O treime dintre consumatori sunt dispusi sa plateasca un pret premium pentru produsele sustenabile, iar companiile ar trebui sa se pregateasca pentru ca sustenabilitatea sa devina o asteptare, nu o exceptie in viitor, arata studiul global de sustenabilitate 2021, realizat de compania de consultanta si strategie Simon-Kucher & Partners si analizat de organizatia Ambasada Sustenabilitatii. Acesta indica schimbari semnificative la nivel global, in modul in care consumatorii privesc sustenabilitatea si diferentele de opinii intre generatii in legatura cu dorinta de a plati pentru produse si servicii sustenabile. In timp ce atitudinile variaza de la o generatie la alta, de la o tara la alta si de la o industrie la alta, 85% dintre consumatori au devenit „mai eco-friendly” in ultimii ani.
Companiile trebuie sa actioneze acum pentru a nu ramane in urma in viitor. Cu cat lumea devine mai sustenabila, cu atat apar noi provocari si oportunitati in mediul de business. Consumatorii se considera agenti ai schimbarii, ceea ce inseamna ca nevoia companiilor de a se adapta nu a fost niciodata mai urgenta.
Decalajul dintre generatii: Consumatorii mai tineri iau activ masuri pentru a fi mai sustenabili
La nivel global, 85% dintre persoane indica faptul ca si-au schimbat comportamentul de cumparare spre unul mai sustenabil in ultimii cinci ani - cu toate acestea, exista diferente de atitudine intre generatii. Cercetarea a aratat faptul ca in cazul baby boomerilor si generatiei X, 24%, (din fiecare categorie de varsta) au schimbat in mod semnificativ comportamentul lor spre unul mai sustenabil - pentru mileniali, cifra ajunge la 32% O treime din mileniali aleg o alternativa sustenabila, atunci cand ea exista, in timp ce generatiile mai in varsta sunt mai putin susceptibile de a alege activ astfel de alternative, intre 24 si 29%.
In timp ce atitudinile fata de sustenabilitate variaza de la o generatie la alta, acestea variaza si de la o tara la alta - In ceea ce priveste consumatorii care fie si-au modificat semnificativ comportamentul de cumparare, fie si-au schimbat modul de viata pentru unul mai sustenabil, Austria este in frunte (42%), urmata de Italia (41%), Spania (35%) si Germania (34%).
“Millenialii si generatia Z devin o forta de luat in considerare, deoarece acestea continua sa reprezinte o parte mai mare din demografia consumatorilor. Companiile care nu au sustenabilitatea ca parte a valorilor lor trebuie sa actioneze acum pentru a se proteja impotriva impactului negativ asupra reputatiei lor pe viitor si a pierderii cotei de piata”, a declarat Shikha Jain, autor al studiului si partener la Simon-Kucher & Partners.
In toate sectoarele si tarile, sustenabilitatea este un criteriu important de cumparare - desi pretul si calitatea inca domina
La nivel global, sustenabilitatea este un criteriu important de cumparare pentru 60% dintre consumatori.
Atitudinile fata de sustenabilitate drept criteriu de achizitie variaza, de asemenea, in functie de industrie: de la 74 % in energie / utilitati la 44 % in serviciile financiare. Constructii/locuinte (66 %), bunuri de consum (63 %), calatorii si turism (62 %) si automobile (61 %) .
„Importanta relativa a sustenabilitatii in timpul cumpararii va continua sa creasca. Astazi, 50 % dintre consumatori clasifica sustenabilitatea ca fiind una dintre cele cinci valori de top” a declarat Dr. Andreas von der GaTHen, co-CEO al Simon-Kucher. „Pe masura ce asteptarile legate de dezvoltarea durabila vor creste, companiile se vor confrunta cu o presiune semnificativa pentru a-si dovedi acreditarile in materie de sustenabilitate si vor continua sa o faca parte centrala a valorilor lor.”
Peste o treime (34%) din populatie este dispusa sa plateasca mai mult pentru produse sau servicii sustenabile; iar cei care vor sa plateasca mai mult vor accepta un produs premium cu 25% mai scump. Din nou, generatiile mai tinere sunt fruntase: generatia Z (39 %) si milenialii (42 %) doresc sa plateasca pentru sustenabilitate in comparatie cu generatia X (31 %) si baby boomers (26 %). In ceea ce priveste cat de mult sunt dispusi sa plateasca, generatia Z (32 %) si milenialii (31 %) ar plati a dublu pentru un produs premium, fata de baby boomers (14 %) si de trei ori mai mai mult in raport cu generatia X (21 %).
Intersectorial, dorinta de a plati pentru sustenabilitate este cea mai mare in cazul bunurilor de consum (38%) si cea mai mica in cazul energiei/utilitatilor (31%). Dintre persoanele care sunt dispuse sa plateasca mai mult pentru produse sustenabile premium, suma cea mai mica este pentru bunuri de consum (22%) si cea mai mare pentru servicii financiare ( 27%).
„In mare parte, in acest moment, consumatorii sunt dispusi sa plateasca pentru sustenabilitate, demonstrand ca exista o piata pentru companiile „verzi”. Ei sunt motivul pentru care vedem o crestere a companiilor sustenabile din intreaga lume. Cu toate acestea, pe masura ce cererea pentru produse sustenabile creste, acestea devin norme, nu exceptiii, sustenabilitatea va deveni o miza de pus pe masa si va fi inclusa in normele de igiena”, a declarat Jain. „Intreprinderile trebuie sa investeasca, sa inoveze si sa isi transforme modelele de afaceri acum pentru a-si proteja profitabilitatea si viabilitatea pe termen lung. Cresterea perturbatorilor sustenabili si cresterea gradului de constientizare a consumatorilor vor contribui la stimularea asteptarilor in ceea ce priveste alternativele sustenabile la preturi accesibile.”
*** Articol realizat de Ambasada Sustenabilitatii, pe baza raportului Simon-Kucher & Partners. Mai multe detalii despre studiu, aici.