Viorel Stefan: Din nou ma bucur ca ne vedem! Sper sa fie un sentiment reciproc.In pofida scandalurilor politice, pe care le vedem in fiecare zi la tv, in seara asta vreau sa va spun ca Guvernul isi vede de treaba si continua sa lucreze in spiritul implementarii angajamentelor din programul de guvernare. Asa cum am anuntat in ianuarie 2018, in acest an, accentul major al guvernarii va fi pe domeniul investitiilor. Venim cu un model nou de dezvoltare economica adaptat contextului economic. Ne propunem sa sustinem investitiile prin angrenarea de resurse si stimularea mediului de afaceri, fara a pune presiune asupra bugetului de stat. De aceea, am adoptat recent ordonanta de urgenta a guvernului care modifica Legea parteneriatului public privat si iata ca, astazi, suntem in masura sa anuntam prima lista cu proiectele strategice care vor fi demarate in scurt timp pe noua legislatie a parteneriatului public privat. Guvernul are aceasta ambitie de a recupera intarzierile de decenii privind investitiile in infrastructura si a pregatit un plan operativ care sa comprime toate termenele de executie. Luptam nu numai cu birocratia si cu legislatia stufoasa, dar si cu timpul. Este esential pentru intreaga economie si pentru intreaga societate ca lucrarile sa inceapa imediat, iar prin imediat intelegem un interval de timp daca s-ar putea de zece ori mai scurt decat s-a intamplat pana acum. Vorbim despre realizarea unor lucrari de infrastructura la standarde europene si asigurarea unor servicii publice la standarde moderne, realizate cu investitii private, cu investitori privati. Aceste proiecte vor avea un impact extrem de important social, dar mai ales economic, atat prin atragerea de noi investitii si dezvoltarea celor existente, cat si prin efectul de angrenare si de multiplicare a activitatilor economice pe orizontala. As vrea sa privim impreuna o harta. Autostrazile pe care le vedeti figurate pe harta reprezinta, toate, segmente noi care se adauga retelei existente si se adauga, de asemenea, la alte proiecte care urmeaza sa fie implementate. Deci, ce vedem pe harta se refera doar la autostrazile pe care Guvernul doreste sa le implementeze in sistem de parteneriat public privat. Daca observati, ne-am concentrat in special pe zonele care sufera din lipsa de autostrazi, iar din acest motiv, atragerea investitiilor si dezvoltarea economica sunt mult, mult mai dificile, in special sudul tarii, observati, unde lipsa autostrazilor impiedica industria auto sa investeasca mai mult. Unul dintre proiectele de autostrazi vizeaza autostrada Targu Neamt - Iasi - Ungheni, in lungime de 100 km, si va include si un pod peste Prut, astfel incat autostrada sa se descarce in reteaua rutiera a Republicii Moldova.
Despre Moldova, atat de neglijata de infrastructura rutiera in deceniile trecute, am ajuns la concluzia ca trebuie reintrodusa in circuitul de investitii. Practic, acest proiect va lega Moldova la reteaua de transport a Europei, iar acest lucru va reprezenta un argument foarte important pentru atragerea investitiilor private in aceasta zona a tarii. Implicit, aceasta autostrada va contribui la reducerea decalajelor de dezvoltare care exista mai ales in partea de nord a Moldovei fata de restul tarii. Un alt segment il reprezinta Autostrada Ploiesti - Brasov. Pe slide vedeti Rasnov deoarece un segment scurt de la Brasov la Rasnov este in curs de implementare, si atunci ce proiectam noi aici vine sa completeze si sa asigure legatura intre Ploiesti - de fapt intre Bucuresti Ploiesti si Brasov. Aceasta autostrada va fi poate cel mai ravnit proiect care va fi lansat in parteneriat public-privat. Nu avem nicio indoiala ca potentialii parteneri privati vor fi foarte interesati sa investeasca alaturi de stat in aceasta autostrada, care va fi probabil una dintre cele mai circulate din Romania, avand in vedere potentialul turistic al zonei pe care o strabate si proximitatea fata de Capitala. De asemenea, va lega trei mari centre economice, respectiv Bucuresti, Ploiesti si Brasov, ceea ce va reprezenta si un interes deosebit pentru transportul de marfuri. Este in mod cert o investitie sigura, cu un termen foarte rezonabil de recuperare a banilor de investitii, iar din aceste motive suntem convinsi ca va fi un interes ridicat pentru potentialii parteneri privati.
Cel de-al treilea segment de autostrada, denumit Autostrada Sudului, in lungime de 550 km, are de asemenea un potential economic urias. Este un proiect important pentru foarte multi investitori care deja au investitii mari in zona - si ma refer in primul rand la Craiova, dar si la celelalte zone limitrofe. Sa nu uitam ca aceasta autostrada va contribui la cresterea potentialului turistic in Defileul Dunarii, pe de-o parte; pe de alta parte, va pune in valoare, va asigura accesul facil in statiunile balneare din sud-vestul tarii. In plus, va asigura legatura cu Serbia, Bulgaria, dar si cu Coridorul IV paneuropean, la Lugoj. Este deci, din nou, un proiect major care va fi de mare interes pentru potentialii investitori privati.
Pe langa aceste proiecte de infrastructura rutiera va voi prezenta alte doua proiecte, care au un alt specific. Vedeti pe slide proiectul pe care l-am denumit "Operarea retelei de spitale CFR in parteneriat public-privat". Deci, sunt 15 spitale in reteaua gestionata de Ministerul Transporturilor, care astazi nu arata in cea mai buna stare si a caror potential poate fi valorificat prin aceasta metoda. Elementul de noutate de aici consta in abordarea parteneriatului public-privat din noua legislatie, care tocmai a fost adoptata, in sensul ca legea prevede ca parteneriatul public-privat nu se aplica doar in domeniul de investitii in constructii si infrastructura, ci si in domeniul operarii serviciilor publice. Este ceva asemanator cu incredintarea managementului unor unitati de stat, dar e mai mult decat atat, pentru ca partenerul privat, in afara de asigurarea managementului, a operarii serviciului public, va participa cu fonduri proprii pentru dezvoltarea, modernizarea sau eficientizarea unitatilor pe care le va administra.
Primul proiect de acest gen este operarea acestei retele de spitale a Cailor Ferate Romane, pe care le vedeti reprezentate pe aceasta harta. Deci, repet: 15 spitale, starea lor nu este in conditii foarte bune, desi acolo este o resursa foarte importanta, avem medici si asistente cu pregatire foarte buna. Un avantaj important pe care il aduce parteneriatul public-privat in acest caz este ca vom eficientiza managementul acestor unitati medicale. Nu vom mai vorbi de 15 manageri cu abordari diferite, de 15 contabili cu evidente contabile diferite sau de 15 modele de management. Va fi un singur centru decizional la investitorul privat. Acesta va fi conditionat prin contractul de parteneriat public-privat sa ridice nivelul de dotari si sa modernizeze cele 15 spitale dupa anumiti parametri care vor fi stabiliti in cursul negocierilor. Nu vor fi insa, spitale private! Veniturile vor veni, ca si in prezent, in principial de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, iar ele vor fi incasate pe o perioada determinata de timp de catre partenerul privat in schimbul serviciilor medicale furnizate.
Ultimul, dar nu cel din urma proiect, se refera la constructia Complexului Medical "Carol Davila". Este vorba, in principal, de Spitalul Republican, care a fost prezentat si asumat in campania electorala, dar e mult mai mult decat atat! Va fi locat pe o suprafata de 300 de hectare, in incinta careia se va afla spitalul propriu-zis, cu o capacitate de 3.000 de paturi, 37 sali de operatie. Se vor mai construi o facultate de medicina si caminele studentesti aferente, locuinte si spatii rezidentiale sau comerciale pentru personalul medical, parcari, hotel pentru insotitorii pacientilor si multe alte constructii adiacente bunei functionari a unui astfel de campus universitar-medical. Este o lucrare de mare ambitie, o investitie care va ridica standardele medicale la nivel european si care va integra activitatea medicala cu cea universitara si sociala.
Toate aceste cinci proiecte vor mobiliza resurse financiare pe care noi le estimam undeva intre 15 si 20 de miliarde de euro, dar pe langa sumele importante pe care le putem atrage sub forma de investitii in economie, un alt avantaj major, poate la fel de important ca miliardele de euro, va fi scurtarea semnificativa a termenelor de implementare a proiectelor. Va exista un singur studiu de fundamentare realizat de Consiliul de Programare Economica, iar apoi licitatia pentru realizarea parteneriatului, dupa care proiectul se va derula mult mai rapid decat in cazul derularii proiectelor pe procedurile obisnuite atat de cunoscute si atat de greoaie.
In evaluarea noastra, toate proiectele despre care am vorbit vor putea incepe efectiv in anul viitor. Finalizarea va fi de cel mult cinci ani in cazul autostrazilor, de circa trei ani in cazul Spitalului Republican si de cel mult sapte ani pana la finalizarea integrala a Complexului Medical cu toate facilitatile despre care am facut vorbire. Pentru prezentarea proiectelor de investitii strategice prin PPP, click aici!