Criza sanitara generata de pandemia de Covid-19 a impulsionat companiile sa caute noi solutii pentru a raspunde contextului incert. Pentru multe business-uri, transformarea digitala poate fi o astfel de solutie, capabila sa contribuie la relansarea activitatii si la favorizarea unei cresteri durabile. In Romania, o tara care se bucura de o sustinuta notorietate in Europa in materie de oportunitati in domeniul tehnologiei, mai mult de jumatate dintre companii (55%) au facut doar mici investitii in acest sector, potrivit celei mai recente editii a studiului DESI 2020 - Digital Economy and Society Index, asadar inca exista multe oportunitati pe care le pot explora.
Avantajele transformarii digitale
Transformarea digitala este un proces care necesita o recalibrare continua atat a modelelor de afaceri, de operare si de interactionare cu clientii, cat si a competentelor detinute de companii. Pentru multe dintre acestea, demararea unui astfel de proces sustinut sta sub semnul rentabilitatii investitiilor.
Potrivit studiului Deloitte Digital Transformation 2020, companiile care inregistreaza un nivel ridicat de digitalizare raporteaza cresteri ale veniturilor mult peste media industriei din care provin si sunt de trei ori mai inclinate spre a raporta o crestere a veniturilor anuale globale decat organizatiile cu un nivel mic de digitalizare. Este si cazul producatorului de jucarii Lego, care, prin initierea unui program de transformare digitala axat pe infrastructuri sigure, imbunatatirea experientei consumatorilor si introducerea unor noi servicii si produse, a reusit nu numai sa evite falimentul in 2004, dar si sa isi mareasca si veniturile. Compania a regandit intregul lant de aprovizionare prin sisteme de ERP, a reproiectat arhitectura sistemelor IT si si-a creat noi surse de venit, precum aplicatiile si jocurile mobile, ajungand cinci ani mai tarziu sa isi dubleze veniturile.
Pe langa o crestere a veniturilor, transformarea digitala ajuta si la eficientizarea proceselor unei organizatii. Atunci cand Spotify, platforma de servicii de streaming muzical, anunta in 2016 migrarea catre serviciile de cloud oferite de Google, aceasta nu a facut decat sa opteze pentru o infrastructura mult mai flexibila care sa ii permita o reducere a costurilor si a timpului petrecut pentru mentenanta propriilor centre de date sau a celor inchiriate. Mai mult, migrarea a oferit posibilitatea de aefectua mult mai rapid unele dezvoltari ale platformei, lucru care i-a permis sa ofere o experienta inovatoare clientilor sai, inclusiv prin personalizarea automata a continutului.
Mai mult decat atat, transformarea digitala este o ocazie de a imbunatati semnificativ intreaga interactiune cu clientul, de a-l duce in centrul filosofiei de business. Cu ajutorul analizei si interpretarii datelor, organizatiile pot intelege mai bine nevoile clientilor si lua masuri in vederea imbunatatii calitatii serviciilor si a produselor pe care le ofera. Confruntata cu rezultate economice slabe cauzate de o politica de expansiune excesiva careia i se adaugau efectele crizei financiare din 2008, Starbucks a inceput sa puna in aplicare in acel an un plan prin care combina data analytics si IoT - Internet of Things -, programe de loialitate si aplicatii mobile, cu scopul de a planifica noile zone de amplasare a magazinelor sale sau a alinia serviciile si produsele pe care le oferea cu preferintele clientilor.
Chiar daca, de cele mai multe ori, companiile folosesc resurse interne in vederea transformarii digitale, colaborarea cu potentialii parteneri externi este la fel de importanta. Prin prisma parteneriatelor incheiate cu Lyft, una dintre cele mai importante retele de transport din Statele Unite, si cu Uber Eats, Starbucks este un exemplu edificator si pentru modul in care relatia dezvoltata cu colaboratorii externi poate ajuta in procesul de transformare digitala. Astfel, nu numai ca Starbucks ofera valoare adaugata clientilor sai prin acordarea de beneficii suplimentare in programul de loialitate in baza calatoriilor efectuate prin aplicatia de ride-sharing, dar are si o mai buna arie de acoperire pentru vanzarea produselor sale prin dezvoltarea programului de livrari.
Nu in ultimul rand, capitalul uman joaca un rol esential in transformarea digitala a unui business. Atunci cand initiaza un astfel de proces, companiile trebuie sa ia in considerare si gradul de cunostinte digitale ale angajatilor. Procentul europenilor care detin abilitati digitale de baza, desi in crestere, a cunoscut fluctuatii foarte mici in ultimii cinci ani (58% in 2019, de la 55% in 2015), potrivit studiului DESI. In acest context, organizatiile trebuie sa depuna eforturi considerabile - de la programe personalizate, de gamification, pana la cele oferite prin intermediul telefonului mobil – pentru a perfectiona capacitatile digitale ale angajatilor, lucru care poate contribui la cresterea reputatiei de angajator a companiei si la imbunatatirea relatiei dintre angajator si angajati.
Mizele transformarii digitale sunt mai mult decat de ordin financiar
Pentru multe companii care deja au ales calea transformarii digitale, rentabilitatea investitiilor a fost reflectata in modul in care acestea au inregistrat cresteri exceptionale, si-au eficientizat procese, si-au imbunatatit calitatea serviciilor si a produselor pe care le ofera, au construit relatii solide de business cu colaboratori externi si au legat relatii stranse cu angajatii. Acestea au inteles ca valoarea adaugata generata de transformarea digitala are un impact major asupra intregului business pe termen lung nu doar din punct de vedere financiar. Companiile apeleaza din ce in ce mai mult la transformarea digitala din motive socio-economice, corelatecu atentia sporita acordata comunitatilor in care activeaza, canalizandu-si atentia asupra indicatorilor de mediu, sustenabilitatii si diversitatii.
Pentru companiile care sunt la inceput de drum, pe langa constientizarea tuturor beneficiilor antrenate de un proces de transformare digitala, este deopotriva important sa inteleaga unde se pozitioneaza pe traiectoria acestui demers, care este gradul de digitalizare pe care si-l doresc si care sunt pasii de urmat pentru a-si atinge obiectivele. Intr-o prima instanta, pot avea in vedere o strategie etapizata, care sa stabileasca investitiile prioritare, astfel incat implementarea procesului de transformare digitala sa fie una cat mai eficienta.
*** Opinie de Vladimir Aninoiu, Director Tehnologie in cadrul practicii de Consultanta a Deloitte Romania