Prime Kapital, renumit dezvoltator, investitor si operator real estate integrat, pregateste startul lucrarilor aferente etapei a doua a ansamblului Silk District din Iasi, din care a vandut deja peste 50%. De asemenea, in aceasta toamna, compania are in plan sa inceapa constructia a inca 150 de unitati la Avalon Estate, unitati care inca nu au fost scoase la vanzare. Marmura Residence este aproape 100% finalizat, doar una dintre cele cinci cladiri fiind inca in constructie si urmeaza sa fie incheiata si aceasta, in trimestrul al treilea. Totodata, Prime Kapital continua lucrarile de constructii si pe santierul Pleiades Residence, din Ploiesti. Obiectivul pe care compania il are stabilit pe termen mediu este sa livreze 2.000 de locuinte pe an.
Lansat in 2016 de o echipa cu un istoric solid de investitii si proiecte real estate livrate, Prime Kapital a devenit rapid unul dintre cei mai activi dezvoltatori imobiliari din Romania. Impreuna cu MAS PLC, in cadrul unui parteneriat de tip joint-venture, Prime Kapital investeste preponderent in active de retail, proiecte rezidentiale atent selectate si, in functie de oportunitati, in alte segmente imobiliare. Pe piata rezidentiala, cei doi parteneri au in diferite faze de dezvoltare zece proiecte in cele mai importante orase ale tarii, in cadrul carora vor fi livrate peste 14.000 de locuinte, pe fondul unor investitii de peste 1,1 miliarde euro.
Interviu cu Maggie Kitshoff (43 de ani), Partener Prime Kapital si manager cu o experienta profesionala de 20 de ani in constructii si dezvoltare imobiliara.
- Ce tendinte remarcati pe piata noilor dezvoltari imobiliare, in noul context geopolitic si avand in vedere scumpirile din ultima perioada?
- Situatia curenta a avut mai multe efecte, atat asupra pietei de real estate, cat si asupra mediului de afaceri in general. De exemplu, am observat ca exista o perioada mai lunga de la discutia initiala pana la incheierea antecontractelor de vanzare-cumparare, in principal ca rezultat al efectelor pe care le are conflictul din Ucraina (inflatie si dobanzi in crestere), pe langa pandemie si efectele colaterale. In opinia noastra, tendinta actuala a pietei nu ii va afecta potentialul pe termen lung, acesta fiind determinat de un deficit structural de locuinte in Romania, ce poate fi observat chiar si in tarile vest-europene. Locuintele de calitate nu trebuie sa fie considerate un lux, ci mai degraba o necesitate, si de aceea ne concentram pe construirea unor proiecte solide, dedicate clientilor care cauta resedinte principale - segment care va continua sa ofere oportunitati pe termen lung in Romania.
As mai mentiona o tendinta, si anume o crestere a cererii pentru cladiri eficiente energetic, pe fondul ingrijorarilor tot mai mari cu privire la factorii de mediu. Clientii cauta proiecte rezidentiale cu spatii verzi, zone comune extinse si cu servicii educationale, cum ar fi gradinitele integrate.
- Ce evolutie a avut activitatea companiei in 2021 si in primele 6 luni din 2022 si ce provocari si oportunitati prevedeti pentru anul in curs?
- Pentru noi, 2021 a fost un an plin. Am deschis prima faza pentru Barlad Value Centre, care are o suprafata totala de aproximativ 20.000 mp. Acesta este un proiect care urmeaza sa devina principalul nod comercial in regiune, dupa ce va beneficia si de o extindere de 1.300 mp, ce va viza in special spatiul pentru petrecerea timpului liber si zona de food-court. Totodata, am deschis prima faza a dezvoltarii Prahova Value Centre, componenta de retail a unui proiect de regenerare urbana cu utilizare mixta si am inceput lucrarile la Alba Iulia Mall, intentionand sa deschidem prima faza in luna decembrie.
Pe piata rezidentiala, in a doua jumatate a anului 2021 am finalizat constructia majoritatii cladirilor din Marmura Residence, primul nostru proiect rezidential din Romania, si am inceput si constructia pentru mai multe cladiri noi in cadrul Avalon Estate, acum avand aproximativ 50% din proiect in constructie. La Silk District, am inceput vanzarile in 2021 pentru Fazele 1-3 si am reusit sa ne depasim obiectivele de vanzari pentru toate cele trei faze.
In plus, in 2021 am identificat si asigurat noi oportunitati rezidentiale in mai multe orase mari (Bucuresti, Timisoara, Cluj, Brasov), unde vom construi inca 8.000 de locuinte. Cu acest pas si cu noile proiecte pe care le-am stabilit in 2022, avem in plan dezvoltarea a peste 14.000 de unitati in 10 proiecte rezidentiale.
Anul acesta, pana in prezent, am finalizat procesul de receptie si am predat apartamente pentru 4 din 5 cladiri din Marmura Residence; la Avalon Estate, un proiect de care suntem extrem de mandri, ne apropiem de finalizarea constructiei pentru prima faza. De asemenea, am inceput constructia Fazei 1 la Pleiades Residence din Ploiesti (25% vandut), precum si pentru prima faza de birouri din Silk District, cu o suprafata inchiriabila de 25.000 mp.
- Cum se resimt, in cadrul companiei, efectele majorarilor de preturi din constructii si ale dificultatilor din lanturile de aprovizionare?
- Problemele lantului de aprovizionare au putut fi observate inca de la inceputul pandemiei, inainte ca situatia din Ucraina sa escaladeze. Noi suntem un dezvoltator de anvergura, cu o expertiza puternica; proiectele mari necesita o planificare anticipata atenta, lucru care face parte din activitatile noastre zilnice, prin urmare, dificultatile aparute in lantul de aprovizionare nu ne-au luat pe nepregatite. Viziunea si abordarea noastra sunt riguroase si presupun o evaluare corecta, iar modelul nostru de business a fost atent testat in ultimii ani. Suntem flexibili, nu ne bazam cifrele pe cele mai bune scenarii, ci facem o planificare meticuloasa si avem o viziune pe termen lung.
- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania?
- Obiectivul nostru pe termen mediu este sa continuam sa livram locuinte de inalta calitate si sa construim un brand puternic, cu un istoric solid, care sa devina dezvoltatorul preferat la nivel national, si sa ne atingem tinta de a livra 2.000 de unitati pe an. Pe termen lung, planul nostru este sa ne continuam dezvoltarea si sa avem o prezenta semnificativa pe piata din Romania, cu un brand de renume. Vom continua sa ne concentram pe segmentul mid-market, unde livram proiecte superioare si unice la preturi accesibile, care includ: spatii verzi extinse, cu acces auto limitat (car-free), solutii de parcare accesibile si facilitati dedicate comunitatii. De asemenea, vrem sa continuam sa lansam oferte unice, care sa faca procesul de cumparare mai eficient si mai flexibil. In 2022 am lansat Prime Link, un serviciu gratuit de intermediere a creditelor care ofera clientilor posibilitatea de a accesa rapid si fara efort un credit ipotecar. Acesta vine in completarea programului nostru FlexAssist, lansat in 2020, ce le ofera clientilor o alternativa flexibila in cazul in care finantarea traditionala ipotecara ar putea sa nu fie aplicabila.
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampinati in activitatea curenta?
- Cred ca exista multe practici care ridica provocari pe aceasta piata, cum ar fi faptul ca nu avem o reglementare in ceea ce priveste avansul platit de clienti, ceea ce a facut ca multi oameni sa isi piarda depozitele in momentele de scadere a pietei. Prime Kapital ofera tuturor clientilor sai un serviciu unic pe piata, si anume securizare avansului pentru locuinte, clientii avand astfel certitudinea ca sumele platite drept avans sunt pastrate in siguranta.
O alta provocare este istoria indelungata de promisiuni desarte si dezvoltari de calitate slaba, care au lasat drept mostenire cumparatori neincrezatori. Capacitatea unui cumparator de a evalua un proiect, nu doar reducandu-l la pretul pe metru patrat, ci mai degraba uitandu-se la calitatea si la beneficiile pe termen lung ale acestuia, va fi in cele din urma elementul ce va dicta piata in viitor.
Dezvoltarea proiectelor imobiliare rezidentiale este un business complicat, care necesita multa atentie la detalii si contributia unei echipe vaste de profesionisti. Astfel, in ciuda dificultatilor si provocarilor, cred cu fermitate ca forta noastra de a depasi provocarile este ceea ce ne face in cele din urma sa avem succes si este ceea ce a determinat abordarea noastra integrata unica.