Primaria Municipiului Iasi a obtinut finantare europeana pentru un important proiect de infrastructura. Primarul Mihai Chirica si directorul Agentiei pentru Dezvoltare Regionala Nord - Est (ADRNE), Vasile Asandei, au semnat contractul de finantare pentru proiectul „Reabilitarea infrastructurii de tramvai in Municipiul Iasi - Reorganizarea circulatiei pe bulevardul Tudor Vladimirescu”. Proiectul presupune reabilitarea infrastructurii si suprastructurii caii de rulare tramvai pe tronsonul cuprins intre intersectie Bucsinescu - bulevardul Tudor Vladimirescu - intersectie Calea Chisinaului. Perioada de implementare estimata este de 24 de luni.
Valoarea totala a proiectului este 114,197,308 lei (aproape 24 de milioane de euro), din care valoarea nerambursabila este de 99,840,984 lei. Finantarea va fi asigurata prin intermediul Programului Operational Regional - Axa IV „Sprijinirea dezvoltarii urbane durabile” - Obiectivul specific 4.1: Reducerea emisiilor de carbon in municipiile resedinta de judet prin investitii bazate pe planurile de mobilitate urbana durabila.
In paralel, municipalitatea aproape a finalizat licitatia pentru lucrari din cadrul proiectului mentionat. Procedura a avut o prevedere bugetara maxima de 29.110.847 lei, fara TVA. Deschiderea ofertelor a avut loc pe 30 mai, fiind primita oferta asocierii Conest SA Iasi - Mari Vila Com SRL Bucuresti.
„Pentru a nu pierde timpul, am declansat toate procedurile de achizitie pentru a permite demararea acestui proiect cat mai rapid. La licitatia de executie a lucrarilor a fost depusa o oferta. Evaluarea tehnico-economica este in curs de finalizare. Procesul verbal va fi emis, urmand a fi comunicat consortiului care a participat la licitatie. Practic, de astazi suntem in situatia de a putea semna si contractul de lucrari, lucru care se va intampla dupa expirarea perioadei de contestatii, adica peste sapte zile lucratoare. Dupa expirarea acestei date, adica in jur de 25 iunie, va fi emis si ordinul de incepere a lucrarilor. Pentru ca avem mai multe proiecte de reabilitare a infrastructurii de tramvai, lucrarile nu se vor petrece simultan pe toate aceste santiere pentru a nu distruge acest tip de transport. Intentionam ca pana la sfarsitul acestui an sa finalizam tronsonul Podu Ros - Tesatura, dupa care vom demara si lucrarile in zona Tudor Vladimirescu”, a declarat primarul Mihai Chirica.
„Fara finantarea europeana, situatia ar fi fost tragica, dramatica”. Edilul a subliniat importanta fondurilor europene in dezvoltarea comunitatilor locale din Romania. „Fara fondurile de investitii alocate de la bugetul Uniunii Europene Romania ar fi fost cu siguranta in cea mai grava prapastie economica din ultima suta de ani. Spun asta motivat de faptul ca in acest an nu ne-am permis nici macar jumatate din investitiile pe care ni le puteam permite acum doi ani. Acest lucru se intampla din cauza ca obligatiile bugetare pentru cheltuirea banilor, mai ales in sectorul social, impuse prin Legea Bugetului de Stat si Legea Finantelor Publice Locale ne-au saracit bugetele, conducandu-ne spre subdezvoltare. Fara finantarea europeana, situatia ar fi fost tragica, dramatica”, a completat acesta.
Totodata, directorul ADRNE a precizat ca in perioada urmatoare va avea mai multe intrevederi cu primarul Municipiului Iasi pentru a discuta despre urmatorul exercitiu bugetar al Uniunii Europene.
„Acesta este contractul cu valoarea cea mai mare de pe Axa 4.1 din cadrul Programului Operational Regional, anume 114 milioane de lei. Sper ca lucrarile sa demareze intr-un timp cat mai scurt si la fel sa semnam si finantarea pentru celelalte proiecte depuse. ADRNE va face tot ce va tine de ea pentru ca lucrurile sa mearga cat mai repede. Cred ca ma voi intalni mai des cu domnul primar in perioada urmatoare pentru a implementa actualele proiecte si pentru a pregati viitoarea perioada de finantare, 2021 - 2027. Acum e momentul sa gandim temeinic la viitor, pentru ca dupa aceea implementarea va fi mai usoara”, a declarat Vasile Asandei.
Ce lucrari vor fi efectuate
Lucrarile de reabilitare a tronsonului liniei de tramvai cuprind urmatoarele activitati: executia lucrarilor de constructii si instalatii aferente liniei de tramvai intersectie Bucsinescu - bulevardul Tudor Vladimirescu - intersectie Calea Chisinaului (lungime: 2.444 metri - cale simpla de rulare), reabilitarea celor doua peroane din statia Tudor Vladimirescu, reabilitarea podului Tudor Vladimirescu (suprafata: 1.196 metri patrati), construirea a doua statii de tramvai, precum si achizitionarea a sapte tramvaie. Concret, lucrarile de constructii si instalatii ale infrastructurii de tramvai prevad realizarea elementelor componente necesare functionarii caii de rulare tramvai, infrastructura, suprastructura, aparate de cale, retea fir, substatii de redresare si modernizarea elementelor de siguranta circulatie tramvai (semnalistica verticala si orizontala, modernizarea trecerilor de pietoni, crearea de facilitati pentru persoane cu dizabilitati).
„Este o zona de trafic usor sugrumata de imposibilitatea utilizarii zonei de cale de rulare din cauza diferentei de nivel dintre zona auto si zona cu tramvai. Pentru prima data in Iasi va fi introdusa o banda dedicata pentru tramvai. Ea va fi delimitata fizic in teren cu butoni stradali solari. Acestia nu vor impiedica depasirea in caz de urgenta. Aceasta solutie tehnica o vom aplica si la toate celelalte tronsoane de tramvai care urmeaza sa fie reabilitate, ma refer la zona Targu Cucu - Cinci Drumuri, Podu Ros - Tesatura si Doi Baieti - Dancu”, a adaugat primarul Municipiului Iasi.
Prin acest proiect numarul pasagerilor transportati in cadrul sistemului de transport public modernizat va creste cu 1,53%. Totodata, prin aceasta modernizare, nivelul gazelor cu efect de sera va inregistra o scadere anuala cu 0,25%. Tronsonul de cale de rulare propus constituie segmentul de legatura dintre zona campusului universitar Tudor Vladimirescu cu centrul orasului. In prezent, conform studiului de trafic realizat in anul 2013, rezulta ca, anual, in Iasi sunt 1.314.000 de persoane care circula cu tramvaiul.
Noi tronsoane de cale de rulare vor fi modernizate
De asemenea, reamintim ca 7 iunie a avut loc deschiderea ofertelor in cadrul licitatiei care vizeaza reabilitarea infrastructurii de tramvai Iasi - Dancu, reabilitarea podului Ciurchi II. Procedura de achizitie publica a atras o singura oferta, din partea asocierii Mari Vila Com SRL Bucuresti - Conest SA Iasi. Durata proiectului, intitulat „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iasi - Dancu”, este de 36 de luni, iar valoarea sa totala de 104.022.632 lei. Licitatia organizata in Sistemul Electronic de Achizitii Publice prevede doar executarea lucrarilor de constructii, fara achizitia a patru tramvaie dedicate pentru acest traseu, si are o prevedere bugetara de 45.035.176 lei.
Lucrarile de constructii din cadrul proiectului „Reabilitarea infrastructurii de tramvai in Municipiul Iasi” au fost estimate la maxim 44.356.437,96 lei, fara TVA. Licitatia, care a avut ca termen de inscriere data de 24 mai, a atras, de asemenea, oferta asocierii Conest SA Iasi - Mari Vila Com SRL Bucuresti. Proiectul general presupune reabilitarea infrastructurii si suprastructurii caii de rulare tramvai pe trei tronsoane: Cinci Drumuri - strada Padurii - strada Nicorita, Piata Podu Ros - intersectie cu bulevardul Primaverii si bulevardul Virgil Sahleanu - intersectie cu bulevardul Metalurgiei - rond Tutora, precum si achizitionarea a cinci tramvaie. Durata de implementare a proiectului este de 36 de luni, iar valoarea sa totala de 114.359.729 lei cu TVA.
Totodata, pana pe 21 iunie municipalitatea asteapta oferte pentru achizitionarea a 16 tramvaie aferente celor trei proiecte mentionate anterior, cu lungimea de circa 26 de metri, prevederea bugetara fiind de 142.721.280 lei, fara TVA.
Tramvaie si autobuze electrice
In cursul zilei de 12 iunie, in Sistemul Electronic de Achizitii Publice a fost publicat un anunt privind achizitionarea de 131 de autobuze electrice cu lungimea de circa 12 metri destinate transportului public urban de calatori, operabile in conditii de deal. Achizitia include 39 de statii de incarcare rapida si 131 de statii de incarcare lenta si are o valoare totala de 363.375.000 lei, fara TVA (circa 76,3 milioane euro). Termenul limita de depunere a ofertelor este 29 iulie. Procedura de achizitie se bazeaza pe obtinerea fondurilor necesare prin Programul Operational Regional - Axa 4.1.
Dintre cele 131 de autobuze electrice, 20 sunt destinate Municipiului Iasi, alaturi de sase statii de incarcare rapida si 20 statii de incarcare lenta, ceilalti beneficiari fiind Municipiile Sibiu, Sighetu Marmatiei, Slatina, Suceava, Targu Mures si Pitesti. Valoarea autobuzelor si statiilor de incarcare destinate Municipiului Iasi este 55.500.000 lei, fara TVA (circa 11,66 milioane de lei, fara TVA). Conform caietului de sarcini, autobuzele electrice vor avea o capacitate de transport de minim 70 persoane, din care minim 29 de persoane pe scaune, plus conducatorul auto, si o garantie a functionarii de minim 500.000 de kilometri sau minim cinci ani. Autobuzele electrice de 12 metri vor deservi rutele 28 (Triumf - Podu Ros - Mircea cel Batran - Dacia) si 36 (Dacia - Gara - Copou - Breazu).
Reamintim ca pe 2 iulie va avea loc si licitatia pentru achizitionarea a 16 tramvaie, fiecare cu lungimea de circa 30 de metri, destinate transportului public urban de calatori. Cumparatorul va fi tot Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, iar beneficiarul Municipiul Iasi. Valoarea totala estimata a contractului este 184.000.000 lei, fara TVA (aproximativ 38,73 milioane de euro), adica circa 2,42 milioane de euro, fara TVA, pentru fiecare tramvai. Durata contractului este de 24 de luni.
Tot prin intermediul unei licitatii organizate de Ministerul Dezvoltarii Regionale si cu termen de depunere a ofertelor pe 17 iulie, la Iasi ar urma sa ajunga 24 de autobuze electrice cu lungimea de 10 metri. Procedura implica achizitia a 70 de astfel de mijloace de transport, valoarea totala a achizitiei ridicandu-se la aproape 160 milioane lei. In program sunt incluse patru autoritati din tara: Iasi (54,5 milioane lei), Judetul Neamt (21 autobuze - 48,1 milioane lei), Targu Mures (15 autobuze - 34,4 milioane lei) si Tulcea (10 autobuze - 22,8 milioane lei). Conform caietului de sarcini, cele 24 de autobuze electrice vor fi folosite in transportul public local pe rutele 42 Copou - CUG (14) si 52 Piata Alexandru cel Bun - pasaj Octav Bancila - Copou (10). La Iasi autobuzele vor beneficia de 24 statii de incarcare lenta si sapte statii de incarcare rapida (in depouri si la capete de traseu).
Alte proiecte pe Axa 4.1
Proiectul „Sistem alternativ de mobilitate urbana utilizand statii automate de inchiriere a bicicletelor - Iasi VeloCity” din fonduri europene a primit 87 de puncte la evaluare. Valoarea finala a proiectului este 22.226.523 lei inclusiv TVA.
Prin intermediul proiectului vor fi amenajate 50 de amplasamente care totalizeaza 62 de statii de imbarcare si inchiriere pentru biciclete. Vor fi cumparate 813 de biciclete mecanice, 37 de biciclete electrice, 60 de triciclete pentru persoanele de varsta a treia si 20 de triciclete pentru persoanele cu dizabilitati. Totodata, vor fi amenajate 10 statii de depanare si 35 de parcari private. Proiectul presupune si implementarea un sistem inteligent de mobilitate urbana alternativa, independent energetic utilizand biciclete inteligente, la care adauga sisteme de andocare si terminale inteligente.
Proiectul „Sistem e-ticketing pentru imbunatatirea mobilitatii in Zona Metropolitana Iasi” a fost depus pentru obtinerea finantarii europene a fost depusa la Agentia de Dezvoltare Regionala Nord-Est in cadrul Programului Operational Regional 2014 - 2020, Axa Prioritara 4 „Sprijinirea dezvoltarii urbane durabile”. In cursul zilei de 21 mai Agentia de Dezvoltare Regionala Nord-Est ne-a comunicat faptul ca in urma evaluarii proiectul a obtinut 83,5 puncte. Valoarea totala a proiectului este de 12.645.900 lei, inclusiv TVA, din care pentru constructii si montaj vor fi alocati 857.621 lei, inclusiv TVA. Durata de implementare a proiectului este de 24 de luni.