) sau pentru analiza predictiva se va transforma in proiecte digitale reale cu ajutorul accesarii fondurilor si granturilor dedicate.
5.Cresterea apetitului pentru AI (Artificial Intelligence)
Conform Gartner, pana in anul 2026, 30% dintre aplicatiile software noi vor integra tehnologii AI. In prezent, doar 5% dintre aplicatii includ module sau functionalitati bazate pe inteligenta artificiala. Acest trend se afla la baza cresterii consumului de AI inclusiv la nivel local, in randul companiilor medii si mari.
6.Apetitul va creste pentru aplicatiile software existente
Digitalizarea companiilor se poate face fie prin alegerea aplicatiilor software existente (de tip SaaS – Software as a Service sau On Premise) sau prin dezvoltarea de la zero a solutiilor software personalizate. Conform datelor Softlead, peste 94% dintre cerintele de digitalizare generate prin intermediul platformei vizeaza aplicatii software existente, care pot necesita actualizari sau personalizari si doar 6% dintre cererile de oferta se adreseaza serviciilor de software development.
Potrivit previziunilor Gartner, piata solutiilor software de tip SaaS (Software as a Service) va ajunge la 243 milioane de dolari in 2024, cu 18% mai mult decat in anul anterior, ceea ce confirma interesul crescut al companiilor pentru digitalizarea eficienta si rapida.
7.Companiile care au in plan digitalizarea vor alege furnizori IT cu experienta in domeniul lor de activitate
Experienta furnizorilor IT in implementarea aplicatiilor software in anumite industrii reprezinta una dintre cele mai importante caracteristici care conteaza in procesul de selectie. Acest criteriu poate fi regasit in module si functionalitati software specifice, in aplicatii software 100% dedicate unui domeniu de activitate sau in servicii de consultanta in implementare specializata.