Din 2016 si pana in prezent, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) s-a impus ca o solutie reala pentru tot mai multi romani. Peste 2.000 de consumatorii au ales, in ultimii trei ani, sa nu mai mearga in instanta pentru rezolvarea problemelor cu bancile, ci sa caute o solutie prin intermediul CSALB.
Cererile s-au dublat de la un an la altul
Daca in 2016 Centrul inregistra 235 de cereri din partea consumatorilor, numarul acestora s-a dublat in 2017, la 505 cereri. Anul trecut, consumatorii au trimis catre CSALB aproape 1.300 de cereri pentru solutionarea diferitelor aspecte in relatia cu bancile sau IFN-urile.
“Rezultatele obtinute de-a lungul celor trei ani de activitate ne bucura si ne demonsteaza ca atat consumatorii cat si bancile, inteleg tot mai mult avantajele negocierii prin intermediul unui conciliator desemnat de CSALB. Increderea romanilor in Centru se vede si la inceputul acestui an. CSALB a inregistrat in primele doua luni din 2019 o crestere medie cu 50% a numarului de cereri pe saptamana. Daca anul trecut aveam in medie 25 de cereri saptamanal, acum avem o medie saptamanala de aproximativ 40 de cereri” a declarat Alexandru Paunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.
1,4 milioane de euro obtinuti din negocieri in favoarea consumatorilor
Indreptarea catre solutionarea amiabila a tot mai multi romani este reflectata si de cresterea anuala a ratei dosarelor incheiate cu hotarari (partile s-au impacat, au acceptat solutia propusa de conciliator) vs. incheieri (una din parti nu a acceptat solutia).
Bancile, tot mai dispuse la negociere
Evolutia ultimilor ani indica o scadere semnificativa a numarului de cereri inregistrate de CSALB, dar care au fost clasate de banci: de la 60% in 2016, pana la 40% in 2018:
“Remarcam un trend care vorbeste de la sine despre interesul in crestere al bancilor pentru negocierea cu consumatorii, atat prin intermediul conciliatorilor CSALB, cat si in mod direct. Noi oferim si aceasta alternativa care, iata, are rezultate imbucuratoare: pana in acest moment sunt 130 de intelegeri amiabile banca-consumator, dupa sesizarea CSALB. Pentru anul in curs, obiectivul nostru general este sa diminuam la mai putin de 30% rata de respingere a cererilor de catre banca. Consider ca este un obiectiv realizabil, cu atat mai mult cu cat avem deja banci in cazul carora rata de respingere a cererilor este intre 18% si 22%”, a explicat Alexandru Paunescu.
O luna si jumatate: durata medie de rezolvare a unui dosar
Ponderea cererilor conforme a crescut de la 89% in 2016, pana la peste 97% anul trecut, semn ca tot mai multi romani inteleg procedurile CSALB, beneficiile pentru consumatori fiind multiple: intreaga procedura este gratuita pentru ei, iar timpul de solutionare este de cel mult 90 de zile.
Cu toate astea, durata medie de rezolvare a unui dosar a ajuns in prezent la 50 de zile, in scadere fata de 2017 - cand era de 65 de zile - sau fata de 2016, cand solutionarea avea loc, in medie, in 80 de zile. Anul trecut, mai mult de o treime dintre dosare au fost rezolvate in aproximativ doua saptamani.