Infractorii informatici isi rafineaza continuu tehnicile de inselatorie prin e-mail si folosesc logo-urile si formatele vizuale ale unor banci cunoscute, dar si jargon financiar specific, pentru a face cat mai multe victime. Daca la debutul pandemiei, cele mai multe mesaje inselatoare exploatau setea de informatii legate raspandirea noului coronavirus si modalitatile de protectie, atacatorii si-au schimbat treptat modul de lucru si exploateaza tot mai mult schimbarile obiceiurilor de consum ale oamenilor aduse pe fondul restrictiilor, informeaza o comunicare a Bitdefender, furnizor global de solutii de securitate informatica.
Astfel, numarul mesajelor care pretind a fi trimise in numele bancilor a explodat in contextul in care tranzactiile bancare, administrarea conturilor si cumparaturile se fac mai frecvent online decat fizic in contextul actual.
Datele Bitdefender, furnizate de laboratoarele Antispam, arata ca, daca in luna septembrie se atingea un maxim zilnic de 38% dintre toate e-mail-urile asociate serviciilor financiar-bancare marcate drept mesaje spam, o luna mai tarziu se atingea un nou varf de sase din zece astfel de mesaje care erau frauduloase, iar in noiembrie, circa o treime din totalul mesajelor ajunse in inboxul oamenilor urmareau sa-i insele, un volum urias care aduce riscuri pe masura.
Multe dintre mesajele trimise reproduc corespondenta legitima prin internet cu o banca. Acestea contin logourile autentice, un format vizual specific bancii respective, formulari firesti si terminologie de specialitate, de aceea depistarea capcanelor este mult mai dificila decat se intampla pana acum, mai ales cand victima acceseaza in graba mail-ul de pe telefon sau de pe tableta si nu aloca timp suficient mesajului citit.
Greselile gramaticale au disparut, la fel si lipsa de atentie a expeditorilor la detalii. Mesajele au devenit coerente, credibile si indeamna oamenii sa actioneze cat mai urgent: sa transmita date personale sau informatii financiare, sa-si actualizeze datele, sa descarce un extras de cont sau sa acceseze un link pentru a rezolva o problema de securitate asociata cu o posibila frauda.
In situatia in care victima da curs solicitarilor venite in numele bancii, datele de card sau cele personale ajung pe mana raufacatorilor, care vor goli mai apoi conturile celor pacaliti.
"Anul 2020 a aratat ca raufacatorii si-au perfectionat tehnicile de inginerie sociala si trimit mesaje care se pliaza perfect pe subiectele de actualitate si pe contextul general de pandemie. Mii de oameni devin zilnic victime ale e-mail-urilor frauduloase trimise de la pretinsi angajati ai bancilor si pierd astfel nu doar bani, ci si controlul asupra vietii digitale", spune Alina Bizga, specialist in securitate informatica la Bitdefender.
Recomandari pentru utilizatori
- Nu transmiteti date financiare si informatii personale ca urmare a unor solicitari venite prin e-mail. O banca nu va va cere asemenea date.
- Inainte de a accesa fisiere atasate sau linkuri care pretind a fi de la banca, asigurati-va ca verificati cu atentie adresa de e-mail a expeditorului. Daca domeniul nu este de tipul @banca.ro, ci @banca-ro.online sau alte versiuni inselatoare, exista riscul unei tentative de frauda.
- Folositi o solutie de securitate performanta, capabila sa depisteze asemenea inselatorii.
***
Bitdefender este o companie de securitate informatica cu activitate la nivel global, care furnizeaza solutii revolutionare de protectie impotriva amenintarilor complexe catre 500 de milioane de utilizatori din peste 150 de tari. Inca din anul 2001, Bitdefender a dezvoltat tehnologii recunoscute la nivel international destinate securitatii pentru familii si corporatii si a devenit un furnizor de incredere pentru protectia terminalelor si infrastructurilor companiilor. Astazi, tehnologiile Bitdefender sunt prezente in 38% dintre solutiile de securitate de pe piata.