Eptisa, companie specializata in inginerie, consultanta, controlul calitatii in constructii, dezvoltare institutionala, economica si sociala, cu prezenta in mai multe tari, are in derulare peste 20 de contracte multianuale in Romania si Republica Moldova, asigurand prestarea de servicii de inginerie pentru proiecte investitionale complexe, cu o echipa de peste 100 de angajati si numerosi colaboratori permanenti. Proiectele derulate in Romania si Republica Moldova au generat, in anul 2021, o cifra de afaceri de 8,5 milioane de euro pentru Eptisa, reprezentand o crestere de 50% fata de 2020. Pentru 2022, estimarea managementului, realizata anterior debutului conflictului din Ucraina, este de peste 10 milioane de euro. Eptisa este activa in Romania din anul 1996, in cei 25 de ani de activitate realizand 124 de contracte, cu o valoare cumulata de peste 200 de milioane de euro.
Eptisa Romania face parte din grupul iberic Eptisa, societate multinationala cu prezenta in 35 de tari, afaceri anuale de peste 100 de milioane de euro, 1.000 de experti si un portofoliu total de contracte evaluat la aproape 250 de milioane de euro.
Interviu cu Dr. Ing. Constantin Alexandrescu (59 de ani), Director General Adjunct la Eptisa Romania si specialist cu o experienta profesionala de 32 de ani in domeniul ingineriei si consultantei in constructii.
- In ce proiecte sunteti implicati, in acest moment, si ce tipuri de servicii asigurati?
- Sectorul alimentarii cu apa potabila si canalizarii reprezinta principalul domeniu de activitate al companiei noastre, in care prestam intregul ciclu de servicii pentru realizarea investitiilor care privesc dezvoltarea la nivel regional a sistemelor: (i) consultanta pentru pregatirea proiectelor: planificare (Master Plan), studiu de fezabilitate si proiecte tehnice, aplicatie de finantare, documentatii de atribuire si (ii) consultanta pentru implementarea proiectelor: servicii de management de proiect si de supervizare a lucrarilor. In acest sector, valoarea contractelor derulate de noi se incadreaza intre 2 si 12 milioane de euro. Ca urmare a implementarii pe termen lung a unor astfel de contracte, pe langa biroul principal din Bucuresti, Eptisa s-a organizat in trei centre regionale la Iasi, Craiova si Cluj-Napoca, centre care faciliteaza gestionarea mai eficienta a proiectelor din proximitatea lor.
Un contract important finalizat in anul 2021 a fost cel in care Eptisa a supervizat lucrarile de modernizare si extindere a sistemului de canalizare a municipiului Bucuresti, care a inclus lucrari la colectoare, drenuri, Caseta de sub raul Dambovita, precum si pentru extinderea Statiei de epurare Glina si construirea Incineratorului de namol (valoarea investitiei e depasit 200 de milioane de euro).
In sectorul transporturilor, Eptisa asigura supervizarea lucrarilor de constructie a doua drumuri nationale in Republica Moldova (contracte de consultanta de 2,4 milioane de euro, respectiv, 3 milioane de euro), actionand in calitate de inginer FIDIC, iar in Romania actioneaza in calitate de proiectant pentru lucrari de modernizare de drumuri.
Totodata, activam in domeniul contructiilor civile, in proiecte de asigurare a eficientei energetice a cladirilor publice din Chisinau sau a blocurilor de locuinte, scoli si altor cladiri publice din Bucuresti, inclusiv pentru realizarea unei importante parcari publice subterane.
Finantarea proiectelor sus-mentionate este asigurata, in Romania, prin programele co-finantate de Uniunea Europeana, indeosebi Programul Operational Infrastructura Mare, iar in Republica Moldova, de catre Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si Banca Europeana de Investitii (BEI).
- Va implicati si in proiecte de investitii finantate prin programul Anghel Saligny? Cum vedeti derularea acestui program, in raport cu proiectele din fonduri europene?
- In prezent, nu activam in contracte finantate din programul Anghel Saligny. Marea majoritate a contractelor licitate sunt de lucrari tip proiectare si executie, iar abordarea societatii noastre nu include astfel de contracte, ci contracte de servicii de proiectare, de management al proiectului investitional sau de supervizare a lucrarilor, contracte incheiate cu beneficiarul investitiei. Urmarim, insa, cu interes oportunitatile pe care acest program le va crea in piata, mai ales in acele zone sau regiuni in care suntem deja prezenti.
- Ce prevede strategia de dezvoltare a companiei pentru intervalul 2022-2025? Aveti in vedere investitii pentru extinderea activitatii?
- In conditii normale, strategia de dezvoltare cuprinde consolidarea pozitiei actuale de lider in servicii de inginerie in domeniul infrastructurii de mediu, dar si deschiderea de noi domenii de activitate sau piete. Spre exemplu, suntem interesati de sporirea activitatilor noastre in Republica Moldova sau de dezvoltarea activitatilor de proiectare drumuri sau supervizare constructii civile in Romania, pe langa cele traditionale si de volum considerabil din sectorul apa/ canal. Oportunitatile principale le vedem in contextul dat de finantarea europeana prin PNRR, Programul Operational Dezvoltare Durabila si Programul Operational Tranzitie Justa, dar si de programele BERD sau ale Bancii Mondiale sau BEI, la care se adauga potentiale proiecte finatate prin Programul guvernamental Anghel Saligny. In corelare cu strategia grupului din care facem parte, analizam si posibilitatea realizarii unor investitii pentru extinderea activitatilor in sectorul energetic, pe liniile de finantare prevazute in strategiile de dezvoltare ale Uniunii Europene.
- Care sunt problemele pe care le intampinati in derularea activitatii?
- Consideram doua probleme ca fiind importante: (i) insuficienta resurselor umane necesare derularii contractelor de supervizare a lucrarilor de constructii, in contextul in care investitiile din fonduri europene se realizeaza/ se vor vor realiza concomitent, in urmatorii 5 ani, in majoritatea judetelor; (ii) durata complet imprevizibila in care a ajuns sa se maturizeze pregatirea proiectelor spre a primi finantare din fonduri europene prin Programul Operational Infrastructura Mare in sectorul dezvoltarii infrastructurii de alimentare cu apa potabila si de canalizare. Astfel, activitati ce au fost gandite pentru o durata de 2 ani au ajuns sa fie desfasurate pe mai mult de 5 ani, in acelasi buget contractat initial, iar apropierea de finalul perioadei curente de programare (31.12.2023) inseamna incertitudini sporite cu privire la soarta acestor proiecte.