Cheltuielile IT la nivel mondial sunt estimate sa insumeze 4,6 trilioane USD in 2023, in crestere cu 5,5% fata de 2022, conform ultimei prognoze date publicitatii de Gartner. In pofida turbulentelor ce afecteaza in mod continuu economia globala, se estimeaza ca in 2023 toate regiunile de pe glob vor marca o evolutie pozitiva a cheltuielilor IT.
"Problemele macroeconomice nu incetinesc transformarea digitala. Cheltuielile IT vor ramane consistente, chiar daca se preconizeaza ca multe tari vor avea o evolutie minima a produsului intern brut (PIB) si o inflatie ridicata in 2023. Prioritizarea va fi esentiala, deoarece directorii IT cauta sa optimizeze cheltuielile folosind tehnologia digitala pentru a transforma propunerea de valoare a companiei, veniturile acesteia si interactiunile cu clientii", a declarat John-David Lovelock, Distinguished VP Analyst la Gartner.
Segmentul de software va inregistra o crestere de doua cifre in acest an, deoarece companiile isi prioritizeaza cheltuielile pentru a obtine avantaje competitive prin cresterea productivitatii, automatizari si alte initiative de transformare bazate pe software. In schimb, segmentul dispozitivelor va scadea cu aproape 5% in 2023, deoarece consumatorii amana achizitiile de noi echipamente din cauza scaderii puterii de cumparare si a lipsei de stimulente pentru cumparare (vezi tabelul 1).
Pe masura ce organizatiile traverseaza turbulente economice continue, alocarea fondurilor pentru mentinerea tehnologiilor existente in comparatie cu cele directionate pentru achizitia de tehnologii noi care produc schimbari in procesele de afaceri este evidenta in cresterea generala a cheltuielilor IT.
"Directorii IT se confrunta cu un echilibru evident in dihotomiile aferente cheltuielilor IT. De exemplu, se fac suficiente cheltuieli pe pietele centrelor de date pentru a mentine centrele de date on-premise existente, dar noi cheltuieli au fost dirijate catre optiunile de cloud, acestea fiind reflectate in cresterea serviciilor IT", a adaugat John-David Lovelock.
Segmentul de servicii IT isi va continua traiectoria de crestere pana in 2024, in mare masura dirijat de piata infrastructurii ca serviciu (IaaS), estimandu-se ca va atinge o crestere de peste 30% in anul curent. Pentru prima data, pretul este factorul-cheie al cresterii cheltuielilor pentru segmentele de servicii cloud, mai degraba decat doar cresterea utilizarii.
Expunerea la impactul falimentului bancilor ramane limitata, dar directorii executivi trebuie sa se pregateasca pentru perturbari
Prabusirea Silicon Valley Bank, Signature Bank si Credit Suisse a creat o unda de soc in domeniul bancar si in industria de tehnologie. Cu toate ca expunerea ramane relativ limitata, este posibil ca startup-urile din domeniul tehnologiei sa se confrunte cu noi intrebari si analize mai atente din partea actionarilor, clientilor si potentialilor clienti.
"Aceasta nu este doar o problema pentru companiile de tehnologie, deoarece aceste banci au imprumutat bani tuturor formelor de startup-uri, nu doar celor din IT. Directorii din domeniul tehnologiei trebuie sa asigure de urgenta organizatia ca isi vor conserva capitalul de lucru, monitorizarea impactului asupra numerarului, asigurarea accesului la credit si supravegherea indeaproape a specialistilor din propriile echipe si a culturii organizationale. Odata ce organizatia este pregatita corespunzator, directorii generali pot directiona si determina angajatii sa identifice, sa accelereze executia si sa valorifice oportunitatile de pe piata", a subliniat John-David Lovelock.
Lipsa de talente continua pe fondul disponibilizarilor
Chiar daca disponibilizarile continua sa aiba un impact asupra industriei de tehnologie in general, exista in continuare o lipsa critica de personal calificat in IT. Cererea de talente in acest domeniu depaseste cu mult oferta, iar aceasta cerere va continua cel putin pana in 2026, pe baza cheltuielilor IT estimate.
"Reducerile de personal efectuate de firmele din domeniul tehnologiei nu inseamna ca deficitul de talente IT s-a incheiat. Cheltuielile IT pentru serviciile interne se reduc in toate industriile, iar companiile nu tin pasul cu cresterile salariale. Drept urmare, companiile vor cheltui mai mult pentru a pastra mai putin personal si vor apela la firmele de servicii IT pentru a completa golurile", a mai precizat reprezentantul Gartner.
Metodologia Gartner de estimare a cheltuielilor IT se bazeaza in mare masura pe analiza riguroasa a vanzarilor efectuate de peste o mie de furnizori pentru intreaga gama de produse si servicii IT. Gartner foloseste tehnici de cercetare primare, completate de surse secundare de cercetare, pentru a construi o baza de date cuprinzatoare cu date despre dimensiunea pietei pe care sa isi bazeze prognoza.
***
Prognoza trimestriala Gartner privind cheltuielile IT ofera o perspectiva unica asupra cheltuielilor IT in segmentele hardware, software, servicii IT si comunicatii. Aceste rapoarte ii ajuta pe clientii Gartner sa inteleaga oportunitatile si provocarile pietei. Cea mai recenta cercetare privind prognoza cheltuielilor IT este disponibila clientilor Gartner in "Gartner Market Databook, 1Q23 Update".
Gartner for High Tech pune la dispozitia liderilor din domeniul tehnologiei si echipelor lor cele mai bune practici bazate pe roluri, perspective din industrie si viziuni strategice asupra tendintelor emergente si schimbarilor pietei pentru a-si atinge prioritatile esentiale si pentru a construi organizatiile de succes de maine.