Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR), Uniunea Arhitectilor din Romania (UAR), Asociatia Profesionala a Urbanistilor din Romania (APUR) si Asociatia Peisagistilor din Romania (AsoP) iau pozitie impotriva intentiei de amputare, prin amendamentele introduse in Parlament, a legislatiei privind spatiile verzi.
Ca urmare a introducerii si adoptarii, in Comisia pentru mediu si echilibru ecologic a Camerei Deputatilor, a unor amendamente la legea spatiilor verzi, nejustificate, deosebit de nocive si contrare interesului public general, a caror promovare s-a incercat anterior in cadrul procesului de adoptare a proiectului de lege privind Codul amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor (CATUC), in calitate de organizatii care reprezinta profesiile domeniului arhitecturii, urbanismului si amenajarii peisajului,
cele patru asociatii isi manifestam dezacordul total fata de continutul nociv al acestor amendamente - pe care le considera un atac la sanatatea si calitatea vietii oamenilor - cat si fata de mecanismul prin care acestea sunt fortate in forul decizional, intr-o maniera care ignora interesul public general.
"Amendamente nocive si criticate, care au fost aduse recent proiectului de lege privind Codul amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor CATUC (vezi punctul de vedere OAR aici) sunt transferate acum, in forme chiar mai grave, in proiectul de modificare a legii spatiilor verzi (PL-x nr. 668/2018 privind modificarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor). In ambele cazuri, proiectele de lege au fost elaborate de specialisti din domeniile respective - in cazul CATUC, cu implicarea OAR - si au fost apoi analizate si avizate de specialisti din structurile administratiei centrale, intregul proces fiind gestionat in acord cu exigentele profesionale si cu interesul public general, pentru ca acum sa fie deturnate si compromise prin amendare politica, in beneficiul privat, individual", subliniaza reprezentantii OAR.
Concret, noile amendamente reprezinta o amputare a infrastructurii verzi, (printre altele) prin:
- Restrangerea reglementarii urbanistice a spatiilor verzi la terenurile aflate in proprietatea statului si a institutiilor sale, fapt ce inlatura posibilitatea de a reglementa noi spatii verzi in documentatiile de urbanism (PUG si PUZ) anterior realizarii procedurilor de expropriere;
- Eliminarea protectiei pentru spatiile verzi private, inclusiv prin neinventarierea acestora in Registrul Local al Spatiilor Verzi;
- Permisiunea de a stramuta spatiile verzi aflate in proprietate privata, prin derogari de la legislatia nationala de protectie a mediului (OUG nr. 195/2005) si, in consecinta, fragmentarea coridoarelor ecologice si peisagere, precum si eliminarea unor ecosisteme urbane importante, care aduc beneficii reale calitatii vietii;
- Micsorarea procentului minim obligatoriu de spatiu verde cu acces public de la 30% (conform formei adoptate de Senat) la 10%, fara acces public, lucrari de constructii noi ce implica transformarea destinatiei terenului;
- Incurajarea inlocuirii spatiilor verzi reale cu spatii construite sau amenajate fara vegetatie (ex. platforme betonate sau jardiniere).
"Precizam, ca prin natura sa, activitatea de urbanism presupune stabilirea - in mod echitabil, atat pentru proprietari publici, cat si privati si in acord cu interesul general - a unor limitari asupra modului de utilizare a terenurilor si de construire. Doar in acest mod se poate asigura dezvoltarea armonioasa si echilibrata a localitatilor si convietuirea normala a locuitorilor. Ceea ce se incearca acum in Parlamentul Romaniei reprezinta exact contrariul - legiferarea in beneficiul unora, in detrimentul tuturor celorlalti.
Riscam sa pierdem astfel, cu totii, speranta la un mediu curat si sanatos - care este de fapt un drept garantat prin Constitutie si pentru care spatiile verzi sunt cruciale. Riscam sa pierdem echilibrul dezvoltarii localitatilor si posibilitatea unei calitati mai bune a vietii. Totul pentru interese private, punctuale.
Ceea ce se intampla in acest moment reprezinta, de asemenea, incalcarea opiniei specialistilor implicati in elaborarea actelor normative si subordonarea interesului public unor interese individuale punctuale", spun reprezentantii OAR.
De asemenea, specialistii atrag atentia ca, prin vulnerabilizarea legislatiei asupra infrastructurii verzi, Romania risca sa rateze ambitioasele obiective ale Pactului Verde European si ale Strategiei UE privind biodiversitatea 2030 - Readucerea naturii in vietile noastre, care isi propun oprirea reducerii suprafetelor ecosistemelor verzi urbane si facilitarea biodiversitatii. Prin limitarea protectiei oferite spatiilor verzi, aceasta interventie de amputare a legislatiei privind spatiile verzi va duce in siaj la impiedicarea dezvoltarii de orase si asezari umane reziliente, capabile sa faca fata schimbarilor climatice si sociale prin care trece societatea umana in prezent.
"Tragem un semnal de alarma cu privire la efectele nocive ale amendamentelor aduse si ale mecanismelor de legiferare care incalca interesul public si in mod flagrant principiile de amenajare a teritoriului si ale urbanismului si solicitam revenirea la dezbaterea profesionala serioasa pentru identificarea celor mai bune solutii pentru legislatia sectorului arhitecturii, constructiilor si urbanismului", subliniaza reprezentantii OAR, UAR, APUR si AsoP.