Compania PORR Construct, subsidiara locala a grupului austriac de constructii PORR, a incheiat anul 2022 cu o cifra de afaceri de 1,25 miliarde lei, obiectivul declarat pentru 2023 fiind de crestere si dezvoltare a volumului de lucrari pe parcursul anului. In 2022, PORR Construct a contractat lucrari majore de inginerie civila in Romania, inclusiv contractul pentru extinderea Aeroportului Otopeni si a Portului Constanta. Alte contracte de anvergura vizeaza constructia centurii orasului Arad, reabilitarea caii ferate pe ruta Comana-Vidra si a retelei de transport public din Resita. Compania a continuat sa contracteze lucrari de anvergura si in 2023, in primele luni ale anului obtinand contracte pentru executia mai multor proiecte de infrastructura, precum lucrarile la centurile din Zona Metropolitana Oradea (Osorhei, Santandrei si Nojorid). De asemenea, PORR Contruct a demarat lucrarile la Sectiunea 4 a Autostrazii Sibiu-Pitesti, cu o lungime de 9,86 km.
In ceea ce priveste dezvoltarea la nivel national, compania investeste peste 20 de milioane de euro anual in echipamente de constructii si facilitati de productie a mixturilor asfaltice si betonului. Fonduri importante sunt alocate, de asemenea, pentru pregatirea profesionala a angajatilor, dar si in directia digitalizarii si implementarii de tehnologii noi.
Interviu cu Mario Proell, CEO la PORR Construct si manager cu o experienta profesionala de 17 ani pe piata constructiilor din Romania.
- Cum estimati ca va evolua activitatea din sectorul de constructii in perioada urmatoare?
- Piata de constructii a evoluat pana acum conform asteptarilor. Ritmul de crestere s-a mentinut in mare parte datorita proiectelor finantate prin programe precum PNRR, PNDR si altele similare. Ne asteptam ca aceasta evolutie sa continue pe termen mediu, avand in vedere ca aceste programe dureaza pana in 2026-2027.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in prezent?
- Anul acesta am finalizat proiectarea si am demarat lucrarile pentru lotul 4 al autostrazii Sibiu-Pitesti. Ne aflam, de asemenea, in ultimul an de executie a proiectului de reabilitare a caii ferate Comana-Vidra, lucram intens la un proiect in portul Constanta si suntem in fazele incipiente ale unui alt proiect major in aeroportul Otopeni, pentru modernizarea cailor de rulare si cresterea capacitatii de parcare a aeronavelor. Divizia noastra de Constructii Civile deruleaza, in prezent, lucrari la retelele de canalizare menajera, alimentare cu apa potabila si refulare in patru localitati din Ilfov.
Mai mult decat atat, suntem foarte activi si in vestul tarii, unde am inceput executia lucrarilor la soseaua de centura a Oradei si la un alt lot din centura Municipiului Arad. Lucram, in acest moment, si la reabilitarea si modernizarea liniilor de tramvai din Resita, precum si la reabilitarea cailor de rulare a tramvaielor pe bulevardele Cetatii si Stan Vidrighin din Timisoara. Valoarea totala a acestor proiecte se ridica la aproximativ 2,5 miliarde de lei.
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- Companie, Oameni, LEAN si ESG sunt cele patru directii strategice ale organizatiei noastre. In ceea ce priveste dezvoltarea, investim peste 20 de milioane de euro anual in echipamente de constructii si facilitati de productie a mixturilor asfaltice si betonului, acoperind astfel nevoile proiectelor noastre si mentinand standardele inalte de calitate a lucrarilor executate.
Constructiile sunt o afacere cu si despre oameni, astfel incat colegii sunt foarte importanti pentru noi si venim in intampinarea lor cu programe dedicate dezvoltarii personale si profesionale. Programele de integrare a noilor angajati si cele de training sunt planificate in functie de prioritizarea abilitatilor si competentelor cheie necesare pentru atingerea performantei cerute la locul de munca, la nivelul tuturor departamentelor.
Implementarea noilor tehnologii si digitalizarea proceselor operative si logistice reprezinta un alt aspect important pentru noi, inglobat in pilonul LEAN. Mai mult decat atat, am implementat sistemul LEAN Management in cateva dintre proiectele noastre, ceea ce va duce la reducerea erorilor in procese si la cresterea calitatii si performantei. In zona de digitalizare, departamentul nostru de Inovare a reusit deja sa implementeze cu succes proiecte care ne asigura statutul de pionieri in industria constructiilor nu doar din Romania, ci chiar si la nivel european.
In sfera ESG, echipa noastra dedicata pregateste si implementeaza actiuni clare pe fiecare directie respectiv: mediu (prin masuri pentru protejarea climatului si a resurselor, eficienta energetica, managementul deseurilor etc), sociala (imbunatatirea mediului de lucru prin actiuni ce tin de zona de sanatate si securitate in munca, diversitate si incluziune, formare si dezvoltare continua a angajatilor, initiative centrate pe wellbeing si pe respectarea drepturilor omului) si guvernanta (prin construirea unui lant de achizitii sustenabil printr-un sistem de clasificare interna aplicat furnizorilor si prin definirea criteriilor ESG in decizia de contractare, contributii la economia locala si prin promovarea eticii si conformitatii in toate procesele PORR).
- Ce proiecte aveti in plan in directia digitalizarii/ automatizarii activitatii?
- In continuarea tehnologiilor testate si adoptate in cadrul proiectului de autostrada Sibiu-Pitesti (Lot 1) - machine control systems, aerofotogrammetrie si BIM, vom continua strategia de digitalizare pe santierul lotului 4, al aceleiasi autostrazi, cu utilizarea tehnologiei LiDAR pentru colectarea datelor, in special pentru executia tunelului.
Totodata, managementul cantitatilor pentru lucrari de terasamente va fi facut cu platforma DatuBIM, care utilizeaza tehnologii precum modelarea 3D si aerofotogrammetrie. Scopul este de a colecta si analiza cat mai multe date din santier pentru o gestionare cat mai eficienta a resurselor. De asemenea, pe acelasi santier utilizam platforma Trimble Connect ca mediu de date comun (sursa unica de informare) pentru modelele 3D, 2D si alte informatii relevante despre proiect. Aceasta faciliteaza colaborarea intre partile implicate (constructor si proiectanti) permitand schimbul de informatii in timp real.
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada?
- Principala provocare cu care ne confruntam este lipsa fortei de munca. Dificultatile pe care le intampinam atunci cand recrutam tin, in general, de deficitul de forta de munca si de competitia de pe piata muncii pentru anumite categorii de specialisti. Unii candidati nu au disponibilitate pentru mobilitate, iar acest aspect este esential pentru proiectele noastre.
Un alt aspect, ce devine din ce in ce mai problematic, este disponibilitatea limitata la nivel local a materialelor necesare pentru volumul de proiecte investitionale existent si anuntat pentru Romania.