Inaltul oficial european a felicitat autoritatile nationale pentru progresul realizat in indeplinirea preconditiilor aferente investitiilor in transport, in special incheierea contractelor de performanta cu furnizorii majori de servicii de transport si cu beneficiarii - CNAIR, CFR si Metrorex - si infiintarea Autoritatii de Reforma Feroviara:
,,Este foarte important pentru sustenabilitatea sectorului de transport din Romania faptul ca procesul de reforma si reorganizare in sectoarele feroviar si rutier continua si este accelerat. Cetatenii romani trebuie sa aiba acces la drumuri, servicii feroviare si alte conexiuni de transport public mai bune, cat mai curand posibil.“
Totodata, comisarul european si-a exprimat increderea cu privire la angajamentul ministrului transporturilor de a utiliza complet fondurile disponibile in perioada curenta:
"Romania are la dispozitie peste 5 miliarde de euro in cadrul programului Infrastructura Mare. Pentru a absorbi eficient aceasta suma avem nevoie de o planificare realista, o pregatire amanuntita si o implementare eficienta a proiectelor de transport. In calitate de fost director general al Companiei de Apa Constanta, domnul Stroe a fost foarte eficient in utilizarea fondurilor UE si intelege importanta unor proiecte bine pregatite. De aceea, sper ca intarzierea de pana acum in pregatirea si implementarea noilor proiecte de transport sa fie recuperata."
Corina Cretu a subliniat necesitatea ca Ministerul Transporturilor sa aiba un rol de lider in managementul partilor implicate in proiecte. Litigiile contractuale intre antreprenori si beneficiarii majori de transport, cum ar fi CNAIR si CFR, au dus la intarzieri in implementarea proiectelor. In prezent, autoritatile romane colaboreaza cu experti internationali pentru a elabora un nou contract standard, cu clauze de arbitraj pentru solutionarea conflictelor, in loc sa recurga la instantele judecatoresti obisnuite. Astfel s-ar facilita si accelera implementarea proiectelor de transport cu finantare europeana si a celor cu finantare nationala.
Comisarul pentru politica regionala a apreciat faptul ca autoritatile romane accelereaza pregatirea proiectelor majore, precum tronsonul de cale ferata Gurasada - Simeria, tronsoanele de autostrada Campia Turzii - Targu Mures si Sebes - Turda si Magistrala 6 de metrou Bucuresti - Otopeni, proiecte care urmeaza a fi trimise spre aprobare Comisiei Europene, pana la finalul acestui an.
5,1 miliarde de euro sunt disponibile pentru transport in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare pentru perioada 2014-2020, astfel:
- autostrazi / drumuri (FC + FEDR): 2.652.957.000 euro
- cai ferate (FC + FEDR): 1.494.981.576 euro
- reteaua de metrou Bucuresti-Ilfov (FC): 543.319.149 euro
- cai navigabile interioare si porturi maritime (FC + FEDR): 271.244.894 euro
- transport multimodal (FEDR): 75.601.432 euro
- TEN-T aeroporturi (FEDR): 42.568.374 euro
- protectia mediului (FC + FEDR): 26.317.850 euro