Uniunea Europeana si-a asumat un angajament fata de liberul schimb. Cu toate acestea, in cazul in care intreprinderile europene au de suferit de pe urma unor practici neloiale din partea unor tari terte, cum ar fi importuri care fac obiectul unui dumping sau al unor subventii, UE poate reactiona prin instrumente de aparare comerciala. Este pentru prima data cand Curtea de Conturi Europeana examineaza acest domeniu. Concluzia sa este ca Comisia Europeana a reusit sa se asigure de punerea in aplicare a politicii de aparare comerciala, dar mai exista loc de imbunatatiri in ceea ce priveste eficacitatea acestei politici, in special pe fondul tensiunilor crescande in politica privind comertul international.
In virtutea calitatii sale de membru al Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) si fidela propriilor valori, UE si-a luat angajamentul de a respecta un sistem comercial deschis si bazat pe reguli. Comisia Europeana poate utiliza instrumente de aparare comerciala pentru a combate practici concurentiale neloiale care contravin normelor internationale, cum ar fi dumpingul (vanzari la export sub pretul de pe piata tarii importatoare) si subventionarea (ajutor de stat acordat in mod nejustificat pentru produse destinate exportului).
„Comertul deschis creeaza oportunitati pentru intreprinderile europene atunci cand conditiile de concurenta sunt echitabile. In cadrul auditului sau, Curtea a constatat ca Comisia a reusit sa apere interesele producatorilor din UE impotriva concurentei neloiale”, a declarat doamna Ildikó GallPelcz, membra Curtii de Conturi Europene responsabila de raport. „Curtea considera ca intreprinderile europene ar trebui sa fie mai bine informate cu privire la aceasta actiune impotriva practicilor neloiale. In plus, se mai pot aduce imbunatatiri la nivelul activitatilor de monitorizare si de prioritizare, in vederea abordarii viitoarelor provocari in comertul international.”
De regula, masurile de aparare comerciala iau forma unor taxe suplimentare menite sa compenseze pierderile suportate de catre industria din UE ca urmare a practicilor neloiale. UE detine competenta exclusiva pentru politica comerciala: cu alte cuvinte, Comisia Europeana are responsabilitatea de a efectua anchete si de a impune taxe in numele statelor membre. Potrivit auditorilor, Comisia utilizeaza in mod activ instrumentele aflate la dispozitia sa, desfasoara anchetele in mod corespunzator si justifica in mod adecvat masurile pe care le impune. In majoritatea cazurilor, aceste masuri de aparare se refera mai curand la produse industriale decat la produse de consum, cu exceptia notabila a bicicletelor (atat electrice, cat si standard). Intr-adevar, auditorii au observat ca instrumentele de aparare comerciala au avut un impact clar pozitiv in sectorul bicicletelor electrice: fara aceste instrumente, productia in Europa probabil ar fi incetat. Mai mult, potrivit auditorilor, instrumentele de aparare comerciala au constituit in acelasi timp o sursa de sprijin importanta pentru industria siderurgica, desi intr-o masura mai mica pentru industria panourilor solare. Acest din urma sector este insa influentat in mare masura de deciziile luate la nivel politic in legatura cu mediul si cu schimbarile climatice.
In general, auditorii recomanda Comisiei sa sporeasca vizibilitatea instrumentelor de aparare comerciala, dat fiind ca doar cateva industrii le utilizeaza in prezent: unele sectoare, precum cel siderurgic si cel chimic, sunt bine familiarizate cu instrumentele de aparare comerciala, insa acestea sunt mult mai putin cunoscute in randul intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri), existand deci posibilitatea ca acestea sa nu solicite masuri protective atunci cand se confrunta cu denaturari ale comertului. De asemenea, auditorii recomanda Comisiei, in calitate de reprezentanta a UE in comertul mondial, sa imbunatateasca modul in care monitorizeaza eficacitatea de ansamblu a politicii si sa asigure o mai buna prioritizare a actiunilor sale (de exemplu, in contextul forumului OMC).