Tot mai multi directori generali considera ca datele utilizate eficient pot duce la schimbarea strategiilor pe termen mediu si lung si cresterea veniturilor, dar nu se simt inca suficient de increzatori in guvernanta si securitatea datelor din organizatia lor pentru a lua decizii pe baza acestora, reiese din studiile realizate de PwC la nivel global.
Pe de alta parte, trebuie tinut cont si de faptul ca majoritatea companiilor, independent de industria din care fac parte, detin arhitecturi IT complexe, cu multe sisteme, mai mult sau mai putin integrate si care necesita timp aditional pentru a colecta datele de o maniera structurata.
Cel mai recent sondaj PwC Global Digital Trust Insights 2023 constata ca atunci cand este abordat subiectul datelor in rapoartele corporative anuale, discutia este mai degraba dintr-o perspectiva defensiva decat din perspectiva potentialului de inovare pe care il pot aduce datele, lucru observat si in analiza realizata anul trecut. Cu toate acestea, liderii de afaceri sunt din ce in ce mai interesati despre cum pot sa foloseasca datele pentru a identifica arii de inovare precum imbunatatirea experientei clientilor sau strategii de stabilire a preturilor pe fondul presiunilor aduse de pandemie si cresterea inflatiei. Proiectele de inovatie bazate pe date implica insa si o guvernanta solida si prin urmare responsabili de gestionarea datelor care sa se asigure ca bazele sunt gestionate solid din perspectiva securitatii.
Tot mai multe companii au creat pozitii de directori care sa gestioneze utilizarea si guvernanta datelor
Raportul PwC Chief Data Officer Study 2023 arata ca firmele vorbesc despre date mai mult ca niciodata. In urma unei analize a rapoartelor anuale, s-a observat ca frecventa medie a mentionarii datelor in cadrul acestora a fost de 70 de ori in ultimul an, de noua ori mai mult decat in editia de anul trecut. In cazul companiilor care au numit deja un director care sa gestioneze utilizarea si guvernanta datelor (Chief Data Officer – CDO), frecventa este si mai mare, in medie de 87 de ori.
Si tot mai multe companii isi numesc un CDO, reflectand interesul in crestere pentru utilizarea datelor si cresterea volumului de date din ultimii ani. Potrivit sursei citate, anul trecut 27% din cele mai importante 2.500 de companii listate globale aveau desemnat un CDO, in crestere de la 21% in 2021.
Potrivit aceluiasi studiu, desemnarea unui CDO pare sa fie corelata cu performante financiare puternice, lucru care reflecta faptul ca echipele de management acorda din ce in ce mai multa importanta acestor informatii si realizeaza ca le pot aduce un avantaj competitiv. Intre 2017 - 2022, companiile din energie au inregistrat cresteri de ale veniturilor de 42%, cele din domeniul utilitatilor de 41%, cele din imobiliare de 38%, iar bancile de 33% potrivit studiului Chief Data Officer Study 2023.
In plus, aproape jumatate dintre bancile si companiile de asigurari au in prezent un CDO, reprezentand 22% din numarul total la nivel global. In ceea ce priveste ponderea regionala, companiile europene au in prezent mai multi CDO (42%) decat cele din America de Nord (38%), datorita numirilor din Marea Britanie, Elvetia si Germania. Acest lucru se datoreaza reglementarilor europene privind confidentialitatea datelor in ultimii ani, inclusiv mai multe amenzi recente in temeiul legislatiei GDPR din Uniunea Europeana. Cu toate acestea, America de Nord ramane lider in ceea ce priveste competentele, capacitatile si experienta responsabililor pentru date.
De ce este importanta numirea unui CDO. Cateva recomandari
In cazul organizatiilor care nu au numit deja un CDO la nivel executiv, este momentul sa ia in calcul aceasta optiune pe fondul unui risc crescut de atacuri cibernetice, dar si pentru a contrabalansa potentialul avantaj al competitiei adus de o numire similara.
In ceea ce priveste companiile din industriile si regiunile cu un numar redus de CDOs, recomandarea este sa analizeze potentialul unui astfel de rol care ar putea contribui la identificarea unor noi oportunitati de afaceri bazate pe date. O persoana care poate sa analizeze si sa gaseasca posibilitati de a folosi aceste informatii va avea un rol esential in strategiile pe termen mediu si lung.
Pentru companiile care au deja un responsabil de gestionarea datelor, recomandarea este sa continue sa investeasca in programele de transformare a datelor precum platforme, initiativele de guvernanta sau programele de educatie in domeniul datelor la nivel organizational. Investitiile in acest domeniu se pot transforma in avantaje competitive pentru orice organizatie.
O atentie sporita trebuie sa vina si din zona directorilor de IT si a responsabililor departamentelor vizate (achizitii, vanzari, financiar, etc) in vederea implementarii de solutii de tip “dashboard”, care trebuie sa ofere rapoarte nu doar pe arii individuale de business, ci si agregat si, intr-un caz special, corelate cu factori externi (i.e. fenomene meteorologice, evenimente sociale, politici monetare etc).
*** Autor: Radu Badiceanu, Partener PwC Romania