Pandemia Covid-19 a actionat ca un catalizator al schimbarii si a reiterat necesitatea de a acorda atentie modului in care sunt administrate facilitatile. De la birouri detinute sau inchiriate, depozite, magazine de vanzare cu amanuntul sau locatii de productie, toate tipurile de facilitati vor necesita o atentie sporita si planuri adaptate pentru functionarea corecta in noul context.
Organizatiile prefera sa angajeze manageri de facilitati profesionisti si instruiti pentru a realiza toate adaptarile necesare cu succes. Rolul furnizorilor de servicii facilities management (FM) poate si va deveni, de asemenea, mai strategic si pe termen lung. Vedem deja cum rolul managementului facilitatilor se dezvolta de la doar a fi un furnizor de servicii, la promovarea unei culturi ancorate de practici de munca sigure, pe calitate, pe tehnologie bazata pe date si analiza.
Tehnologiile digitale schimba modul in care sunt utilizate facilitatile deoarece pandemia a redefinit locul de munca si modul de viata. Pe masura ce sistemele digitale devin mai puternice si mai adanc incorporate in procesele si procedurile organizatiilor, modul in care companiile gestioneaza si utilizeaza birouri, proprietati rezidentiale, site-uri de productie sau depozite, va continua sa evolueze. Procesele digitalizate permit companiilor sa ia decizii bazate pe date si sa gestioneze eficient proprietatile.
Digitalizarea proceselor de management al facilitatilor
Pe masura ce organizatiile se pregatesc sa redeschida locurile de munca, ocupantii ar trebui sa fie pregatiti sa-si actualizeze politicile de primire a angajatilor, clientilor si vizitatorilor. Asteptarile oamenilor de la facilitatile si serviciile pe care le ofera companiile de FM cresc intr-un ritm rapid, cu mai mult accent pe sanatatea si bunastarea la locul de munca. Prin implementarea celor mai noi tehnologii, furnizorii de FM trebuie sa lucreze impreuna cu clientii pentru a imbunatati experienta ocupantilor atunci cand sunt la locul de munca.
Pandemia Covid-19 a obligat companiile sa acorde o atentie tot mai mare automatizarii proceselor de FM, de la planificarea mutarilor, cereri de servicii si intretinere, pana la gestionarea energiei sau personalizarea spatiului de lucru. Managerii de facilitati trebuie sa utilizeze datele pentru o mai buna luare a deciziilor, planificarea capitalului si imbunatatirea experientei locului de munca pentru angajati si clienti.
Cladirile inteligente si inteligenta artificiala
Tehnologiile inteligente accelereaza aproape fiecare aspect al automatizarii cladirilor. Prin utilizarea tehnologiilor, munca de zi cu zi a furnizorilor de servicii de FM va deveni digitalizata si mai eficienta. Exista o varietate de tehnologii inteligente disponibile pentru a automatiza parcuri de industriale, spatii de birouri, centre comerciale, complexe de apartamente, depozite si alte spatii publice. Cu ajutorul acestor tehnologii, managerii de facilitati au posibilitatea de a-si optimiza timpul de munca si de a crea un mediu mai bun pentru ocupanti.
In pandemie, tehnologiile inteligente au devenit si mai importante, avand in vedere ca facilitatile au nevoie de un control mai bun pentru a functiona intr-un mediu foarte dinamic, cu un model de ocupare variat. Modificarile rapide, monitorizarea la distanta si prognozarea operatiunilor prin analiza datelor sunt de asteptat sa aduca eficienta in acest domeniu care se digitalizeaza rapid.
Conceptul de cladiri inteligente ii provoaca pe managerii de instalatii sa redescopere utilizarea si integrarea cladirilor intr-un singur ecosistem. Fiecare element sau dispozitiv din cladire, cum ar fi lumini, senzori, ferestre, unitati HVAC, usi si CCTV, are o identitate unica dar toate sunt complet integrate intr-o retea. Inteligenta artificiala si tehnologiile IoT pot creste eficienta operationala si imbunatatesc managementul cladirilor, permitand monitorizarea si controlul la distanta al instalatiilor.
Wellness si wellbeing
Organizatiile investesc din ce in ce mai mult in sanatatea si bunastarea angajatilor lor. Pandemia a redefinit complet experienta si asteptarile angajatilor. Pe masura ce organizatiile se adapteaza din ce in ce mai bine la noul context, exista o nevoie tot mai mare ca angajatorii sa le asigure ocupantilor ca lucreaza in conditii de siguranta la locurile de munca si ca au capacitatea de a le da siguranta aceasta pe termen lung. Obiectivul principal al profesionistilor din FM este de a oferi programe de wellness care sa stimuleze productivitatea, sa atraga talente si sa reduca rata de imbolnavire a ocupantilor. Furnizorii de FM trebuie sa echilibreze nevoile diferitelor grupe de varsta, tinand cont de bunastarea tuturor.
In concluzie
Datorita accentului sporit pe experienta utilizatorului, rolul furnizorilor de servicii de FM devine din ce in ce mai strategic pe termen lung. Furnizorii de servicii de FM lucreaza in parteneriat cu clientii pentru a-i ajuta sa isi atinga obiectivele. Intrucat tehnologia si cerintele in schimbare determina o sofisticare sporita in managementul facilitatilor, oamenii din echipele de FM joaca un rol mult mai important.
Este esential ca furnizorii de servicii de FM, proprietarii si ocupantii trebuie sa lucreze impreuna pentru a se stabili pe o abordare echilibrata care sa conduca la introducerea unui spectru de solutii fizice si digitale pentru a raspunde eficient nevoilor de continuitate si dezvoltare a afacerii.
*** Articol semnat de Lucian Anghel, Fondator si CEO, Timepal Romania si Facilities Management Services