Grupul austriac de constructii Porr a inclus Romania intre pietele-cheie de operatiuni, alaturi de Austria, Germania, Elvetia, Polonia, Cehia si Slovacia, aceste tari generand aproximativ 94% din veniturile totale ale companiei. Cu afaceri anuale de aproape 115 milioane de euro in 2018, subsidiara locala, Porr Construct, contribuie cu sub 1% la business-ul total al grupului. Totusi, Romania a fost inclusa de grup intre pietele de interes strategic datorita cererii puternice si a potentialului real de lucru, in contextul in care piata constructiilor din tara noastra a inregistrat o crestere de peste 20% in 2019.
"Au fost stabilite primele repere pentru Romania si Slovacia, care au fost incluse ca piete de baza inca din prima jumatate a acestui an. Aceasta miscare strategica contrasteaza cu iesirea de pe piata din Marea Britanie si cu reducerea activitatii din Qatar. Piata din Polonia continua sa fie foarte scumpa in ceea ce priveste materialele de constructii si sub-contractorii, fara perspective de imbunatatire a acestei situatii in viitorul apropiat. Noile contracte din Polonia sunt, insa, valoroase, si reprezinta o baza solida pentru cresterea viitoare. In acest context, strategia noastra vizeaza un portofoliu optim, care sa includa in proportie majoritara (45%) proiecte mari, dar si proiecte de dimensiuni medii (25%) si mici (30%)", se arata in raportul financiar trimestrial al Porr.
Ca zona de raportare, afacerile din Romania ale grupului austriac sunt incluse in divizia Business Unit (BU) 3 - International, care a inregistrat o contractie de 3,7% a veniturilor din primele noua luni ale acestui an, pana la 1,2 miliarde euro. In cadrul aceleiasi divizii, Porr a mai raportat un portofoliu total de proiecte evaluat la 3,4 miliarde euro la finele lunii septembrie 2019 (+16,9%), din care contractele noi au cumulat 1,32 miliarde euro, in scadere cu -12% fata de nivelul din aceeasi perioada a anului trecut, cand in portofoliu a fost inclus un proiect foarte mare - respectiv constructia Brenner Base Tunnel.
Printre cele mai noi proiecte contractate de Porr in Romania se afla constructia drumului de legatura DN5 (km 60+500) - Soseaua de Centura - Podul Prieteniei (km 61+400), contract in valoare de circa 22 milioane de euro, proiectarea si executia Sectiunii 1 a autostrazii Sibiu-Pitesti, tronson cu o lungime de 13,2 km si o valoare de 122 milioane de euro. Tot in tara noastra, grupul german a mai adjudecat contractul ce prevede dublarea liniei de cale ferata dintre Mogosoaia si Balotesti, investitie de 12 milioane de euro inclusa in proiectul de modernizare a liniei Bucuresti Nord - Aeroportul International "Henri Coanda" Otopeni. Alte lucrari contractate de grup in Romania in 2019 vizeaza reabilitarea DN 76 intre localitatile Bitii si Dusesti (judetul Bihor), in valoare de 12,7 milioane de euro, modernizarea pistei de decolare - aterizare nr. 2 (08L-26R) si a cailor de rulare N, V, W, O din cadrul Aeroportului Henri Coanda (24 milioane de euro), modernizarea DJ 708 Gurahont - Buteni (5 milioane de euro) etc.
Printre proiectele private la care compania lucreaza in prezent se afla ansamblul de birouri Bucharest Business Garden, hotelul Swisshotel, tot din Bucuresti, cladirea de birouri Continental din Iasi si Campusul scolar DSBU din Capitala.
***
La nivel de grup, Porr a raportat o productie totala de 4 miliarde euro in primele noua luni ale acestui an, dupa o crestere moderata (+0,6%) fata de aceeasi perioada din 2018, si venituri totale de 3,5 miliarde euro (-3,4%). Profitul operational (EBITDA) s-a situat la 146 milioane de euro (+12%), in timp ce profitul net al perioadei a ajuns la 9,8 milioane de euro (-58%), fiind mult sub nivelul anticipat. La finele lunii septembrie 2019, grupul avea un portofoliu de contracte in valoare totala de 7,35 miliarde euro (+7,6% fata de nivelul inregistrat in septembrie 2018), din care comenzile noi au totalizat 4,33 miliarde euro (-4,1%).