RO EN
Coșul este gol

BEI: Reabilitarea a 10.000 de km de cale ferata necesita finantare de 6 miliarde euro

CFR are nevoie de aproape 6 miliarde de euro pentru reinnoirea a 10.000 de kilometri de cale ferata, iar Banca Europeana de Investitii (BEI) este dispusa sa ofere companiei un imprumut in acest sens, a declarat, marti, Mihai Frumosu, expert in sectorul transporturilor in cadrul BEI, prezent la o conferinta de profil.
"Ce vrem sa fie caile ferate din Romania, o tinichea ruginita sau un activ valoros? Acum un an am lucrat cu colegii de la CFR SA la o analiza care a stat la baza strategiei CFR SA, iar concluziile acestei strategii sunt ingrijoratoare, chiar deprimante", a aratat reprezentantul BEI.
Potrivit acestuia, este nevoie de 5,8 miliarde de euro pentru inlocuirea a aproape 10.000 de kilometri de cale ferata.
"Avem 60% din subsistemele de cale ferata care sunt scadente la innoire. Toata lumea stie ca restrictiile de viteza duc la prelungirea timpului pentru pasageri, iar la trenurile de marfa durata este mai mult decat dubla. Aproape 10.000 de kilometri de linie de cale ferata scadenti la reinnoire. De ce am ajuns aici? In primul rand, a fost vorba de subfinantare. In al doilea rand, pierderea facilitatilor interne de innoire, atat in cadrul CFR SA, care si-a pierdut utilajele interne de reparatii, dar si la nivel national, in piata de constructii, antreprenorii si-au directionat eforturile catre alte sectoare sau catre alte tari", a continuat Frumosu.
O alta problema invocata de oficialul BEI este intarzierea cu care este aprobat bugetul anual al CFR, de regula in luna mai, ceea ce duce la pierderea unei perioade foarte lungi de timp de implementare, insemnand pierderea bugetului, care oricum este foarte mic. Totodata, optima ar fi aprobarea unui buget multianual.
"In strategie este publicata o suma imensa, aproape 6 miliarde de euro necesare doar pentru reinnoire, nu discutam de alte nevoi ale CFR SA", a aratat el.
Este vorba de un program pe 15 ani, 660 de kilometri pe an, insemnand 386 milioane de euro pe an.
"Pentru a obtine acesti 6 miliarde de euro, solutia cea mai simpla este un imprumut. Foarte multe tari au ales aceasta varianta, iar BEI sprijina aceste proiecte si am putea sa va ajutam", a mai spus Frumosu.
Potrivit strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare, costurile totale necesare in perioada 2018 - 2022 pentru implementarea acesteia sunt estimate la 12,181 miliarde de euro sau 56,032 miliarde de lei. Pentru 2018, ar fi fost necesare 1,393 miliarde de euro (6,406 miliarde de lei), iar anul viitor ar fi necesari 1,804 miliarde de euro (8,299 miliarde de lei).
Din total, costurile totale necesare pentru reinnoirea infrastructurii feroviare sunt preconizate a ajunge la 1,119 miliarde de euro (5,147 miliarde de lei), cele pentru intretinere si reparatii la 1,811 miliarde euro (8,331 miliarde lei), in timp ce pentru proiecte de investitii sunt prevazute 9,251 miliarde de euro (42,554 miliarde de lei). Conform prevederilor OUG nr. 12/1998, costurile privind intretinerea si repararea infrastructurii feroviare si cele privind reinnoirea infrastructurii feroviare trebuie finantate din fonduri publice nationale.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter